چه کسی نیاز به پروتز گونه دارد ؟

مردان و زنانی با صورت های گرد و کمی خط دار و گونه های کمی برجسته .کاندید مناسبی برای پروتز گونه هستند

 

 پروتز استخوان های گونه

این عمل مقدمه ای برای برجسته کردن استخوان های گونه می باشد. این روش باعث می شود که گونه های شما هماهنگی و استحکام بیشتری داشته باشد. گاهی اوقات برای نشان دادن برجستگی گونه مقداری از قسمت های چاق زیر گونه برداشته می شود . در بعضی موارد ممکن است از سیلیکون پروتز نیز استفاده شود چون نسبت به موارد دیگر اهمیت بیشتری دارد.

بیهوشی:

عمل جراحی پروتز گونه ممکن است با بیهوشی موضعی انجام شود . در واقع استفاده از یک آرام بخش هم برای بیمار و هم برای جراح راحت تر است.

تکنیک :

روش های متعددی برای این پروتز گونه و چانه وجود دارد ، برش می تواند در قسمت پایینی داخل دهان یا بالاتر از لثه ها ایجاد شود (مورد اول بیشتر توصیه می شود) . اگر ما این روش را انتخاب کنیم جراح باید به طرف قسمت پایینی استخوان ها برود و قسمت های مورد نیاز را تشریح کند تا بتواند فضای خالی را ایجاد کند و ایمپلنت را جاسازی کند و در نهایت به وسیله ی بخیه قسمت های تشریح شده بسته می شود .

مدت زمان عمل جراحی :

جراحی پروتز گونه  حدودا دو ساعت طول می شد

بهبود :

برای کاهش تورم می توان به مدت 48 ساعت از یخ استفاده کرد .استفاده از آنتی بیوتیک را از اتاق عمل شروع کنید و در برابر نور خورشید نیز قرار نگیرید . بعد از 5 روز چسب ها از بین می رود و معمولا یک هفته طول می کشد تا التهاب ها از بین برود و پس از آن شما می توانید نتایج را مشاهده کنید.

چه ریسک هایی در جراحی پروتز گونه وجود دارد ؟

جابجایی پروتز :

در طولانی مدت ممکن است یک عدم تقارن رخ دهد . که در این صورت به عمل جراحی مجدد نیاز دارد .

کبودی :

هنگامی که رگ های خونی هنوز منعقد نشده است ممکن است خون در قسمتی جمع شود که در این صورت نیاز است که با عمل جراحی تخلیه شود .

عفونت :

این حالت بسیار نادر است چرا که برای جلوگیری از آن معمولا از آنتی بیوتیک استفاده می شود . با این حال این به معنی نیست که زندگی بیمار به خطر افتاده است اما اگر این اتفاق بیفتد ممکن است نتایج عمل جراحی را بدتر کند و ممکن است نیاز باشد که به طور موقت پروتز برداشته شود . اگر برش در داخل دهان ایجاد شود ریسک را افزایش می دهد .

توصیه :

قسمتی که عمل جراحی صورت گرقته است به مدت 2 ماه نباید در برابر آفتاب قرار بگیرد و استفاده از مواد آرایشی در این قسمت خودداری شود . برای اینکه ظاهر صورت شما طبیعی شود از یک پروتز متوسط استفاده کنید .

سوالات مکرر در مورد پروتز استخوان گونه :

آیا ممکن است پس از عمل جراحی هیچ زخم و یا اسکاری باقی نماند ؟

اگر زخم ها در داخل دهان ایجاد شود قابل مشاهده نیست

آیا در طول زمان حجم پروتز کاهش می یابد ؟

خیر نتیجه نهایی آن دائمی است

پروتز چانه

پروتز گونه

اصلاح چانه ی عقب رفته به وسیله ایمپلنت و پروتز چانه انجام می شود . این عمل به صورت سرپایی و حدودا 1.5 ساعت به طول می انجامد در حین عمل از یک آرام بخش وریدی استفاده می شود.

پروتز و ایمپلنت چانه و فک

پروتز و ایمپلنت چانه و فک

ایمپلنت چانه و فک با پروتز یک سیلیکون جامد انجام می شود . پروتز ها در سایزها و شکل های مختلف موجود است. پروتز چانه و فک در محدوده ی مشخصی انجام می شود ، چانه های پهن تر برای آقایان و چانه های ظریف تر برای خانم ها . البته تصمیم نهایی با توجه به نظر خود بیمار است.

کشیدن یا بزرگ کردن چانه به وسیله ی پروتز نیز به راحتی انجام می شود این روش برای متعادل کردن ظاهر صورت شما بسیار موثر است . با اضافه کردن ایمپلنت چانه مشخصات صورت متعادل تر می شود چون نسبت اندازه بینی و چانه بهتر می شود و بینی کوچکتر به نظر می رسد.

جلسه مشاوره :

در طول جلسه ی مشاوره جراح مشخص می کند که شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت چانه هستید یا خیر . جراح شما شکل و نوع پروتزی که برای شما مناسب است را در این جلسه مشاوره ارزیابی می کند .

عمل جراحی :

جراحی اصلاح چانه به صورت سرپایی و با یک آرام بخش وریدی انجام می شود.  پس از کمی استراحت بعد از عمل جراحی می توانید مرخص شوید .

جای بخیه ها :

جراح پلاستیک می تواند ایمپلنت را زیر چانه یا داخل دهان جاسازی کند.

مراقبت های بعد از عمل  پروتز گونه:

چند هفته بعد از عمل جراحی چانه و صورت ممکن است هنوز کمی متورم باشد . برای اینکه همه ی کبودی ها از بین برود معمولا چند هفته زمان لازم است.

کبودی و تورم معمولا بعد از 2 تا 3 هفته ناپدید می شود . بعضی اوقات ممکن است بیمار در منطقه ای که عمل جراحی انجام شده است کمی حس لامسه ی خود را از دست بدهد . این مورد نیز نهایتا چند هفته پس از عمل جراحی از بین می رود .

ریسک ها :

نتیجه ی قطعی فقط زمانی مشخص می شود که همه ی قسمت های متورم و کبود از بین رفته اند . جای بخیه که در داخل دهان ایجاد شده است کاملا نامعلوم است . جای بخیه که در زیر چانه ایجاد شده است نیز به سختی قابل مشاهده است .

نتیجه ی ایمپلنت چانه یا پروتز فک دائمی است .