قرمز شدن بینی یکی از نشانه های معمول احساسات فردی ، عفونت ، تغییرات دمایی و حتی تحریکات جسمی می باشد. بسیاری از افراد تجربه سرخ شدن بینی را پس از ابتلا به سرماخوردگی ، آنفولانزا یا واکنش های بدن در برابر آلرژی را داشته اند. در این موارد قرمزی بینی معمولا به علت خشکی پوست رخ می دهد که منجر به خشک شدن مکرر بینی نیز می شود. با این که قرمزی بینی ممکن است آزار دهنده باشد اما به ندرت باعث مشکلات جدی می شود. برای آشنایی بیشتر در این باره و همچنین روش های برطرف کردن این عارضه مطالعه مقاله پیش رو از دکتر محمد حسین طاهریان ، جراح بینی تهران را از دست ندهید.

تصویر نوشیدنی الکلی

دلایل قرمز شدن بینی

مصرف الکل

نوشیدن الکل اغلب باعث سرخ شدن دماغ خصوصا در افراد سفید پوست می شود. الکل باعث گشاد شدن مویرگ ها و رگ های خونی کوچک می شود و امکان انباشته شدن میزان خون بیشتری را در رگ ها فراهم می کند که باعث قرمز شدن بینی می شود. مصرف مکرر الکل باعث گشادی دائم رگ ها و قرمزی مداوم بینی می شود.

بیماری روزاسه(Rosacea)

تصویر یک زن با بیماری روزاسه

بیماری روزاسه نوعی بیماری پوستی است که باعث سرخی میانه چهره می شود که گاهی با توده های چرکی که شبیه به جوش های آکنه می باشند ، همراه است. روزاسه معمولا خانم های میان سال و زنان سفید پوست را درگیر می کند و ممکن است در طول سیکل های ماهیانه محو شده و دوباره تشدید شود. همچنین عوامل خارجی مانند : نور خورشید ، الکل ، غذا های تند ، ورزش و حمام آب گرم اغلب موجب وخامت روزاسه می شوند.

بیماری رینوفیما(Rhinophyma)

تصویر یک مرد با بیماری رینوفیما

بیماری رینوفیما معمولا یکی از عارضه های درمان نشدن  بیماری روزاسه است که باعث می شود غدد چربی بینی ضخیم شوند که می تواند باعث تغییر شکل بینی و سخت و برآمده شدن آن شوند. افرادی که به رینوفیما مبتلا می شوند ممکن است رگ های نازک و قرمز ، یا بنفش و ضخیمی روی دماغ شان ظاهر شود. رینوفیما بیشتر در مردان شایع است که ممکن است به دلیل تاثیرات هورمون های مردانه مثل تستوسترون باشد.

معمولا اگر بیماری به رینوفیما دچار شود این بیماری تا همیشه با او باقی می ماند. انجام برخی از انواع جراحی های زیبایی می تواند ظاهر بینی بیمار را بهبود بخشد.

یخ زدگی

تصویر یک زن در سرما

سرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بدن در سرمای شدیدی قرار بگیرد و پوست و بافت های زیرین آن یخ بزند. سرمازدگی (فاز اولیه این شرایط ) و سرمازدگی خفیف می توانند موجب تحریک پوست و سرخی آن شوند.

به دلیل آنکه احتمال سرمازدگی بیشتر در قسمت های کوچک و در دسترس بدن رخ می دهد ، سرخی بینی در مرحله  سرمازدگی شایع تر است. گرم کردن قسمت حساس شده بدن معمولا می تواند سرمازدگی های خفیف را بهبود بخشد اما اگر شرایط بیماری تشدید شود باید مراقبت های پزشکی صورت گیرد.

درماتیت شوره ای(seborrheic dermatitis)

تصویر یک زن که دچار درماتیت شوره ای شده است

درماتیت شوره ای نوعی بیماری پوستی است که موجب خارش و قرمزی پوست صورت ، دماغ و دیگر قسمت ها می شود. این بیماری خطرناک نیست اما می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد. قرمز شدن بینی ، خارش و پوسته پوسته شدن از علائم درماتیک شوره ای است که معمولا به علت عفونت ، استرس و آب و هوای فصل زمستان به وجود می آید.  برای درمان این بیماری می توانید از دارو های ضد قارچی استفاده کنید.

لوپوس اریتماتوز سیستمیک(Systemic Lupus Erythmatosus)

به گزارش بنیاد لوپوس آمریکا ، لوپوس اریتماتوز سیستمیک که گاهی با نام کوتاه شده لوپوس یاSLE  نیز شناخته می شود ، نوعی بیماری خود ایمنی است که در 30 درصد افراد ، موجب پدیدار شدن جوش های صورت شده که به شکل پروانه دیده می شوند. این جوش های پروانه ای لوپوس ، روی گونه ها و برآمدگی بینی را می پوشانند و بر اطراف بینی یا قسمت های پایین دماغ و بالای لب ها تاثیری نمی گذارند. این جوش ها ممکن است خارش داشته ، صاف یا برآمده باشند.

