بیماران باید توصیه های مربوط به نکات بعد از عمل بینی که تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی بینی از سوی بهترین جراح بینی تهران ارائه می شوند را جدی گرفته و با دقت به آن ها عمل کنند تا علاوه بر کوتاه شدن دوره نقاهت ، بهترین نتیجه را از این جراحی دریافت کنند. با توجه به اینکه بینی از اجزای شاخص در صورت انسان می باشد ، لذا داشتن هر گونه ایراد در آن کاملا مشهود بوده و می تواند جذابیت چهره شخص را تحت تاثیر قرار دهد ؛ از این رو عمل جراحی رینوپلاستی از رایج ترین اعمال جراحی زیبایی به خصوص در کشور ما بوده و اغلب افراد جامعه درصدد رفع ایرادات بینی خود هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستورالعمل های مراقبتی بعد از عمل با ادامه این مقاله از دکتر محمد حسین طاهریان ، جراح بینی خوب در تهران ،همراه باشید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر طاهریان

در این راستا باید دقت شود که بهترین جراح بینی برای انجام عمل در نظر گرفته شود ؛ کسی که دارای بیشترین تجربه در انجام اعمال جراحی  در انواع گوناگون بوده و موفقیت های بسیاری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده باشد ؛ علاوه بر این موضوع ، نکته دیگری که برای کسب نتیجه مطلوب باید مورد توجه قرار گیرد این است که مراقبت های بعد از جراحی بینی را به طور دقیق و صحیح رعایت نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی به شرح ذیل می باشد :

این راهنما آنچه را که شما باید در طول دوران ریکاوری عمل زیبایی بینی خود به منظور حصول اطمینان از ایمن بودن بهبود و آگاهی کامل از چگونگی انجام فعالیت های نرمال روزمره بدانید ، پوشش می دهد. شما به طور طبیعی تغییراتی را در کاهش مستمر اندازه بینی خود مشاهده می کنید ؛ ولی در چند هفته اول ، مقادیر قابل توجهی کبودی و تورم داخلی پنهان در نوک بینی و در پل فوقانی آن وجود دارد که باید کاهش پیدا کند ؛ بنابراین ظرف 1 تا 2 روز اول استراحت ، انرژی کامل خود را دوباره بدست می آورید. به محض اینکه به خانه بازگشتید تا جایی که می توانید استراحت کنید و حتما فعالیت هایتان را در حداقل سطح ممکن نگه دارید. سعی کنید در حالت استراحت باشید ؛ به تعداد دفعات مکرر ، بلند نشده و خم نشوید ؛ این کار به منظور جلوگیری از احتمال سرگیجه و خونریزی بینی انجام می شود.

ورم بعد از عمل بینی

متورم شدن بینی بعد از جراحی زیبایی بینی ، امری طبیعی می باشد و به علت ایجاد تغییرات در بافت بینی رخ می دهد. ورم و کبودی در روزهای ابتدائی پس از جراحی ، در شدیدترین حد خود می باشد اما با گذشت زمان و به تدریج از بین می رود؛ چند روش ساده برای کاهش سریع تورم و کبودی های بعد از رینوپلاستی وجود دارد که آن ها عبارت اند از :

استفاده از کمپرس سرد : یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی که در کاهش ورم و درد موثر است استفاده از پک و کمپرس یخ می باشد. کمپرس یخ تاثیر به سزایی در کاهش ورم ناشی از عمل بینی ، دارد اما بیماران باید دقت کنند که آن را بر روی بینی خود قرار نداده و از آن در اطراف بینی خود استفاده کنند؛ توصیه می شود در طول روز بیماران چند بار به مدت چند دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنند.

