در حال حاضر ، پزشکان و متخصصین رینوپلاستی برای انجام جراحی بینی از دو روش استفاده می کنند که این روش ها تحت عناوینی ؛ همچون جراحی بینی بسته و جراحی به روش باز شناخته می شوند ؛ در این مقاله از دکتر محمد حسین طاهریان ، جراح بینی تهران تصمیم گرفته ایم به معرفی تکنیک بسته بپردازیم. بیشتر افراد نسبت به این متد اطلاعاتی ندارند و ممکن است زمانی که صحبت از این نوع جراحی می شود ، سوالات بسیاری در ذهن آن ها ایجاد شود ؛ اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در این رابطه هستید ، مطالعه مقاله پیش رو می تواند مفید واقع شود.

 

جراحی بینی بسته - دکتر محمدحسین طاهریان

 

جراحی بینی به روش بسته چیست ؟

عمل بینی به روش بسته ، تکنیکی برای اعمال تغییرات جهت اصلاح اشکالات بینی می باشد و بارزترین تفاوت این روش با عمل بینی باز در ناحیه ایجاد برش است. هنگامی که جراح بینی تهران ، برای انجام عمل زیبایی بینی ، روش بسته را انتخاب می کند باید برش های مورد نیاز عمل بینی را بر روی ناحیه داخلی لبه حفره های بینی ایجاد کند ؛ بنابراین ، تمامی برش های مورد نیاز در تکنیک بسته ، داخلی می باشند. با توجه به داخلی بودن برش های عمل بینی در این روش ، پزشک توانایی اعمال تغییرات گسترده بر روی بینی را ندارد ؛ از این رو جراح بینی به هنگام انجام جراحی های ساده که نیاز به اعمال تغییرات گسترده ندارند ، این روش را انتخاب می کند.

مزایای جراحی بینی بسته

  • با توجه به داخلی بودن برش های عمل زیبایی بینی در روش بسته ، جای اسکار ها بر روی سطح خارجی پوست بیماران باقی نمی ماند.
  • میزان تورم و کبودی ناشی از عمل بینی در روش بسته ، کمتر از روش باز می باشد.
  • دوره نقاهت عمل بینی بسته ، کوتاه تر از عمل بینی باز است.
  • مدت زمان جراحی بینی بسته ، کوتاه تر از روش باز می باشد.
  • بهبودی ، در این روش از جراحی زیبایی بینی ، سریع تر رخ می دهد.

دیگر مزایای عمل بینی بسته

  1. عمل بینی با تکنیک بسته ، کمتر تهاجمی بوده و هیچ جای زخمی بر جای نگذاشته ، و ورم و کبودی بعد از عمل جراحی در آن کمتر است ؛ به همین دلیل به زمان ریکاوری کوتاه تری نیز نیاز دارد.
  2. زمان لازم برای تکمیل روند عمل بینی بسته ، در مقایسه با جراحی بینی باز ، کوتاه تر می باشد.
  3. میزان احساس سوزش در بینی ، به دلیل عدم ایجاد بریدگی در ستون بینی در جراحی بسته بینی ، کمتر است.
  4. احتمال ورم کردن بعد از انجام جراحی بینی بسته ، کمتر است.

معایب عمل بینی به روش بسته

  1. دید جراح بینی ، در این روش بسیار محدود می باشد.
  2. عمل بینی به روش بسته ، روشی قدیمی می باشد ؛ زیرا اولین باری که عمل زیبایی بینی به دنیا عرضه شد ، از این روش استفاده می شد.
  3. امکان انجام جراحی های پیچیده به روش بسته ، وجود ندارد.
  4. در روش جراحی بینی بسته ، نمی توان تغییرات بسیاری را بر روی بینی بیمار اعمال کرد.

