جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی یکی از انواع جراحی بینی می باشد که برای رفع انحراف سپتوم انجام می شود. یک سپتوم منحرف شده هنگامی ایجاد می شود که غضروفی که دو سوراخ بینی را از هم جدا می کند خارج از محل خود قرار بگیرد . این وضعیت سبب به وجود آمدن مشکلات تنفسی ، خون دماغ شدن و غیره می شود. هدف اصلی این عمال اصلاح هم ترازی سپتوم بینی به منظور بهبود مسیر جریان هوا در داخل بینی می باشد. در صورتی که با این عارضه درگیر می باشید با مراجعه به دکتر محمد حسین طاهریان بهترین جراح بینی تهران مراجعه نمایید.

 

جراحی انحراف بینی + دکتر طاهریان

 

جراحی انحراف بینی

  • در یک جراحی معمولی جراح یک برش در یک طرف بینی شما ایجاد خواهد کرد تا به سپتوم بینی دسترسی پیدا کند. سپس غشای مخاطی که پوششی برای محافظت از سپتوم است را بالا برده و پس از آن سپتوم منحرف شده به جایگاه درست خود هدایت می شود و هر مانعی مانند استخوان یا غضروف اضافی حذف خواهد شد. آخرین مرحله برگرداندن لایه مخاطی به محل اولیه خود است .
  • ممکن است برای نگه داشتن غشای مخاطی و سپتوم در محل خود نیاز به بخیه باشد. عمل انحراف بینی یک نوع عمل جراحی برای اصلاح سپتوم منحرف شده می باشد . عمل انحراف بینی ، تیغه بینی را صاف کرده و اجازه می دهد که جریان هوا بهتر از داخل بینی عبور کند .
  • جراحی انحراف بینی معمولا یک فرآیند سرپایی است و تحت بی هوشی عمومی انجام می شود .
  • سپتوم یک دیوار استخوانی و غضروفی است که بینی شما را به دو سوراخ تقسیم می کند . یک سپتوم منحرف شده هنگامی ایجاد می شود که سپتوم بینی شما از یک سمت بینی  به سمت دیگر حرکت کند. انحراف سپتوم بینی در بعضی از افراد مادرزادی است اما گاهی اوقات ممکن است انحراف سپتوم به وسیله ضربه ایجاد شود .
  • در بیشتر افرادی که دارای انحراف سپتوم هستند یکی از راه های عبور هوا در بینی شان بسیار کوچک تر از دیگری است که سبب بروز مشکلات تنفسی می شود . نشانه های دیگر سپتوم منحرف شده می تواند شامل خون دماغ شدن مکرر و درد صورت باشد . جراحی تنها راه اصلاح سپتوم منحرف شده می باشد .

دستورالعمل های قبل از جراحی انحراف بینی

رعایت دقیق دستورالعمل ها در خصوص چگونگی مدیریت کردن جراحی بینی جهت دستیابی به نتایج و ریکاوری مطلوب ، حائز اهمیت است. توصیه های بسیاری از سوی بهترین دکتر بینی تهران ارائه می شود که شما باید برای کوتاه تر شدن دوره ریکاوری و نیز آسیب کمتر ، با دقت آن ها را دنبال کنید. رعایت کردن این دستورالعمل ها خصوصاً در طول دوره پیشرفت بهبود ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

2 هفته قبل از عمل انحراف بینی

بعد از بحث درباره کلیه جزئیات جراحی بینی ، پزشک شما، مشاوره پیش از جراحی را ارائه می دهد.

  1. پزشک به شما توصیه می کند تا سیگار را ترک کنید.
  2. مصرف داروهایی از قبیل آسپرین را حداقل 2 هفته قبل از جراحی بینی ، کنار بگذارید ، چون این موارد باعث شدت یافتن خونریزی در طول عمل بینی می شود. همچنین شما باید تمام آیتم های ریکاوری را قبل از جراحی ، تهیه کنید.

