جراحی انحراف بینی چیست ؟ یک بینی ایده آل ، بینی است که بدنه آن بر روی یک خط صاف و عمودی به سمت پایین مرکز صورت قرار داشته باشد. یک بینی دارای انحراف ، می تواند باعث بروز دغدغه هایی از نظر عملکرد و زیبایی در فرد شود ؛ بینی دارای انحراف ، معمولا باعث ایجاد یک سپتوم انحراف یافته شده و مشکلاتی را در تنفس ایجاد می کند ؛ چون غضروف یا استخوان داخل بینی ، به یک طرف انحراف یافته است ؛ در بسیاری از افراد ، این امر باعث ایجاد نارضایتی و اضطراب می شود ؛ چون از نظر زیبا شناختی ، عجیب و غیر جذاب به نظر می رسد .خوشبختانه ، عملی وجود دارد که به طور مطلق برای درمان انحراف بینی اختصاص یافته اند ؛ قبل از بررسی این عمل ، نخست به بررسی دلایل کج شدن بینی می پردازیم. در صورت نیاز به جراحی انحراف بینی مراجعه به دکتر طاهریان ، بهترین جراح بینی تهران نتایجی فوق العاده در پیش روی شما می گذارد.

 

جراحی انحراف بینی- دکتر طاهریان

 

جراحی بینی چیست ؟

اگر فکر می کنید بینی تان بسیار بزرگ ، پهن ، نامتقارن یا بد زاویه است ، جراحی بینی می تواند اندازه ، شکل و نمای کلی آن را بهبود بخشد. رینوپلاستی به بهبود ویژگی های صورت ، از طریق خلق بینی دارای هارمونی بیشتر با بقیه صورت ، کمک می کند و می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش داده و کیفیت کلی ، زندگی شما را بهبود بخشد. این روند قادر است مشکلات تنفسی ایجاد شده ، در اثر نقص های ساختاری در بینی را نیز درمان کند.اگر به دنبال تقارن بیشتر در بینی خود هستید ، به خاطر داشته باشید که صورت همه افراد ، دارای درجه ای از عدم تقارن می باشد. هر چند هدف از جراحی بینی ، ایجاد تقارن و تناسب در بین بخش های مختلف صورت می باشد ؛ ولی نتیجه حاصل از جراحی بینی نیز ، نمی تواند این تقارن را به طور کامل ایجاد نماید.

جراحی رینوپلاستی می تواند تغییرات زیر را خلق کند :

  • اندازه بینی متناسب با صورت
  • پهنای بینی در ناحیه پل ، یا اندازه و نسبت سوراخ های بینی
  • نیمرخ بینی با قوز آشکار ، یا فرورفتگی بر روی پل بینی
  • نوک بینی بزرگ یا گوشتالو ، آویزان ، رو به بالا یا عقابی
  • سوراخ های بینی بزرگ ، پهن یا رو به بالا
  • عدم تقارن در بینی

سپتورینوپلاستی برای درمان انحراف بینی یا سپتوم کج

جراحی انحراف بینی که برای بهبود انسداد مجرای عبور هوا انجام می شود ، به دلیل ارتباط آن با جریان هوا و تنفس ، به ارزیابی دقیق ساختار بینی نیاز دارد.درمان سپتوم کج ، یکی از رایج ترین علل نقص در تنفس می باشد ، که از طریق تنظیم ساختار بینی برای ایجاد هماهنگی بهتر ، حاصل می گردد.

این ویژگی ها معمولاً موروثی می باشند ، ولی گاهی اوقات در اثر آسیب دیدگی نیز به وجود می آیند. در برخی موارد ، ویژگی های بینی ، تنها عامل دخیل در عدم تقارن صورت نمی باشد. ساختار صورت خصوصاً چانه کوچک ، گونه ها و فک ضعیف نیز می تواند ، در ویژگی های نامتقارن صورت دخیل باشد. در برخی موارد ، جراحی بینی ، به همراه جایگذاری ایمپلنت های صورت یا روندهای دیگر به منظور دستیابی به هارمونی کلی ، در صورت انجام می شود.

تیغه بینی چگونه کج می شود ؟

دلایل متعددی برای کج شدن بینی ، وجود دارد ؛ یک بینی ، ممکن است در طول مراحل مختلف زندگی یک فرد از زمان تولد تا دوران جوانی ، کج شده باشد ؛ به علاوه ، باید خاطر نشان شود که هر علت  مربوط به بینی کج ، چالش های جراحی انحراف بینی منحصر به فرد آن را معرفی می نماید.