خمیازه کشیدن : در حین خمیازه کشیدن دهان فرد به طور کامل باز می شود ، باز شدن دهان افراد به طور کامل باعث کشیده شدن پوست بینی شده که این امر ممکن است سبب پاره شدن بخیه های بینی شود؛ به همین علت توصیه می شود در حین خمیازه کشیدن از باز کردن دهان خود خودداری کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی بینی مربوط به طریقه خوابیدن است. وجود گچ بر روی بینی و تورم اطراف چشم و گونه ها ممکن است ، در حین خواب شما را با مشکل مواجه کند و معمولا مدتی طول می کشد تا بیمار به این وضعیت عادت کند. بهتر است ، بیماران تا مدتی بعد از عمل ، تنها بخوابند تا از اصابت ضربه به بینی خود جلوگیری کنند؛ همچنین ، خوابیدن بر روی شکم یا پهلو باعث ایجاد فشار بر روی بینی می شود ؛ به همین علت بیماران باید تا مدتی طاق باز بخوابند. ساخت زاویه 45 درجه در حین خواب ، علاوه بر کمک به کاهش تورم و کبودی های ناشی از جراحی بینی باعث می شود ، تحمل گرفتگی بینی برای بیمار راحت تر شده و بهتر به خواب برود. بیماران برای ساخت زاویه 45 درجه می توانند ، دو بالش در زیر سر خود قرار دهند. توجه داشته باشید که شما بعد از رینوپلاستی ، باید از غلتیدن خودداری کرده و به طور ثابت بر روی کمر خود بخوابید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر طاهریان

 

دیگر نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی

شستشوی بینی بعد از عمل

در هفته های ابتدائی پس از جراحی زیبایی بینی ، توصیه می شود بیمار برای شستشوی بینی خود تنها از قطره های بینی استفاده کند ؛ اما بعد از گذشت مدت زمان مشخصی راه های متفاوتی برای شستشوی بینی وجود دارد که بهتر است ، برای انتخاب یکی از آن روش ها از جراح بینی خوب در تهران ؛ کمک گرفته و طبق توصیه های او عمل کند.

مصرف نمک

مصرف نمک بعد از عمل زیبایی بینی ، باعث تجمع مایع در بدن بیمار می شود و میزان تورم را افزایش می دهد ؛ به همین علت توصیه می شود تا مدتی بعد از عمل دماغ نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مصرف الکل

مصرف نوشیدنی های حاوی الکل بعد از جراحی ، علاوه بر ایجاد اخلال در روند بهبودی ، سبب افزایش تورم و کبودی بیماران نیز می شود ؛ از این رو  دکتر طاهریان ، بهترین جراح بینی در تهران ، به بیماران توصیه می کند تا مدتی از مصرف الکل خودداری کنند.

استعمال دخانیات

مصرف سیگار ، قلیان و حتی قرار گرفتن در معرض دود این موارد باعث افزایش تورم و کبودی های ناشی از عمل بینی می شود و دوره نقاهت جراحی پرا نیز افزایش می دهد ؛ بنابراین تا مدتی از مصرف این موارد خودداری کنید. این نکته از سری نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی را بسیار جدی بگیرید.

عطسه کردن بعد از عمل بینی

عطسه کردن از اعمال طبیعی و غیر ارادی است که در صورت بروز پس از عمل بینی ، نیاز است که بیمار به گونه ای آن را کنترل نمایید که به بینی فشاری وارد نگردد ؛ برای این کار باید با دهان باز عطسه کنید. برخی از افراد هستند که بخاطر صدایی که حین عطسه تولید می کنند ، احساس خجالت زدگی داشته و سعی دارند با دهان بسته این کار را انجام دهند ؛ اما در این صورت فشار هوا از راه بینی خارج شده و ممکن است موجب پارگی بخیه ها و بروز خونریزی گردد.

خندیدن پس از جراحی بینی

همانطور که می دانید هنگام خندیدن ، اجزای مرکزی صورت به سمت اطراف کشیده می شوند که در پی آن پره های بینی نیز کش می آیند ؛ همچنین نوک بینی به طرف پایین متمایل می گردد ؛ بنابراین بهتر است تا محکم شدن اسکلت بینی و بهبود بافت های برش خورده ، از خندیدن های شدید خودداری کرده و سعی کنید به هنگام خندیدن انگشتانتان را روی گونه قرار داده و از کشیده شدن آن به اطراف با فشار دست جلوگیری نمایید.

 

 

 

تغذیه یکی از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی بینی

در مورد مراقبت های بعد از جراحی بینی درخصوص نحوه تغذیه باید گفت که از آنجایی که بینی و فک فوقانی به یکدیگر متصل هستند ، لذا صلاح است که از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن های طولانی و محکم دارند ، تا زمان بهبودی کامل اجتناب نمایید.