 

آماده شدن برای جراحی بینی بسته

قبل از اینکه برای انجام عمل بینی بسته برنامه ریزی کنید ، باید اطلاعات پزشکی خود را برای جراح بینی ارسال نمایید ؛ مهم ترین سوالی که قطعا جراح از شما می پرسد ، درباره انگیزه و اهداف شما برای جراحی می باشد ؛ پزشک همچنین ، سوالاتی درباره تاریخچه پزشکی ؛ از قبیل سابقه گرفتگی بینی ، انجام اعمال جراحی و داروهایی که مصرف کرده اید ، خواهد پرسید. اگر شما به یک ناهنجاری خونریزی مبتلا هستید ، کاندیدای خوبی برای این عمل جراحی محسوب نمی شوید.

چه فاکتورهای مهمی وجود دارد که قبل از انجام عمل بینی بسته ، باید به آن ها توجه داشت ؟

  • بسیار مهم است ، بدانیم که بیماران برای انجام جراحی ، به اندازه کافی سالم هستند ؛ بنابراین ، باید از آن ها بخواهیم تا آزمایشاتی را انجام دهند.
  • پزشک ، گاهی داروهای به خصوصی را تجویز کرده یا داروهای فعلی تان را تنظیم می کند.
  • سیگار کشیدن را به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی ، کنار بگذارید.
  • از مصرف آسپرین ، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی خودداری کنید ؛ چون این موارد می تواند میزان خونریزی شما را افزایش دهد.
  • به مدت دو هفته ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.
  • شش ساعت قبل از جراحی ، چیزی نخورید.
  • قبل از انجام جراحی ، تمام اقلام مورد نیاز دوران ریکاوری را تهیه و خریداری نمایید.

روند جراحی بینی بسته

جراحی بینی به روش بسته ، بعنوان یک روش جایگزین تکنیک رینوپلاستی باز می باشد. در این روش ، برش ها به جای ساختار باز شده بینی ، در غشای داخلی بینی ، در محل های مختلف برای دسترسی یافتن به بخش های مختلف چارچوب بینی ، ایجاد می شوند. با تکنیک جراحی بسته ، زمان ریکاوری کاهش یافته و جای زخم ، مشخص نمی باشد. در طول یک جراحی بسته ، برش ها در داخل بینی ایجاد می شوند. بدین ترتیب جای زخم بعد از جراحی ، مشخص نمی باشد. استفاده از وسیله ای به نام اندوسکوپ را ، در طول جراحی بسته ، برای افزایش دید جراح ، می توان مورد استفاده قرار داد. زمانی که ترمیم انجام گرفت ، برش ها با بخیه بسته شده و گچ شکسته بندی بر روی بینی قرار داده می شود. هدف از انجام عمل بینی بسته ، دستیابی به هارمونی صورت ، از طریق تغییر دادن شکل ، اندازه و زاویه بینی می باشد. همچنین می توان جراحی بینی با روش بسته را ، برای اصلاح مشکلات تنفسی ناشی از بی نظمی ها در داخل بینی ، مورد استفاده قرار داد.

زمان ریکاوری برای عمل بینی بسته

  1. از آنجایی که جراحی بینی بسته ، در مقایسه با جراحی به روش باز ، کم تهاجمی تر می باشد ؛ ورم کردن و کبودی بعد از این جراحی ، کمتر بوده و بهبود سریع تر اتفاق می افتد.
  2. حتی در عمل بینی بسته ، در بعضی بیماران هیچ کبودی وجود ندارد ؛ بنابراین ، زمان ریکاوری در عمل بینی به روش بسته در مقایسه با جراحی باز کوتاه تر بوده و بیماران ، اغلب بعد از سپری شدن زمان کوتاه تری به زندگی نرمال خود باز می گردند.
  3. نتایج کامل جراحی با تکنیک بسته ، تقریبا یک یا دو سال بعد از درمان نمایان می شود ؛ چون این مدت زمان ، برای از بین رفتن کامل ورم ، مورد نیاز است.
  4. با این وجود ، مدت زمان از کار افتادگی بعد از جراحی رینوپلاستی ، چه باز و چه بسته ، در حدود دو هفته طول می کشد.
  5. گچ بینی ، معمولا پنج یا شش روز بعد از انجام روند جراحي بيني بسته ، برداشته می شود ؛ در این مرحله ، کبودی و ورم بعد از جراحی ، در حداقل سطح قرار دارد.