خطرات بالقوه جراحی انحراف بینی

افرادی که از نتیجه جراحی خود ناراضی هستند ممکن است به جراحی مجدد نیاز داشته باشند. ریسک های دیگر مرتبط با سپتوپلاستی نادر است، این دسته از ریسک های نادر عبارتند از :

  • خون ریزی
  • ماندن جای زخم
  • سوراخ شدن سپتوم
  • تغییر شکل بینی
  • رنگ پریدگی بینی
  • کاهش حس بویایی

خون ریزی بیش از حد و عفونت ، جزء ریسک های امکان پذیر جراحی هستند . تمیز نگه داشتن بینی و شستن مکرر دست ها می تواند این ریسک را کاهش دهد .

 

 

دوران بهبود پس از جراحی انحراف بینی

سپتوپلاستی معمولا به عنوان یک عمل سرپایی انجام می شود به این معنی است که شما می توانید در همان روز جراحی بینی پس از اینکه اثرات بی حسی از بین رفت به خانه برگردید مگر اینکه مشکلاتی ایجاد شود.

بینی شما پس از جراحی ورم کرده و دردناک خواهد بود و با یک پنبه برای کنترل خون ریزی بسته شده است . باندپیچی پس از گذشت دو سه روز از جراحی باز خواهد شد .

اگر نیاز باشد بهترین پزشک جراح بینی تهران برای شما داروهای ضد درد تجویز خواهد کرد.

جراحتان احتمالا از شما می خواهد که از مصرف آسپرین ، ایبوپروفن و دیگر داروهایی که خون را رقیق می کند خودداری کنید ؛ این کار برای کاهش ریسک مشکلات خون ریزی بعد از جراحی انجام می شود

شما همچنین باید فعالیت های فیزیکی خود را برای چندین هفته پس از جراحی انحراف بینی محدود کنید تا ورم بینی به حداقل برسد و سرعت بهبود بالا رود . این فعالیت ها شامل دویدن ، بالا بردن وزنه و ورزش های ارتباطی خواهد شد . این فعالیت ها فشار خون شما را افزایش خواهد داد و منجر به خون ریزی سنگین می شود .

نکاتی برای بهبود سریع تر :

  • در حین خواب و استراحت سر خود را بالا نگه دارید تا ورم فروکش کند
  • حداقل به مدت سه روز پس از جراحی فین نکنید
  • لباس هایی بپوشید که دکمه داشته باشد تا مجبور نباشید برای پوشیدن آن کل لباس را از روی سر خود رد کنید .

زخم روی بینی شما خیلی زود بهبود می یابد و نفس کشیدن تان نیز مدت کوتاهی پس از عمل جراحی بهبود خواهد یافت. با این حال روند بهبود کلی، کند خواهد بود. بهبود و تثبیت شکل غضروف و بافت های دیگر بینی ممکن است حدودا یک سال طول بکشد .

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی چگونه است ؟

  1. به مدت 1 هفته بعد از جراحی ، فین نکنید.
  2. در شب بعد از جراحی بینی ، لطفا سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید. این کار را با قرار دادن چند بالش در زیر سر و قرار گرفتن در یک حالت لم داده ، انجام دهید.
  3. پزشک ، فهرستی از داروها که قبل و بعد از جراحی بینی باید از مصرف آن ها خودداری کنید در اختیارتان قرار می دهد. این فهرست را با دقت مطالعه کنید.
  4. حتماً در جلسات فالوآپ مقرر شده ، شرکت کنید. این برنامه زمانی بندی به شما می گوید که چه زمان بعد از جراحی ، باید توسط پزشک ، چکاپ شوید.

آیا نتایج جراحی انحراف بینی پایدار است؟

نتایج در اکثر مواقع پایدار است. غضروف و بافت بینی ممکن است رفته ، رفته تغییر شکل دهد. بافت بینی سه ماه تا شش ماه بعد از جراحی نسبتا ثبات پیدا می کند . با این حال بعضی از تغییرات ممکن است تا یکسال یا بیشتر از یکسال بعد از جراحی اتفاق بیفتد .

