نکات و مراقبت های بعد از جراحی گوش

کسانی که دچار نقص و دفرمیتی در گوش های خود هستند ، می توانند به کمک عمل جراحی زیبایی گوش ( اتوپلاستی ) نسبت به اصلاح ایرادات موجود اقدام نمایند ؛ در این راستا مراقبت های بعد از جراحی گوش ، از اقدامات ضروری بوده که باید توسط بیمار به طور دقیق و صحیح رعایت گردد.

مراقبت بعد از عمل زیبایی گوش ، علاوه بر کمک به کسب نتیجه رضایت بخش ، دوران نقاهت پس از عمل را نیز کوتاه و بدون خطر می نماید ؛ از این رو قصد داریم در این مقاله شما را با جراحی گوش و برخی از مهمترین اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی گوش آشنا کنیم.

اتوپلاستی ، را می توان در هر سنی بعد از کامل شدن رشد گوش ها – معمولا بعد از 5 سالگی –  در سراسر دوران جوانی انجام داد ؛ در برخی موارد ، جراحی در سن 3 سالگی انجام می شود.

اگر کودکی با گوش های برجسته و دیگر مشکلات مربوط به شکل گوش ، متولد شود ؛ اسپلینتینگ ، به شکلی موفقیت آمیز در صورت اقدام بلافاصله بعد از تولد ، می تواند این مشکل را درمان نماید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

روند اتوپلاستی

تکنیک های اتوپلاستی بر اساس نوع درمان مورد نیاز ، متفاوت می باشد ؛ تکنیک ویژه ای که جراح شما انتخاب می نماید ، محل زخم ها و جای زخم های حاصل از آن را مشخص می کند.

پزشک ، زخم ها را در یکی از موقعیت های زیر ایجاد می کند :

  1. در پشت گوش ها
  2. در داخل شکن های داخلی گوش ها

بعد از ایجاد برش ، پزشک ، غضروف و پوست اضافی را برمی دارد ؛ سپس ، غضروف را در موقعیت مناسب تا کرده و آن را با بخیه های داخلی ، محکم می کند ؛ بخیه های بیشتر برای بستن زخم ها استفاده می شود.

این روند ، معمولا دو ساعت طول می کشد.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

 بعد از عمل گوش چه بخوریم ؟

همانطور که می دانید بخش انتهایی فک به گوش ها متصل شده است ، از این رو حرکت های زیاد و شدید فک می تواند به گوشی که عمل شده است ، فشار وارد کند. بنابراین توصیه می گردد بعد از جراحی اتوپلاستی طی روزهای اول از غذاهای نرم استفاده نمایید. همچنین با توجه به اینکه نمک تورم را افزایش می دهد لذا مصرف آن را تا حد ممکن کاهش دهید.

جراح زیبایی گوش ، به افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ، توصیه می کند به منظور جبران آب از دست رفته بدن در حین جراحی در دوران نقاهت آن ، مایعات و آب میوه های طبیعی را در رژیم غذایی خود قرار دهند .

طرز خوابیدن بعد از عمل گوش

پیشنهاد می شود برای رفع هر چه سریعتر تورم ، به هنگام استراحت کردن و خوابیدن ، موقعیت خود را به گونه ای تنظیم نمایید که سرتان بالاتر از سطح بدن باشد ؛ استفاده از 2 یا 3 بالش زیر سر می تواند به این امر کمک کند. همچنین مراقب باشید به هنگام خوابیدن ، روی گوشی که عمل شده است نخوابید و به آن فشاری نیاورید.

فعالیت بعد از جراحی گوش

یکی دیگر از مراقبت های بعد از عمل اتوپلاستی این است که تا زمان بهبودی کامل از انجام فعالیت های شدید که موجب افزایش گردش خون می شود ؛ خودداری نمایید. همچنین بلند کردن اجسام سنگین و جابجایی آن ها نیز جایز نمی باشد.

سیگار کشیدن بعد از عمل گوش

استعمال سیگار یا قلیان و تمامی مواد مخدر ، در ترمیم بافت ها خلل ایجاد نموده و روند بهبودی را کند می کند ؛ لذا باید تا تکمیل شدن دوره نقاهت و دستیابی به سلامتی کامل از مصرف آن ها پرهیز کنید.

صدای وز وز بعد از جراحی گوش

احتمالا به مدت 5 هفته بعد از عمل اتوپلاستی صداهایی را در گوش خود بشنوید ؛ در این صورت نگران نشوید ؛ چرا که طبیعی بوده و بر طرف خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

مراقبت های بعد از جراحی گوش

خونابه بعد از عمل گوش

در صورتی که در دوران نقاهت جراحی گوش ، متوجه خروج خونابه از گوش خود شدید ؛ سریعا پزشک معالج تان را در جریان قرار دهید .