چه غذاهایی بخوریم ؟

  • حتما از خوردن غذاهای تند در 7 روز اول بعد از جراحی ، خودداری کنید ؛ خوردن غذاهای داغ نیز باعث تولید مخاط در اطراف بینی می شود و بینی را مسدود می نماید.
  • غذاهایی که جویدن آن ها آسان است ، بخورید ؛ غذاهایی مثل پاستا ، ماهی یا مرغ برای شب اول بعد از جراحی مناسب هستند .
  • از جویدن آدامس خودداری کنید.
  • برخی از مواد غذایی ؛ همچون سبزیجات ، آب آناناس ، آب کرفس و غیره که خاصیت ضد التهابی دارند ، به کاهش تورم و کبودی ناشی از جراحی زیبایی بینی کمک شایانی می کنند ؛ به همین علت بهتر است این موارد را به وفور در رژیم غذایی خود قرار دهید.

چه نوشیدنی هایی بنوشیم ؟

  • برای 24 ساعت اول ، سعی کنید 2 لیتر آب بنوشید ؛ هر گونه نوشیدنی غیر الکلی یا آبمیوه در دمای اتاق ، مناسب است.
  • بازگشت به فعالیت های ورزمره
  • در 7 روز اول بعد از جراحی ، در خانه بمانید و استراحت کنید و ورزش های سنگین انجام ندهید.
  • 7 تا 14 روز بعد از روند جراحی بینی ، می توانید به کار بازگردید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی + دکتر محمد حسین طاهریان

 

مایعات را با نی ننوشید

به هنگام نوشیدن مایعات توسط نی ، نیرویی که برای مکیدن بکار می گیرید ، می تواند به بینی شما فشار وارد کند ؛ به همین دلیل پیشنهاد می گردد تا زمان ترمیم بافت های داخل بینی برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.

داروهای مصرفی

در راستای مراقبت های بعد از جراحی بینی ، بهترین جراح بینی تهران توضیحات جامعی را در خصوص داروها و نحوه مصرف آن ها در اختیارتان قرارا می دهد. به گفته ایشان مصرف به موقع و مرتب کلیه داروهای تجویز شده ، حائز اهمیت می باشد.

حفاظت از بخیه ها بعد از رینوپلاستی

  • بیمار باید به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی، زخم ها و بخیه ها را تمیز و خشک نگه دارد. این امر ریسک عفونت را پس از جراحی کاهش می دهد. پمادهای آنتی بیوتیک حل شدن بخیه های جذبی داخل دماغ را تسریع می کند. فرد باید با استفاده از گوش پاک کن محل بخیه ها و اخل بینی را به آرمی تمیز کند
  • پماد آنتی بیوتیک نیز روزی دو بار برای ناحیه جراحی شده استفاده شود. این بخیه ها به طور معمول یک هفته بعد از عمل کشیده می شوند. اما در صورت تداوم خون ریزی، قرمزی، تب، عفونت یا مشکلات دیگر در این محل، فرد باید سریعا پزشک را مطلع سازد تا به این عوارض رسیدگی شود.
  • پیشنهاد می شود در طول دوره نقاهت یک دستگاه بخور در اتاق داشته باشید. با اینکه با پوشاندن بینی حین دوش گرفتن می توانید از خیس شدن آن جلوگیری کنید، اما بهتر است در این مدت از وان استفاده کنید.
  • نکته دیگری که باید برای مراقبت های بعد از جراحی بینی در نظر بگیرید این است که به هیچ عنوان خودتان بخیه ها را نکشید و آن را دستکاری نکنید. این امر موجب خونریزی و یا درد بینی می شود. از طرف دیگر ریسک بروز عفونت بالا می رود و حتی ممکن است مانع از رسیدن به نتیجه دلخواه شود.
  • در صورتی که بخیه ها زودتر از موعد کشیده شوند یا فشار بیش از حد به این عضو وارد شود، احتمال دارد زخم ها باز شوند.
    اما موردی که باید به آن توجه کرد این است که باقی ماندن بخیه ها به مدت طولانی هم می تواند مشکل ساز باشد و خطر ایجاد جای زخم را بالا ببرد. پزشک باید مدتی پس از عمل بیمار را معاینه کند و زمان انجام این پروسه را تعیین کند.

