۱ مهر ۱۳۹۸ بینی drtaherianadm1

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی : بیماران باید توصیه های مربوط به نکات بعد از عمل بینی را جدی گرفته و با دقت به آن ها عمل کنند تا علاوه بر کوتاه شدن دوره نقاهت ، بهترین نتیجه را از جراحی بینی دریافت کنند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی به شرح ذیل می باشد :

ورم بعد از عمل بینی

متورم شدن بینی بعد از جراحی زیبایی بینی ، امری طبیعی می باشد و به علت ایجاد تغییرات در بافت بینی رخ می دهد.

ورم و کبودی در روزهای ابتدائی پس از جراحی بینی ، در شدیدترین حد خود می باشد اما با گذشت زمان و به تدریج از بین می رود؛ چند روش ساده برای کاهش سریع تورم و کبودی های بعد از عمل بینی وجود دارد که آن ها عبارت اند از :

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس یخ تاثیر به سزایی در کاهش ورم ناشی از عمل بینی ، دارد اما بیماران باید دقت کنند که آن را بر روی بینی خود قرار نداده و از آن در اطراف بینی خود استفاده کنند؛ توصیه می شود در طول روز بیماران چند بار به مدت چند دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنند.

قرار گرفتن سر بالاتر از بدن

بالاتر قرار گرفتن سر از بدن ، باعث کاهش گردش خون در صورت شده و کمک شایانی به کاهش تورم و کبودی بینی می کند.

خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی

در حین خمیازه کشیدن دهان فرد به طور کامل باز می شود ، باز شدن دهان افراد به طور کامل باعث کشیده شدن پوست بینی شده که این امر ممکن است سبب پاره شدن بخیه های بینی شود؛ به همین علت توصیه می شود در حین خمیازه کشیدن از باز کردن دهان خود خودداری کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

وجود گچ بر روی بینی و تورم اطراف چشم و گونه ها ممکن است در حین خواب شما را با مشکل مواجه کند و معمولا مدتی طول می کشد تا بیمار به این وضعیت عادت کند.

بهتر است بیماران تا مدتی بعد از عمل بینی ، تنها بخوابند تا از اصابت ضربه به بینی خود جلوگیری کنند؛ هم چنین خوابیدن بر روی شکم یا پهلو باعث ایجاد فشار بر روی بینی می شود به همین علت بیماران باید تا مدتی طاق باز بخوابند.

ساخت زاویه ۴۵ درجه در حین خواب، علاوه بر کمک به کاهش تورم و کبودی های ناشی از جراحی بینی باعث می شود تحمل گرفتگی بینی برای بیمار راحت تر شده و بهتر به خواب برود.

بیماران برای ساخت زاویه ۴۵ درجه می توانند دو بالش در زیر سر خود قرار دهند.

توجه داشته باشید که شما بعد از عمل بینی ، باید از غلتیدن خودداری کرده و به طور ثابت بر روی کمر خود بخوابید.

نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی

شستشوی بینی بعد از عمل

در هفته های ابتدائی پس از جراحی بینی توصیه می شود بیمار برای شستشوی بینی خود تنها از قطره های بینی استفاده کند اما بعد از گذشت مدت زمان مشخصی راه های متفاوتی برای شستشوی بینی وجود دارد که بهتر است برای انتخاب یکی از آن روش ها از جراح بینی خود کمک گرفته و طبق توصیه های او عمل کند.

تغذیه بعد از عمل بینی

برخی از مواد غذایی هم چون سبزیجات ، آب آناناس ، آب کرفس و غیره که خاصیت ضد التهابی دارند به کاهش تورم و کبودی ناشی از جراحی زیبایی بینی کمک شایانی می کنند به همین علت بهتر است این موارد را به وفور در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مصرف نمک

مصرف نمک بعد از عمل زیبایی بینی باعث تجمع مایع در بدن بیمار می شود و میزان تورم را افزایش می دهد به همین علت توصیه می شود تا مدتی بعد از عمل بینی نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مصرف الکل

مصرف نوشیدنی های حاوی الکل بعد از عمل  بینی علاوه بر ایجاد اخلال در روند بهبودی، سبب افزایش تورم و کبودی بیماران نیز می شود؛ از این رو جراح بینی به بیماران توصیه می کند تا مدتی از مصرف الکل خودداری کنند.

استعمال دخانیات

مصرف سیگار ، قلیان و حتی قرار گرفتن در معرض دود این موارد باعث افزایش تورم و کبودی های ناشی از عمل بینی می شود و دوره نقاهت جراحی بینی را نیز افزایش می دهد ؛ بنابراین تا مدتی از مصرف این موارد خودداری کنید.