۳۰ شهریور ۱۳۹۹ عمل بینی مدیر سایت

جراحی انحراف بینی

انحراف بینی : تیغه بینی ، نازک و انعطاف پذیر است که وسط بینی واقع شده و همانند یک ستون عمل می کند ، این تیغه در حالت عادی باید صاف و کاملا وسط دو سوراخ بینی قرار بگیرد ؛ اما معمولا در ۸۰ درصد افراد این تیغه کمی انحراف دارد. انحراف بینی امکان دارد در ظاهر بینی مشخص نباشد ، اگر نادیده گرفته شود مشکلات و عواقبی را در پی خواهد داشت. ( جراحی بینی )

انحراف بینی

چه چیزی باعث انحراف بینی می شود ؟

دو دلیل اصلی برای منحرف یا کج بودن بینی ، وجود دارد.

نوع اول ، به دلیل وجود یک مشکل در سیستم پیچیده بینی یعنی استخوان ها ، غضروف و بافت اتفاق می افتد ؛ این رویدادها دارای دلایل گوناگونی ؛ از قبیل موارد زیر می باشند :

1. نقص های مادرزادی
  2. آسیب ها ، از قبیل بینی شکسته
  3. عفونت های شدید
  4. تومورها

چطور انحراف بینی را تشخیص دهیم

اگر از زیر به یک بینی که انحراف دارد ، نگاه کنیم یکی از سوراخ های آن کاملا باز و دیگری کمی مسدود به چشم می آید و علت مسدود بودن آن ، وجود همان تیغه بینی است که از مرکزیت خود خارج شده است .

این عارضه عموما موجب اختلال در جریان هوا در داخل بینی ، می شود که امکان دارد ؛ سبب خشک شدن تیغه بینی و حتی ترک خوردن آن شود که آبریزش بینی دائمی را به همراه دارد.

علائم انحراف بینی

از شایع ترین علائم ناشی از انحراف بینی ، باید به مشکلات تنفسی اشاره کنیم ، که منجر به انسداد بینی و خر و پف می گردد ؛ در ذیل به برخی دیگر از علائم آن نیز اشاره شده است :

• خونریزی بینی
  • خشک شدن بینی
  • کاهش حس بویایی
  • خشک شدن دهان هنگام خواب
  • اختلال در سیستم بویایی
  • خون ریزی بینی
  • آبریزش بینی بیش از حد
  • گرفتگی یک طرفه بینی عفونت سینوسی
  • و غیره

درمان انحراف بینی

یکی از راه هایی که به بهبود مشکلات انحراف بینی کمک قابل توجهی خواهد کرد ، استفاده از اسپری های مرطوب کننده است اما قابل ذکر است که استفاده از این روش در صورتی موثر خواهد بود که انحراف بینی ناچیز باشد و نیازی به جراحی نداشته باشد اما اگر انحراف بینی شدید باشد حتما باید با استفاده از روش های جراحی برای رفع این عارضه استفاده کرد .

جراحی انحراف بینی چگونه است ؟

تنها راه درمان قطعی انحراف تیغه سپتوم ، انجام جراحی انحراف بینی یا جراحی سپتوپلاستی می باشد ؛ در مواقعی که انحراف تیغه میانی ، فرم ظاهری بینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد ، باید جراحی سپتورینوپلاستی یا عمل انحراف بینی و زیبایی به طور همزمان انجام گیرد.

در حین انجام این عمل ، جراح بینی علاوه بر تمرکز بر روی رفع انحراف و مشکلات تنفسی فرد ، به بهبود فرم ظاهری بینی نیز می پردازد.

در این روش ابتدا برش کوچکی در قسمت انحراف دار بینی ایجاد می شود ؛ سپس قسمتی از تیغه بینی برداشته یا اصلاح می شود .

طول مدت این عمل ۳۰ دقیقه است و بیمار بعد سه روز می تواند در محل کار خود حاضر باشد و همچنین باید در هفته های اول به وسیله سرم نمکی حفره های بینی خود را شستشو دهد .

انحراف بینی

بیشتر افراد این تصور را دارند که عمل جراحی بینی ظاهر بینی را نیز اصلاح می کند اما جراحی انحراف بینی مربوط به ساختار داخلی بینی است و فقط به منظور باز کردن راه جریان هوا در بینی انجام می شود ؛ اگر بیماران در حین جراحی انحراف بینی ، خواستار برطرف کردن کجی بینی خود نیز باشند باید دو عمل را با هم انجام دهند که به آن سپتورینوپلاستی می گویند .

جراحی انحراف بینی را در چه سنی انجام دهیم ؟

انحراف تیغه بینی ممکن است مادرزادی باشد یا در اثر ضربه ایجاد شده باشد . اگر این عارضه مادرزادی باشد ، بهتر است عمل را بعد از دوران بلوغ به تعویق انداخت اما در افراد بزرگسال اگر این عارضه شدید باشد و سبب بروز مشکلات تنفسی شده باشد ، باید جراحی شود .

مدت زمان عمل انحراف بینی

مدت زمان مورد نیاز در جراحی انحراف بینی در هر فرد ، بسته به میزان مشکلات و ناهنجاری های وی متفاوت می باشد ؛ بنابراین ، نمی توان مدت زمان مشخصی برای آن تعیین کرد ، اما در حالت کلی باید ذکر کرد که عمل جراحی انحراف بینی ، بین ۱ الی ۳ ساعت به طول می انجامد.