  • آسیب ارثی یا مادرزادی

در اکثر موارد ، یک فرد قبل از تولد دارای بینی کج بوده و این آسیب ، جنبه ژنتیکی دارد ؛ به علاوه ، این شرایط گاهی در اثر آسیب های وارد شده به نوزاد در طول زایمان نیز به وجود می آید.

  • آسیب فیزیکی

بینی ، به دلیل داشتن تحدب و جایگاه آن بر روی صورت ، در برابر صدمه دیدن ، بسیار آسیب پذیر است ؛ هر گونه ضربه ناگهانی و شدید به بینی ، می تواند باعث بروز آسیبی شود که به راحتی محور بینی را خمیده می کند ؛ مثال هایی از رویدادهای مربوط به وارد آمدن ضربه ؛ شامل برخورد سهوی با دیوار ، تصادف وسیله نقلیه ، مشت خوردن در صورت به خصوص در ورزش های مبارزه ای و از این قبیل موارد می باشد.

  • مشکلات قبل از جراحی

بیشتر جراحی های بینی ، اساسا موفق می باشند ؛ اگر چه در برخی نمونه ها ، قبل از جراحی مشکلاتی وجود دارد که نتیجه آن ، ایجاد یک بینی کج می شود که برای درمان ، جراحی جداگانه دیگری مورد نیاز خواهد بود.

  • بیماری ها

در برخی موارد ، بیماری خود ایمنی که به بافت پیوندی بینی آسیب می زند ، می تواند یکپارچگی ساختار بینی را تضعیف نماید ؛ در نتیجه ، غضروف و استخوان بینی ضعیف شده و بینی یک شکل انحراف یافته پیدا می کند.

سپتوپلاستی

به منظور درک کامل چگونگی عملکرد جراحی سپتوپلاستی ، باید با آناتومی پایه بینی آشنایی داشته باشید.

سپتوم بینی ، دیواره بین دو مجرای بینی می باشد ؛ یک سوم بالایی سپتوم ، از استخوان تشکیل شده ؛ در حالی که بقیه آن ، متشکل از غضروف می باشد ؛ اگر سپتوم بینی ، خم شود یا آنقدر انحراف پیدا کند که یک ظاهر کج به بینی شما داده و باعث بروز مشکلات عملکردی شود ؛ سپتوپلاستی ، ضمانت درمان خواهد بود.

در این روند جراحی ، بخش هایی از سپتوم که به میزان قابل ملاحظه ای انحراف پیدا کرده ، برداشته می شود ؛ در بیشتر موارد ، بخش مرکزی سپتوم برداشته می شود و سپتوم باقی مانده به غضروف مجاور آن به منظور افزایش دادن پایداری ، بخیه زده می شود.

سپتوپلاستی ، اغلب با تعدادی از روندهای دیگر بینی مثل جراحی پلاستیک بینی ، برای تنظیم دقیق زیبایی بینی و دیگر مسائل عملکردی مربوط به آن ، ترکیب می شود.

جراحی انحراف بینی

سپتوپلاستی ، یک روند جراحی بینی است که در آن سپتوم کج ، که بر روی سلامت بینی اثر می گذارد ، درمان می شود. دکتر طاهریان به عنوان یک جراح گوش،حلق و بینی با تجربه ، انحراف سپتوم را درمان نموده و امکان جریان یافتن بهتر هوا در بینی را ، فراهم می آورد.

سپتوم کج چیست ؟

بسیاری از افراد در سپتوم بینی خود با مشکلاتی روبرو هستند ، که در آن غضروف اندکی آسیب دیده و تیغه سپتوم بینی دیگر ، دو سوراخ بینی را به یک اندازه مساوی به دو قسمت ، تقسیم نمی کند. گاهی انحراف این تیغه تا حدی است ، که به طور کامل یا نسبی ، یک یا هر دو مجرای عبور هوا در بینی را مسدود می نماید. این عارضه باعث بروز مشکلاتی در تنفس شده و همچنین ، ترشحات سینوسی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. افراد دارای انحراف بینی ، در برابر عفونت های سینوسی و دیگر مشکلات تنفسی ، بیشتر مستعد ابتلا هستند.

آناتومی مرتبط با انحراف بینی چیست ؟

مولفه های مختلف سپتوم عبارتند از :

غضروف سپتال

استخوان اتموئید

استخوان میانی بینی

هر یک از این مولفه ها می تواند در انحراف سپتوم بینی دخیل باشند.