بیشتر افراد بعد از عمل انحراف بینی متوجه خواهند شد که علائم و نشانه های آن ها مانند تنفس مشکل دار که از سپتوم منحرف شده به وجود آمده بود بهبود یافته است ، میزان بهبودی که شما از سپتوپلاستی می توانید انتظار داشته باشید نیز متفاوت خواهد بود .

بعضی از افراد بعد از این پروسه متوجه خواهند شد علائم و نشانه های آن ها تغییری نکرده است و در بعضی مواقع نیز غضروف و بافت بینی در طول زمان تغییر مکان می دهد و در نهایت راه بینی دوباره بسته می شود در این صورت ممکن است به عمل انحراف بینی مجدد نیاز داشته باشند .

 

 

مدت زمان عمل انحراف بینی

مدت زمان مورد نیاز به منظور انجام این رویکرد ، با توجه به میزان مشکلات و ناهنجاری های بیماران متفاوت می باشد ؛ اما در حالت کلی گفته می شود که این روند ، بین 1 الی 3 ساعت به طول می انجامد.

بهترین جراح انحراف بینی

دکتر محمد حسین طاهریان ، بهترین جراح بینی تهران ، سالیان بسیاری است که در زمینه جراحی زیبایی و درمانی بینی ، در حال فعالیت بوده و نمونه کارهای موفق بسیاری در این زمینه دارند ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ایشان و هم چنین مشاهده نمونه کارهای دکتر محمد حسین طاهریان ، جراح انحراف بینی تهران می توانید به صفحه اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

سپتورینوپلاستی

در بسیاری از مواقع بیماران علاوه بر رفع انحراف تیغه میانی ، درخواست بهبود و اصلاح فرم ظاهری بینی را نیز دارند ؛ در این مواقع باید علاوه بر جراحی انحراف بینی ، عمل جراحی سپتورینوپلاستی نیز انجام شود ؛ در حین انجام جراحی سپتورینوپلاستی ، جراح بینی علاوه بر رفع انحراف تیغه سپتوم و مشکلات تنفسی بر روی رفع مشکلات ظاهری بینی نیز تمرکز می کند ؛ در واقع جراحی درمانی و زیبایی بینی ، به طور همزمان انجام می گیرد.

در مقایسه با دیگر جراحی های بینی ، این عمل پیچیده تر می باشد. روند شامل تنظیم سپتوم کج و تغییر شکل ظاهری بینی می باشد. یک شخص ایده آل برای قرار گرفتن تحت این درمان ، شخصی است که از بینی کج ، بینی عقابی ، بینی فرورفته یا سپتوم کج رنج می برد.

هزینه عمل انحراف بینی

تعیین هزینه جراحی بینی ، نیازمند بررسی پارامترهای بسیار و هم چنین انجام معاینات مورد نیاز توسط جراح بینی می باشد ؛ به همین علت به افرادی که تصمیم به انجام عمل انحراف بینی ، گرفته اند و قصد اطلاع از هزینه آن را دارند ، توصیه به مراجعه نزد پزشک می گردد ؛ بهترین جراح بینی در تهران ، پس از انجام معاینات مورد نیاز هزینه نهایی عمل انحراف بینی را به بیمار اعلام می کند.