هدبند بعد از عمل گوش

پزشک در دوران نقاهت جراحی گوش ، به بیماران توصیه به استفاده از هد بند می کند ؛ لازم به ذکر است ، بیماران باید تا زمانی که پزشک صلاح بداند به طور مداوم از هد بند استفاده نمایند ؛ به هیچ عنوان ، در این باره سهل انگاری نکنید ؛ چرا که در این صورت ، با عواقب جبران ناپذیری مواجه خواهید شد .

سرگیجه بعد از عمل گوش ( مراقبت های بعد از جراحی گوش )

در صورت بروز سرگیجه بعد از عمل گوش ، سریعا پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید .

دیگر مراقبت های بعد از جراحی گوش :

  • یکی از نکات بسیار مهم بعد از جراحی گوش ، در این باره است : کاهش شنوایی در اثر وجود باندها بر روی گوش ، مسئله ای طبیعی می باشد که جای هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ چرا که با برداشته شدن باندها برطرف می شود ؛ بنابراین به هیچ عنوان در این باره ، نگران نباشید .
  • برای جلوگیری از بروز عفونت ، باید مراقب باشید درون گوشتان آب نرود ؛ لذا رفتن به استخر و سونا را به بعد از بهبودی موکول نماید.
  • تنها داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را مصرف کنید.
  • برای کمک به جلوگیری از هر گونه آسیب احتمالی ، مراقب باشید که گاز استریل ، خشک و دست نخورده باشد.
  • پس از یک تا دو روز می توانید پانسمان را برداشته و به محل کار خود بازگردید ؛ پس از آن باید دستورالعمل های مربوط به استفاده از یک گن سبک را برای مدت 2 تا 3 هفته ، دنبال کنید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

  • اگر بعد از برداشتن پانسمان ، در گوش هایتان شاهد تغییر رنگ یا تورم بودید ، نگران نباشید ؛ این معمولا ظرف 2 تا 3 هفته از بین می رود.
  • بخیه ها ، اغلب قابل جذب بوده و معمولا نیازی به کشیده شدن ندارند.
  • حتما برای 10 روز اول ، پوشش نازکی از پماد آنتی بیوتیک را بر روی خط زخم قرار دهید.
  • برای هفته اول ، لباس های دکمه داری بپوشید که از جلو یا پشت بسته می شود ؛ از پوشیدن تی شرت یا بلوز یقه اسکی خودداری کنید.
  • پس از برداشتن پانسمان ، می توانید عینک آفتابی بزنید یا لنز بگذارید.
  • تا 7 روز از انداختن گوشواره ، خودداری کنید.
  • از خاراندن یا دستکاری کردن گوش ها ، تا دو هفته بعد از جراحی خودداری کنید.

در نهایت ، به شما عزیزان توصیه می شود به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق تر در رابطه با نکات و مراقبت های بعد از جراحی گوش ، به پزشک معالج خود مراجعه کرده و در این باره ، پرس و جو نمایید .

سوالات رایج جراحی گوش

جراحی گوش یا اتوپلاستی، تکنیک جراحی است که می تواند مزایای باورنکردنی را برای بیماران نیازمند به جراحی، به همراه داشته باشد. بسیاری از دختران و پسران جوان امروز، بخاطر ظاهرشان مورد تمسخر قرار می گیرند، بنابراین زمانی که گوش ها بسیار بزرگ باشند یا در فاصله زیادی از سر قرار گرفته باشند، اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی در بزرگسالان نیز اتوپلاستی می تواند اعتماد به نفس فرد را بهبود بخشیده و به ایجاد رضایتمندی بیشتر فرد از چهره اش منجر شود. گوش های بسیار کوچک، بسیار بزرگ، بدشکل یا برجسته، همگی مشکلاتی هستند که افراد در تمام سنین با آن مواجه می شوند. اگر شما یکی از این افراد هستید، مطالب زیر را جهت دستیابی به پاسخ بسیاری از سوالاتتان مطالعه کنید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

اتوپلاستی شامل چه ویژگی هایی است؟

یک روند اتوپلاستی، معمولاً دو ساعت طول می کشد و می توان آن را تحت بیهوشی عمومی انجام داد. برشی در پشت گوش ایجاد می شود که در تا خوردگی های طبیعی گوش، پنهان خواهد شد. سپس، غضروف و پوست، برداشته می شود و برای دستیابی به شکل مطلوب، تغییرات لازم در آن ایجاد می گردد. برای درمان برجستگی گوش، بخیه های دائمی برای عقب نگه داشتن گوش تحت یک زاویه مناسب نسبت به صورت، مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی نتایج مطلوب حاصل گردید، جراح برش ها را می بندد.