جدول زمانی ریکاوری بعد از رینوپلاستی با متد بسته

اطلاعات ارائه شده در ادامه مقاله ، یک جدول زمانی ریکاوری کلی بعد از رینوپلاستی می باشد. با توجه به متغیر بودن قابلیت های افراد در بهبود ، این روند در افراد مختلف متفاوت است.

  • روز اول

در اطراف بینی اندکی تورم ، کبودی و درد احساس می شود. بعد از قرار دادن کمپرس سرد ، این عوارض قابل کنترل خواهد بود.

  • روز دوم و سوم

بیمار حداکثر درد را تجربه می کند. در چنین مواردی مصرف داروی مسکن الزامی می باشد. هیچ محدودیتی برای حرکت وجود ندارد.

  • روز پنجم

فرد می تواند بعد از مشاوره با پزشک ، فعالیت های نرمال خود را از سر گیرد. گرفتگی بینی هنوز ادامه داشته ، ولی تنفس در وضعیت بهتری قرار دارد.

  • روز هفتم

ریکاوری تکمیل شده و تورم و کبودی فروکش کرده اند.

آیا می توان بعد از رینوپلاستی بسته ، بینی را تمیز کرد ؟

مادامی که بیمار ، دو قانون جلوگیری از ایجاد اختلال در بافت بهبود یافته را رعایت می کند ، تمیز کردن بینی بعد از رینوپلاستی بسته ، بلامانع است. در واقع پزشک ، بیمار را به تمیز کردن بینی جهت ارتقاء بهبود و کاهش هرگونه خطر عفونت ، تشویق می کند.

این دو قانون شامل ، گوش کردن به توصیه های جراح در خصوص انجام روند و ملایم رفتار کردن با بینی در حین تمیز کردن آن ، می باشد.

چگونه بعد از جراحی بینی بسته بینی را تمیز کنیم ؟

پزشک مجموعه ای از دستورالعمل ها ، را برای تمیز کردن صحیح بینی بدون آسیب زدن به بافت در حال بهبود ، توصیه می نماید. چهار روش برای تمیز کردن بینی ، بعد از انجام جراحی بینی به روش بسته به شرح زیر می باشد :

  1. استفاده از پروکسید هیدروژن
  2. شستشو با محلول آب نمک
  3. رفع گرفتگی
  4. استفاده از حوله مرطوب

رفع انسداد

بینی در اثر خشک شدن خون و مخاط ، دچار انسداد می شود. این امر مسیر جریان هوا از حفره بینی ، را به طور کامل یا نسبی مسدود می کند. این انسداد باعث دشوار شدن تنفس گردیده و بیمار ، را به تنفس از راه دهان مجبور می کند. هر چند در این شرایط دوست دارید ، فین کنید یا برای رفع انسداد انگشت را به داخل بینی فرو برید ، ولی کاملاً از انجام این کار خودداری کنید.

از یک حوله مرطوب استفاده کنید

گاهی اوقات مخاط می تواند باعث سفت شدن پوست و پوسته زدن ، در اطراف بینی شود. به منظور پاک کردن پوسته های سفت شده ، یک دستمال مرطوب را به آرامی بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. استفاده مکرر حوله مرطوب ، می تواند باعث کاهش قابل ملاحظه تورم نیز شود. چند روز بعد از جراحی ، می توانید طبق روال ، صورت خود را بشویید.

بینی تان را با محلول سالین آبکشی کنید

ظرف 24 ساعت بعد از جراحی ، پزشک از بیمار می خواهد تا برای تمیز کردن مجاری بینی ، جهت پیشگیری از عفونت آن را با محلول سالین آبکشی کند. با یک حباب جذب تمیز ، که جریان آب کم فشار را به داخل می فرستد ، بینی را با محلول سالین آبکشی کنید. این کار را می توانید در منزل ، با حل کردن نصف قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب انجام دهید.