بعد از جراحی انحراف بینی چه عوارضی ممکن است اتفاق بیافتد؟

  • همانطور که می دانید عمل انحراف بینی نیز مانند هر فرآیند جراحی دیگر می تواند عارضه هایی را به همراه خود داشته باشد
  • عوارض بعدازعمل جراحی کم هستند که درصورت لزوم می بایست به جراح مراجعه شود.
  • در صورتی که افراد پس از جراحی از داروهای رقیق کننده خون استفاده نمایند ممکن است خونریزی زیادی را تجربه کنند.
  • عفونت ممکن است به دلیل استریل نبودن محیط درون بینی اتفاق بیفتد.
  • بی حسی و سر بودن در دندانهای بالایی و لبها و نوک بینی می تواند بعد از سپتوپلاستی اتفاق بیافتد معمولا این مشکلات چند روز بعد از جراحی از بین خواهند رفت در غیر این صورت ممکن است در اثر آسیب به اعصاب رخ داده باشد که البته بسیار عارضه ای نادر می باشد.
  • تغییر در حس لامسه و چشایی ، کیفیت صدا می تواند از مواردی باشد که افرادی که تحت این جراحی قرار می گیرند معمولا تجربه می کنند.
  • در نهایت نباید از این موضوع غافل شد که معمولا حدود 90 درصد افرادی که جراحی انحراف بینی را انجام می دهند از بهبود تنفس برخوردار خواهند شد وحس بهتری بعد از جراحی برایشان به وجود می آید.

در صورتی که عارضه هایی که در زیر به انها اشاره می شود را تجربه کردید باید به یک جراح بینی خوب در تهران مراجعه نمایید.

  • در صورتی که بعد از جراحی مشکلات شدید در تنفس را تجربه کرده اید .
  • خونریزی بسیار شدید و غیر قابل کنترل دارید.
  • درد دارید و با مصرف مسکن کنترل نمی شود.
  • تب و لرز افزایشی را تجربه می کنید.
  • سردرد شدید، گرفتگی گردن نیز می تواند از جمله این موارد به شمار بیاید.

گرفتگی بینی بعد از جراحی انحراف بینی

مواجه شدن با گرفتگی در بینی بعد از انجام عمل انحراف بینی ، می تواند منجر به ناراحتی و آزار فرد شود ، مخصوصا زمانی که این پروسیجر در ابتدا به منظور رفع این مشکل انجام شده باشد! این موضوع می تواند دلسرد کننده باشد ، اما نیازی به نگرانی نیست زیرا این موضوع کاملا عادی و شایع می باشد و با کمی وقت و صبوری می توان آن را کاهش داد. در ادامه علت بروز این مشکل و طریقه رفع آن را نیز توضیح داده ایم.

رفع گرفتگی

گاهی اوقات متورم شدن شاخک ها یا توربین های بینی ، علت مسدود شدن راه تنفسی بعد از جراحی انحراف بینی هستند. شاخک ها ساختارهای نازکی هستند که در امتداد حفره های بینی قرار گرفته اند. این توربین ها از جنس استخوان بوده ؛ با بافت نرم پوشیده شده اند و به مرطوب و گرم شدن هوایی که از بینی عبور می کند ، کمک می نمایند. این پروسه هوایی که تنفس می کنیم را گرم کرده ، رطوبت آن را به تعادل می رساند و قبل از وارد شدن به ریه ها ، آن را پاکسازی می نماید. توربین ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا اجازه نمی دهند باکتری های احتمالی موجود در هوا وارد بدن ما شوند.

زمانی که این شاخک ها ملتهب شوند ، امکان دارد گرفتگی بیشتری را احساس کنید. علائم این عارضه شامل موارد زیر می شوند ، اما تنها محدود به این موارد نیستند :

  • سردرد
  • آبریزش بینی
  • تغییر در حس چشایی
  • احساس فشار در صورت

جراحی کاهش توربین بینی خیلی زمان بر نیست و معمولا به صورت سرپایی انجام می شود. یک برش کوچک در امتداد شاخک متورم ایجاد شده تا اندازه آن تغییر نماید. این پروسه تهاجمی نیست و در باز شدن راه تنفسی نقش مهمی را ایفا می کند.