آیا پس از اتوپلاستی، اسکار بر جای می ماند؟

جراحان اتوپلاستی از دغدغه های بیماران خود در خصوص اسکار بعد از جراحی گوش، آگاه هستند، بنابراین آنها در پنهان کردن برش ها در نواحی خارج از دید، از مهارت بالایی برخوردارند. با قرار دادن برش در پشت گوش، اغلب در نزدیکی خط رشد مو، یا در تاخوردگی های طبیعی پوست، علیرغم تغییر داده شدن غضروف و بافت، هیچ اسکاری از جراحی، بر روی گوش ها بر جای نمی ماند. بنابراین هیچگونه نگرانی در خصوص برجای ماندن اسکار بعد از جراحی، نداشته باشید. تغییرات ایجاد شده در گوش ها کاملاً طبیعی می باشد، گویی که شکل ظاهری گوش های شما از همان بدو تولد، به همین شکل بوده است. هرچند دیگران ممکن است متوجه تغییراتی در چهره شما شوند، ولی شکل طبیعی گوش های جراحی شده، باعث می شود که نتوانند دلیل این تغییر را بیابند.

چطور می توانم بفهمم که اتوپلاستی گزینه مناسبی برای من است؟

داوطلبین اتوپلاستی باید دغدغه های واقعی درباره اندازه، شکل و برجستگی گوش های خود که نیاز به درمان دارد، داشته باشند. آنها باید درک نسبی از روند داشته و انتظارات منطقی درباره آنچه می توان از این جراحی بدست آورد، داشته باشند. بیماران خوش بین برای اتوپلاستی، به دستیابی به بهبود چهره از طریق ایجاد تغییرات در گوش ها، اشتیاق زیادی دارند.

بعلاوه، بمنظور واجد شرایط بودن برای اتوپلاستی، باید در وضعیت سلامت خوبی باشید، سیگار نکشید و سبک زندگی سالمی را دنبال کنید. این فاکتورها می تواند تضمین کند که شما به خوبی می توانید جراحی را تحمل کرده و بدون تاخیر، روند بهبود را طی کنید. کودکان و بزرگسالان، هر دو می توانند از جراحی اتوپلاستی بهره مند شوند.

مزایای اتوپلاستی چیست؟

اتوپلاستی مزایای بسیار زیادی دارد و بهمین دلیل، به یک گزینه معروف در میان بیمارانی تبدیل شده است که می خواهند گوش های خود را درمان کنند. این یک روند بی خطر، ماندگار و چند سویه می باشد که اعتماد به نفس را افزایش داده و می تواند تعاملات بهبود یافته ای را ایجاد نماید.

 هزینه جراحی اتوپلاستی چقدر است؟

متاسفانه جراحی اتوپلاستی تحت پوشش برنامه های بیمه نمی باشد، چون یک روند زیبایی گزینشی است که به دلایل پزشکی جدی، انجام نمی شود. با این وجود، هزینه جراحی چیزی است که بیماران در نهایت باید با جراح خود درباره آن مشورت کنند.

دوره ریکاوری چقدر طول می کشد؟

دوره ریکاوری کامل، برای کودکان و بزرگسالان از 4 تا 6 هفته طول می کشد، ولی بلافاصله بعد از برداشتن پانسمان از روی صورت، شاهد نتایج جراحی خواهید بود. افراد بعد از این جراحی، می توانند 7 تا 8 روز پس از جراحی، به محل کار یا مدرسه بازگردند، ولی باید از شرکت در فعالیت های فیزیکی سنگین، حداقل برای یک ماه خودداری کنند.

خطرات جراحی اتوپلاستی چیست؟

اگر جراح شما، دارای بورد تخصصی در روندهای جراحی حلق و گوش و بینی باشد، خطرات جراحی اتوپلاستی بسیار جزئی خواهد بود. برخی عوارض پس از جراحی، شامل اسکار، عفونت در صورت بسته نشدن کامل زخم ها و مراقبت نامناسب از آنها، یا حتی نامتقارن بودن گوش ها خواهد بود. چون این روند در گوش خارجی انجام می گیرد، شنوایی شما به هیچ عنوان تحت تاثیر این جراحی قرار نخواهد گرفت.