درد عمل انحراف بینی

یکی از سوالات متداول افراد کاندیدای جراحی انحراف بینی ، در این باره می باشد که آیا عمل انحراف بینی دردناک است ؟ در پاسخ به این پرسش ، باید ذکر کرد ؛ همانطور که می دانید ، عمل جراحی انحراف بینی تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد ؛ بنابراین ، بیمار در حین انجام آن ، درد را احساس نخواهد کرد ؛ اما در رابطه با دوران نقاهت جراحی انحراف بینی و رفع اثر داروی بیهوشی ، باید ذکر کرد که درد ناشی از آن ، بسیار خفیف خواهد بود ؛ به طوری که با مصرف مسکن ، برطرف می شود ؛ بنابراین ، به هیچ عنوان در این باره نگران نباشید.

بیماران ، باید به این نکته بسیار توجه نمایند

بدون اجازه از پزشک معالج خود ، اقدام به مصرف مسکن نکنید.

درمان قطعی انحراف بینی چیست ؟

در پاسخ به پرسش فوق ، باید ذکر کرد ؛ تنها راه درمان انحراف تیغه سپتوم و دریافت نتایج مطلوب از آن ، انجام جراحی می باشد.

لازم به ذکر است ؛ اکثر افراد جامعه ، دارای انحراف تیغه میانی بینی می باشند ؛ اما تنها بعضی از آن ها که میزان انحراف شان ، بسیار شدید است ؛ نیاز به انجام جراحی ، پیدا خواهند کرد.

آیا دوران نقاهت جراحی انحراف بینی طولانی است ؟

خیر ؛ کسانی که تحت عمل جراحی انحراف بینی ، قرار گرفته اند ؛ پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از انجام آن ( ۱ الی ۲ هفته ) ، می توانند به انجام امور شخصی خود پرداخته و همچنین به سرکار بازگردند ؛ اما بیماران ، باید توجه نمایند که همچنان باید از انجام فعالیت های سنگین ، خودداری کنند.

توجه به دستورالعمل های جراح بینی در دوران نقاهت عمل انحراف بینی ، بسیار حائز اهمیت است ؛ بنابراین ، در رعایت تمامی دستورالعمل های ایشان دقت نمایید.

عوارض عمل انحراف بینی

بسیاری از افراد که دارای انحراف بینی هستند ، از عوارض ناشی از جراحی بینی واهمه دارند ؛ در این باره باید ذکر شود در صورتی که فرد در انتخاب جراح بینی ، دقت کرده و یکی از بهترین آن ها را برگزیند و همچنین تمامی نکات و دستورالعمل های جراح بینی معالج خود را نیز رعایت کرده و سهل انگاری نکند ؛ هیچ گونه عوارضی او را تهدید نمی کند ، بنابراین جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

عمل انحراف بینی با لیزر

امروزه صحبت های بسیاری در رابطه با جراحی بینی با لیزر می شنویم ، در این باره باید ذکر شود که علیرغم پیشرفت چشمگیر لیزر در حوزه پزشکی ، تا اکنون لیزر قادر به اعمال تغییر بر روی استخوان یا غضروف بینی نبوده ، بنابراین امکان انجام جراحی بینی با لیزر ، وجود ندارد.

جراحی بینی

دلیل انحراف یا کجی بینی ، مشخص می کند که آیا بینی به شکل I ، S یا C می باشد.

دومین نوع انحراف بینی ، به دلیل یک سپتوم کج ، رخ می دهد ؛ سپتوم ، دیواره داخلی است که بینی را به دو گذرگاه یکسان تقسیم می کند ؛ یک سپتوم کج ، باعث می شود که این دیواره ، به یک طرف متمایل شود و تا حدی یکی از مسیرهای عبور هوا را مسدود نماید ؛ در برخی افراد ، انحراف داشتن سپتوم ، مادرزادی است ؛ ولی در برخی دیگر از افراد ، در اثر آسیب یا ضربه ایجاد می شود.

عمل انحراف بینی بدون زیبایی

یک سپتوم منحرف ، صرف نظر از اینکه باعث کج دیده شدن بینی می شود ، می تواند باعث بروز موارد زیر نیز شود :

تولید صدای بلند در هنگام نفس کشیدن

خونریزی بینی

ناتوانی در خوابیدن به پهلو

مشورت با یک پزشک واجد شرایط برای تعیین دلیل انحراف بینی ، می تواند به شناسایی مناسب ترین گزینه برای بیمار کمک کند.

سپتوپلاستی

سپتوپلاستی ، به صاف شدن انحراف بینی از طریق شکل دهی مجدد دیواره بین دو حفره بینی کمک می کند ؛ اگر بینی بیماری به دلیل انحراف در سپتوم ، کج باشد ، جراح احتمالاً سپتوپلاستی را پیشنهاد می کند ؛ این جراحی ، می تواند بینی را صاف کرده و در عین حال انسداد گذرگاه های بینی در اثر سپتوم کج را کاهش دهد.

هزینه عمل انحراف بینی

تعیین هزینه جراحی بینی ، طبق پارامترهای بسیاری پس از انجام معاینات مورد نیاز توسط جراح بینی اعلام می گردد و در هر فرد نیز متغیر می باشد ؛ بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.