شناسایی انحراف بینی چگونه انجام می شود؟

  • پزشک برای شناسایی انحراف بینی درون بینی را از طریق اندوسکوپی بینی و سینوس نگاه می کند.
  • انجام سی تی اسکن برای شناسایی سپتوم کج به کار می رود.
  • بعد از اینکه مراحل تشخیصی انجام شد دکتر در مورد موارد درمانی به شما توضیح خواهد داد که سپتوپلاستی یکی از این موارد به شمار می رود.

جراح سپتوپلاستی کیست ؟

سپتوپلاستی عمل جراحی انحراف بینی است ، که باید توسط جراحان متخصص گوش،حلق و بینی عالی انجام شود. در انتخاب یک جراح ، حتماً درباره کلیه روشهای سپتوپلاستی ممکن ، جهت اطمینان از دستیابی به بهترین روند درمان ، توجه نمایید.

چه افرادی داوطلب مناسبی برای سپتوپلاستی هستند ؟

همه بیماران دارای سپتوم کج برای درمان ، به سپتوپلاستی نیاز ندارند. در نظر گرفتن درجه انحراف سپتوم ، و متناسب بودن علائم با یافته های بدست آمده در آزمایش ، حائز اهمیت است. برای مثال ، افرادی که برای نفس کشیدن از سمت چپ بینی ، همیشه با مشکل روبرو هستند و سپتوم آنها به سمت چپ متمایل است ، داوطلب خوبی برای جراحی سپتوم کج محسوب می شوند.

با این وجود ، بیمار دارای انسداد تناوبی بینی ، که ناتوانی در تنفس را در هر دو سوراخ بینی خود تجربه کرده است نیز ، داوطلب مناسبی برای جراحی سپتوپلاستی محسوب می شود. هر موقعیت انحراف بینی متفاوت بوده و باید با دقت مورد ارزیابی قرار گیرد ؛ به طوری که بتوان بهترین طرح درمان را برای بیمار خلق نمود.

 

 

داوطلبان ایده آل برای جراحی انحراف بینی

  1. افراد سالم از نظر فیزیکی که به هیچ گونه بیماری تهدید کننده زندگی که تنفس را مختل کند ، دچار نمی باشند.
  2. افراد غیر سیگاری
  3. افراد دارای نگرش مثبت و اهداف منطقی برای بهبود چهره
  4. افراد دارای انحراف در بینی
  5. تکنیک های قابل اجرا در جراحی انحراف بینی
  6. تغییر پل بینی
  7. شکل دهی مجدد پل بینی
  8. کاهش پهنا و کوچک کردن بینی
  9. شکل دهی نوک بینی
  10. کاهش پهنا و اندازه سوراخ های بینی
  11. تنظیم زاویه بینی و لب بالا
  12. درمان انحراف بینی

عوارض انحراف سپتوم بینی

برخی عوامل دیگر دخیل در انسداد تنفس از راه بینی ، که درمان سپتوم کج را به گزینه ای مناسب برای فرد تبدیل می کنند ، عبارتند از :

  • خونریزی

انحراف بینی می تواند بخشی از سپتوم را در معرض هوای خشک قرار داده ، و باعث وقوع خونریزی شود.

  • درد صورت

موقعیتی بنام Sluder Neuralgia می تواند ، در اثر سپتوم کج و آسیب دیدن اعصاب داخل بینی ، ایجاد شود.

  • آپنه خواب

مطالعات نشان داده است که آپنه خواب ، بعد از سپتوپلاستی بینی قابل تحمل تر خواهد بود ، البته بهبود عارضه آپنه خواب ، امری بعید می باشد.

انواع تکنیک های جراحی برای سپتوپلاستی چیست ؟

دو نوع دستاورد اصلی برای جراحی انحراف بینی وجود دارد ، که عبارتند از :

تکنیک سپتوپلاستی بسته

رایج ترین نوع این دستاورد ، شامل ایجاد یک برش داخلی ، برای دسترسی یافتن به غضروف می باشد.

تکنیک سپتوپلاستی باز

در این روند درمانی ، برشی در خارج از بینی ( پنهان شده در ستونچه ) و در داخل بینی ایجاد می شود. این دستاورد پیشرفته تر ، زمانی مفید واقع می شود ، که بخش جلویی سپتوم ، دارای انحراف بسیار بدی بوده و یک روند جامع تر مورد نیاز باشد.