راه هایی برای کاهش سریع ورم بینی بعد از جراحی

 

حمام کردن بعد از جراحی بینی

یکی از پرسش های متداول افراد در زمینه مراقبت های بعد از جراحی بینی ، در خصوص زمان و چگونگی حمام کردن بعد از رینوپلاستی است. در پاسخ به این پرسش باید گفت برای مدت 7 الی 10 روز برای محافظت و مراقبت از شکل بینی جدید ، روی آن آتل و یا اسپیلینت بینی قرار داده می شود که نباید به هیچ عنوان خیس یا مرطوب شود ؛ چرا که استحکام خود را از دست داده ؛ از این رو توانایی نگهداری و محافظت از بینی شما را نخواهد داشت. پس در طی این مدت ، شستن صورت و حمام کردن به شیوه معمول توصیه نمی شود. برای تمیز کردن صورت خود در طی یک هفته اولیه بعد از جراحی زیبایی بینی ، می توانید از تونرهای پاک کننده صورت و یا یک پنبه آغشته به گلاب یا آب استفاده نمایید. اگر قصد حمام کردن دارید ، بعد از گذشت دو الی سه روز از جراحی ، زمانیکه شرایط جسمی شما نیز تا حد زیادی بهبود پیدا کرد ، می توانید به شیوه آرایشگاهی حمام کنید.

به این معنا که روی یک صندلی نشسته و سر خود را به سمت عقب بالا نگه دارید و از یک نفر بخواهید تا موهای شما را بشوید ، مراقب باشید تا گچ بینی در زمان شست وشوی موها خیس و مرطوب نشود ، بعد از آن می توانید از گردن به پایین دوش بگیرید. دقت داشته باشید که نباید بخار و دمای حمام زیاد باشد. همچنین بهتر است مدت زمان دوش گرفتن شما کوتاه باشد ؛ چرا که به دلیل استفاده از دارو ممکن است احساس خواب آلودگی وجود داشته باشد ، به همین دلیل برای جلوگیری از زمین خوردن توصیه می شود در مدت زمان کوتاهی دوش بگیرید. بعد از یک هفته و با برداشتن پانسمان بینی ، می توانید مانند روال گذشته حمام کنید.

پاسخ به چند سوال مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی

تا چه زمان بعد از عمل بینی نمی توان عینک زد ؟

بعد از گذشت 6 هفته با مشورت و صلاحدید پزشک می توانید از عینک استفاده کنید. ممکن است در روزهای نخستین هنگام قرار دادن عینک رو بینی کمی درد احساس شود ؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ، مدت زمان استفاده از عینک کوتاه باشد. به مرور می توانید مانند گذشته از عینک طبی یا آفتابی روی بینی استفاده نمایید.

آیا بعد از جراحی بینی می توان شنا کرد ؟

شنا کردن نیاز به استفاده از تجهیزاتی مثل عینک و دماغگیر دارد که این وسایل می تواند به بینی تازه جراحی شما فشار وارد نماید. از طرفی فشار ناشی از جریان آب ، شیرجه زدن در استخر می تواند به بینی شما صدمه وارد نماید. همچنین ممکن است بافت های در حال ترمیم به دلیل آلوده بودن آب دچار عفونت شوند ؛ از این رو بهتر است از شنا کردن و رفتن به استخر تا 2 ماه خودداری شود.

آیا بعد از عمل بینی می توان مسواک زد ؟

بله ، پیشنهاد می شود برای راحتی در مسواک زدن در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ، مسواک سایز کوچک و نرم تهیه نمایید. همچنین توصیه می شود از ایجاد فشار به دندان های فک بالا در هنگام مسواک زدن خودداری کنید و به آرامی و با دقت و حوصله دندان های خود را مسواک بزنید و بشویید. همچنین لازم است از خم کردن سر در حین مسواک زدن بعد از جراحی بینی خودداری شود.

آیا بعد از جراحی بینی می توان به پهلو خوابید ؟

خوابیدن به پهلو تا سه هفته بعد از جراحی توصیه نمی شود. بهترین حالت استراحت بعد از عمل بینی ، خوابیدن به پشت و ایجاد زاویه حدودا 90 درجه به کمک بالش های زیر سر است. برای کمک به کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بینی پیشنهاد می شود در هنگام خواب سر و شانه ها بالاتر از سایر قسمت های بدن قرار بگیرد.