خود مراقبتی بعد از رینوپلاستی بسته در منزل

  1. قبل از جراحی ، از یکی از دوستان یا نزدیکان بخواهید تا بعد از تکمیل روند ، شما را به منزل بازگرداند.
  2. در روز اول ریکاوری ، محلول سالین را در بینی اسپری کرده و سپس داخل بینی را ، به وازلین یا پماد آنتی بیوتیک ، 4 تا 6 بار در روز آغشته کنید.
  3. برای تسکین درد از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک ، استفاده کنید.
  4. به منظور جلوگیری از خونریزی بینی ، از فین کردن بپرهیزید. اگر می خواهید عطسه کنید ، دهان را باز نمایید.
  5. حمام کردن یا دوش گرفتن به شرط جلوگیری از خیس شدن پانسمان بینی ، بعد از جراحی بلامانع است.
  6. بینی را مالش یا ماساژ ندهید.
  7. به مدت یک ماه بعد از جراحی ، عینک را بر روی پل بینی قرار ندهید. می توانید به جای عینک از لنز استفاده کنید.
  8. تا 6 ماه بعد از جراحی ف از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرده ، یا کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  9. 10 تا 14 روز بعد از جراحی ، از سفرهای هوایی به منظور اجتناب از ابتلا به سینوزیت بپرهیزید.
  10. بعد از مشاوره با پزشک ، مصرف آسپرین یا داروهای ضد التهابی را از سر بگیرید.
  11. 2 هفته قبل و 2 هفته بعد از جراحی سیگار نکشید.

جراحی بینی بسته - دکتر طاهریان

مضرات جراحی بسته بینی

  • از آن جایی که قابلیت دید بافت ها و غضروف ، برای پزشک کم است ؛ ممکن است تغییرات ایجاد شده کمتر بوده و دقت و ظرافت کمتری نیز اعمال می شود.
  • تعداد جراحانی که در انجام عمل بینی بسته مهارت و تبحر دارند ، در مقایسه با جراحان بینی باز ، کمتر می باشد.
  • برش های ایجاد شده در بینی ، ساختار بینی را ضعیف کرده ، و در نتیجه پایداری شکل آن را در آینده کاهش می دهند.
  • از آن جایی که در طول جراحی ، دستیابی به چارچوب بینی ، مستلزم کشیدن شدید پوست بینی می باشد ، احتمال انحراف یافتن غضروف بینی ، در جراحی بسته ، بیشتر است.

آیا عمل بینی بسته دردناک است ؟

ممکن است بعد از انجام جراحی با متد بسته ، برای مدت کوتاهی بینی شما گرفته باشد یا به سختی نفس بکشید ؛ پوست نوک بینی شما ممکن است ، بی حس باشد. ممکن است ، اندکی احساس خارش یا تیر کشیدن کنید ؛ اگر استخوان ها در طول روند جراحی شکسته شده باشد ، باید از ضربه زدن به بینی به مدت 3 ماه ، خودداری کنید.

خطرات و مشکلات جراحی بینی با روش بسته

جراحی بینی به روش بسته ، در صورتی که توسط یک جراح پلاستیک با تجربه انجام شود ، یک روند جراحی بی خطر با میزان رضایت بالا می باشد. با این وجود ، همیشه این احتمال وجود دارد که ، مشکلات و نتایج غیر قابل پیش بینی نمایان شود.

خطرات عمل بینی بسته عبارتند از :

  • کبودی
  • ورم
  • عدم تقارن
  • هماتوم یا جمع شدن خون در زیر پوست
  • مشکلات تنفسی
  • نیاز به انجام جراحی اصلاحی

جراحی بینی بسته در تهران - دکتر طاهریان

 

هزینه جراحی بینی به روش بسته در تهران

هزینه جراحی بینی بسته ، با توجه به پارامترهای متفاوتی متغیر می باشد ؛ از این رو ما قادر به بیان قیمت مشخصی جهت هزینه عمل بینی نمی باشیم ؛ بیمارانی که قصد اطلاع از هزینه عمل زیبایی بینی را دارند ، باید ابتدا توسط جراح بینی معاینه شوند ؛ سپس هزینه عمل زیبایی بینی آن ها مشخص می گردد.