تکنیک اندوسکوپیک

برخی جراحی های سپتوپلاستی را می توان ، با یک روش حداقل تهاجمی انجام داد. این روش به خوبی در درمان انحراف بخش خلفی سپتوم عمل می کند ، که در آن نیازی به ایجاد برش در بخش جلوی بینی نمی باشد.

سپتوپلاستی چگونه انجام می شود ؟

برای بازیابی مجاری متوازن در بینی ، یک سپتوم کج از طریق سپتوپلاستی ترمیم می شود. در این جراحی بینی ، غضروف ترمیم می شود و دو مجرای بینی برابر ، برای بازیابی مجاری تنفسی باز ، خلق می گردد. غضروف شکل داده می شود و در صورت نیاز حرکت داده شده ، و در برخی موارد غضروف به آن اضافه می شود.

 

جراحی انحراف بینی- دکتر طاهریان

 

چگونه برای سپتوپلاستی آماده شویم ؟

در روند آماده شدن برای جراحی انحراف بینی ، دنبال کردن اطلاعات زیر مفید می باشد :

  • از مصرف برخی داروها و مکمل های رقیق کننده خون ، خودداری کنید.
  • حداقل 2 هفته قبل از جراحی مصرف سیگار و محصولات وابسته را ترک کنید. این محصولات جریان خون را کاهش داده ، و بهبود ناحیه جراحی را به تعویق می اندازد.
  • 2 هفته قبل از جراحی استفاده از اسپری های بینی را ، جز اسپری سالین که مصرف آن بلامانع است ، کنار بگذارید.
  • سابقه پزشکی : دکتر در خصوص شرایط پزشکی که شامل بیماری های سابق یا داروهای مصرفی و مواردی از این قبیل می شود. در مورد مکمل هایی که مصرف میکنید نیز باید به پزشک توضیح بدهید.
  • انجام تست فیزیکی : برای انجام این تکنیک تحت ازمایشی فیزیکی قرار می گیرید که شامل بررسی بینی شما از قسمت داخل و بیرون آن می شود.
  • توضیح درخصوص انتظارات : در این جلسه از نتیجه ای که در ذهن خود دارید صحبت کنید. از پزشک بخواهید به شما در خصوص انتخاب مدل پیشنهاد دهد. سعی کنید به طور کلی انتظارات واقع گرایانه ای داشته باشید.

ریکاوری سپتوپلاستی چگونه است ؟

در طول ریکاوری جراحی انحراف بینی ، بینی در طول چند روز تا چند هفته اول ، گرفته است. خونریزی ملایمی را در 48 ساعت اول تجربه می کنید ، که در موارد بسیار نادر ، شدت می یابد. اسپلینت های داخلی بینی ، در هفته اول در جلسه معاینه بعد از جراحی ، برداشته می شوند. انجام فعالیت های سنگین مثل ورزش ، یا بلند کردن اجسام سنگین برای 1 هفته بعد از جراحی ، ممنوع می باشد.

آیا جراحی سپتوپلاستی دارای نتایج رضایت بخش است ؟

تحقیقات نشان می دهند که نرخ رضایت از جراحی سپتوپلاستی 85 درصد است. پیشنهاد جراحی مناسب و انتخاب روش صحیح از سوی جراح بینی ، که بتواند بهترین نتیجه را برای بیمار به ارمغان آورد ، از اهمیت به سزایی در کسب نتیجه رضایت بخش ، برخوردار است.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

بهترین دکتر عمل انحراف بینی تهران مراقبت ها را اینگونه بیان می نماید:

1 . با یکی از دوستان یا نزدیکان خود ، هماهنگی های لازم را جهت بازگرداندن شما به منزل ، بعد از تکمیل جراحی انحراف بینی و مراقبت از شما در طول 48 ساعت اول بعد از آن ، انجام دهید.

2 . افراد مختلف به شکل های مختلف ، دوره ریکاوری بعد از بیهوشی را سپری می کنند. برخی افراد هیچ گونه عوارض جانبی را تجربه نمی کنند ، در حالی که برخی دیگر ، احساس خستگی کرده ، یا حتی در چند روز اول احساس حالت تهوع دارند. از انجام حرکات فیزیکی سریع در چند هفته اول ، بعد از جراحی خودداری کنید.

3 . به منظور به حداقل رساندن احتمال حالت تهوع ، در سراسر روز ، وعده های غذایی سبک بخورید. در صورت لزوم ، غذا را به تکه های کوچک تقسیم کنید تا جویدن و گوارش آن ، برایتان آسان باشد.