علائم نیاز به جراحی انحراف تیغه بینی

  • خر و پف‌های هنگام خواب: افراد مبتلا به انحراف تیغه بینی ممکن است در حین خواب با مشکل خر و پف مواجه شوند که می‌تواند خواب را مختل کند.
  • خشک شدن دهان: انحراف تیغه بینی ممکن است باعث افزایش خشکی دهان شود که موجب عدم راحتی در فعالیت‌های روزمره می‌شود.
  • اختلالات تنفسی: افراد با انحراف تیغه بینی ممکن است مشکلات در تنفس داشته باشند که به طور کلی کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد.
  • خونریزی بینی: یکی از نشانه‌های انحراف تیغه بینی می‌تواند خونریزی مکرر از بینی باشد که ممکن است نیاز به بررسی جراحی داشته باشد.
  • آبریزش بیش از اندازه از یک سمت بینی: افراد ممکن است شاهد آبریزش یک سمت بینی باشند که نشانه انحراف تیغه بینی است.
  • گرفتگی بینی: احساس گرفتگی یا فشار در ناحیه بینی ممکن است به عنوان یکی از علائم انحراف تیغه بینی ظاهر شود.
  • عفونت سینوس‌ها: انحراف تیغه بینی می‌تواند منجر به عفونت‌های مکرر سینوس‌ها شود که نیاز به درمان جراحی دارد.

بهترین سن برای انجام جراحی انحراف تیغه بینی

گرچه سن مشخصی برای انجام جراحی انحراف تیغه بینی معین نشده است، اما بیشتر جراحان معتقدند که انجام این جراحی بهتر است پس از پایان دوره رشد موکول گردد. البته در مواردی کودکانی که دچار انسداد بینی شدید هستند، می‌توانند در سنین کمتر نیز به عمل جراحی انحراف تیغه بینی (سپتوپلاستی) زیر نظر متخصصین اقدام کنند. با این حال، بهتر است در این موارد جراحی با دخالت کمتر و حداقل دست‌کاری به ساختار صورت انجام شود.

روش های تشخیص انحراف بینی:

این عارضه با یک معاینه ساده توسط متخصص گوش و حلق و بینی قابل تشخیص می باشد. در برخی موارد ، زمانی که تشخیص ممکن نیست ، پزشک از آندوسکوپ استفاده می کند. این پروسه به جراح بینی کمک می کند تا تیغه بینی را به دقت بررسی کند. در واقع در برخی موارد جراح بینی از سی تی اسکن نیز برای تشخیص دقیق تر استفاده می کند تا در نهایت تشخیص دهد که فرد می تواند برای رفع این عارضه ، جراحی انحراف بینی انجام دهد.

 درمان گرفتگی بینی ناشی از انحراف تیغه بینی

اگر گرفتگی بینی شدید نباشد، می توان با استفاده از داروهای خاصی مانند آنتی هیستامین ها ، اسپری های استروئیدی بینی و ضد حساسیت عوارضی را که باعث این مشکل می شود کنترل کرد، اما اگر گرفتگی بینی شدید باشد، این درمان پایدار نیست و تنها راه درمان این مشکل ، مداخله جراحی انحراف بینی است که باید توسط متخصص با تجربه انجام شود.

آیا کسی که دچار سینوزیت است، مشکل انحراف بینی دارد؟

به گفته متخصصان،  کجی بینی به خودی خود باعث سینوزیت نمی شود ، به عبارت دیگر، هر فردی که سینوزیت دارد، انحراف بینی ندارد. اما اگر فردی از سینوزیت رنج می ‌برد، گرفتگی بینی می ‌تواند درد سینوزیت آن را بدتر کند که دلیل آن مشکل تنفسی می باشد.

آیا دلیل سردرهای مزمن ، انحراف بینی است؟

به افرادی که از سردردهای مزمن رنج می برند توصیه می شود برای تعیین منشاء درد با پزشک متخصص مشورت کنند. اگر فردی گرفتگی بینی داشته باشد ممکن است سردرد بیشتری حس کند اما به طور کلی ، علت سردرد مزمن گرفتگی بینی نیست. به افرادی که از سردردهای مزمن در رنج هستند، توصیه می ‌شود به پزشک متخصص خود مراجعه کنند تا منشاء درد خود را بیابند. حتی اگر فرد مبتلا به انحراف بینی ، دچار سردردهای شدیدتری شود نیز ، به خودی‌ خود دلیل سردردهای مزمن آن انحراف بینی نیست.