4 . باید دقت کنید که غذاهای شور می تواند ، در احتباس مایعات و تورم دخیل باشد ؛ بنابراین مصرف آن را در طول 7 تا 10 روز اول کاهش دهید. به منظور اجتناب از یبوست ، مقدار زیادی سبزیجات و میوه های خشک بخورید. سعی کنید به منظور اطمینان از تامین مواد مغذی ضروری در دوره بهبود بعد از جراحی ، رژیم غذایی متوازن داشته باشید.

5 . مقدار زیادی مایعات از قبیل آب و آبمیوه تازه ، در طول چند روز اول بعد از جراحی میل کنید.

6 . مصرف کافئین و نوشیدنی های گاز دار را در چند روز اول بعد از جراحی به حداقل برسانید.

7 . شایان ذکر است که مصرف لبنیات در طول 72 ساعت اول ، بعد از جراحی می تواند باعث دل درد یا حالت تهوع شود ؛ بنابراین مصرف آن ها را محدود کنید.

 

 

توصیه هایی بعد از جراحی انحراف بینی

  •  کبودی و تورم بعد از 10 تا 14 روز فروکش کرده و ظرف 3 هفته ، بخش عمده ای از آن محو می شود.
  • بلافاصله بعد از جراحی در طول 24 ساعت اول ، شاهد خروج خون از بینی خواهید بود. یک پد گاز استریل بر روی ناحیه مورد نظر گذاشته و در صورت نیاز ، آن را تعویض کنید. دهان شما بعد از جراحی خشک خواهد بود. این امر به دلیل تنفس از راه دهان رخ می دهد. برای پیشگیری از خشکی لب ها ، می توانید از وازلین استفاده کنید.
  •  حتی الامکان سعی کنید برای کمک به کاهش تورم ، در حالت قائم بنشینید. در هنگام خواب ، به منظور اطمینان از قرار داشتن سر در موقعیت بالاتر از بدن ، از چند بالش استفاده کنید.

آیا عمل انحراف بینی درد دارد؟

باید بگوییم در حین جراحی انحراف بینی بیمار یا بیهوش است و یا طی بی حسی دردی را احساس نمی کند اما پس از رفع اثر آن ها ممکن است دردی ناچیز را احساس کند که امری طبیعی است.  پزشک ، در این صورت برای فرد داروی ضد درد را تجویز می کند تا در صورت نیاز و برای تسکین ، آن را مصرف نماید.

آیا عمل انحراف بینی دشوار است؟

بله زیرا طی انجام این فرایند نیاز است تیغه میانی بینی ، به جهت مناسب باز گردد و از روش هایی استفاده شود که از بازگشت فرم بینی به حالت پیشین اجتناب شود.

عمل انحراف بینی چقدر طول می کشد ؟

مدت زمان انجام جراحی انحراف بینی متغیر است و بستگی به پیچیدگی و همچنین اندازه تغییرات مورد نیاز دارد. اما به طور معمول ، باید گفت که پروسه اصلاح انحراف بینی حدودا یک تا چند ساعت به طول می انجامد که شامل زمان لازم برای نواحی مختلف این پروسیجر ، همچون برش بینی ، تغییر و اصلاح آن و در پایان بخیه زدن این فرایند اصلاحی می باشد.

آیا بعد از جراحی انحراف بینی باید چسب زد؟

بله ، پس از عمل انحراف در بینی ، پزشک در برخی موارد چسب زدن به بینی را به بیمار توصیه می کند. این چسب‌ کمک می‌ کند تا بینی در موقعیت جدید خود پایدار و حفظ شود. بسته به توصیه پزشک این چسب ها تا مدتی که جراح پیشنهاد دهد ، بر روی بینی زده می شود ، زیرا بیش از آن موجب حساسیت پوستی می شود.

آیا عمل انحراف ظاهری بینی باعث زیبایی در فرد می شود؟

بله ، جراحی انحراف ظاهری بینی می ‌تواند موجب زیبایی بینی نیز شود ، اما بستگی به میزان انحراف و همچنین تغییرات اعمالی در بینی دارد. در برخی افراد ، عمل انحراف بینی به صورت چشمگیری ظاهری زیبا به بینی می بخشد و برای برخی دیگر، این گونه نخواهد بود. این موضوع بستگی به ساختار بینی ، میزان انحراف ، هزینه پرداختی و ترجیحات شخصی بیماران دارد. در هر صورت ، قبل از تصمیم ‌گیری در مورد جراحی انحراف بینی ، با جراح بینی مشورت کنید و انتظارات و امکانات خود را با ایشان در میان بگذارید.