بیماری باد سرخ(Erysipelas)

به گزارش مدلین پلاس ، بیماری باد سرخ نوعی عفونت باکتریایی است که عامل آن اغلب از باکتری استرپتوکوکوس نوع A می باشد و حدوداً در 20 درصد از موارد ، روی صورت فرد به وجود می آید. در این بیماری ، باکتری از منافذ کوچک پوست عبور کرد و باعث تشکیل قسمتی قرمز ، گرم ، متورم می شود که می تواند بینی را نیز درگیر کند. قسمت های قرمز ممکن است تاول بزنند. این بیماری معمولا بی قراری و تب و لرز را به همراه دارد که با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

یک زن با حالت تب و لرز

خشکی پوست

خشکی زیاد پوست می تواند باعث سزخ شدن بینی و تحریک شدن آن شود. برخی افراد به دلیل فین کردن مداوم بینی هایی خشک و تحریک شده دارند. بیماری های خشکی پوست مثل اگزما نیز می تواند باعث تحریک ، زبری و قرمز شدن بینی شوند. قرمزی بینی اکثرا موقت است اما بیماری ها و شرایط خاص می توانند آن را تشدید کنند.

آلرژی

تصویر یک زن که در ناحیه گردن دچار آلرژی شده است

محرک های پوست یا حساسیت به لوازم آرایشی یا کرم های دارویی پوست خصوصا استروئید ها می توانند بینی را نیز مانند سایر بخش های صورت تحت تاثیر قرار دهد و در برخی مواقع موجب  به وجود آمدن لکه یا کورک شوند.

پیشگیری از قرمز شدن موقت بینی

برخی اوقات قرمزی دماغ مشکلی موقت است. به طور مثال زمانی که الکل ، غذاهای تند یا محرک های دیگر محیطی علت قرمز شدن بینی باشند ، می توان با چند راهکار ساده آن را برطرف کرد.

• گذاشتن کمپرس یخ و آب گرم می تواند به کاهش ورم و تحریک شدگی آن قسمت کمک کند. این راهکار می تواند برای کاهش ورم و سرخی حاصل از جراحی نیز مفید باشد.
  • پرهیز از محرک هایی مانند الکل و غذا های تند که می توانند باعث سرخی دماغ شوند نیز می تواند موثر واقع شود.
  • اگر شخصی مبتلا به آلرژی است یا دائم آبریزش بینی دارد ، می تواند از دستمال مرطوب های نرم برای جلوگیری از خشکی و تحریک پوست استفاده کند.

قرمز شدن بینی پس از جراحی بینی

سرخی و نرم بودن نوک دماغ می تواند نشانگر چند چیز باشد. سرخی بینی به دلایلی مانند عفونت یا سایر بیماری های پوستی می تواند حتی نگران کننده باشد.

در صورتی که سرخی دماغتان  با فاصله چندین ماه از جراحی از بین نرفت ، باید مشکوک شوید ؛ زیرا این سرخی ممکن است به دلایلی مثل مشکلات غضروف ، عفونت و یا مشکلات پوستی باشد. در این مرحله به بیمار توصیه می شود که به بهترین جراح بینی تهران مراجعه کرده و معاینه شود. در صورتی که این مشکل مربوط به جا به جایی غضروف باشد ، نیازمند اصلاح بوده و اگر به علت عفونت باشد باید آنتی بیوتیک یا مسکن مصرف شود. در صورتی که مشکل پوستی باشد نیز می توان آن را بر اساس علت بیماری درمان کرد. قطعا با تشخیص و درمان صحیح می توان آن را بهبود بخشید.

تغییرات پوستی بعد از عمل بینی

قرمز شدن بینی ، معمولا به دلیل التهاب و تورم ناشی از جراحی بینی اتفاق می افتد و گاهی چسب زدن اشتباه به بینی ، ایجاد فشار زیاد به پوست بینی می تواند عاملی برای بروز التهاب و قرمز شدن پوست و ایجاد حساسیت شود ؛  به همین دلیل باید در انتخاب چسب بینی مناسب دقت نمایید ، مراقبت های لازم را در جهت تعویض چسب جدی بگیرید ، فشار زیادی در هنگام چسب زدن به دماغ وارد نکنید و گاهی اجازه دهید پوست بینی شما در معرض هوا قرار بگیرد و سپس اقدام به چسب زدن مجدد کنید. این کار تا حد زیادی از بروز التهابات و حساسیت های پوستی بعد از جراحی پیشگیری می کند.

ممکن است برخی از بیماران بعد از عمل رینوپلاستی خارش پوست را احساس نمایند که این موضوع می تواند به عوامل مختلفی نظیر بروز جوش روی پوست بینی ، تعریق پوست ، بهبود و ترمیم جای زخم ها و حساسیت پوست نسبت به پانسمان و چسب بینی بستگی داشته باشد. برای کمک به تسکین خارش پیشنهاد می شود از یک شوینده مناسب برای تمیز کردن پوست بعد از عمل استفاده نمایید. همچنین استفاده از پدهای الکی یا کمی پنبه و الکل برای ضد عفونی کردن پوست از آلودگی ها و جلوگیری از تعریق و جوش زدن ، پیشنهاد می شود.

اگر بعد از رینوپلاستی دچار خشکی و قرمز شدن پوست بینی شدید ، این حالت نیز موقتی بوده و برای کمک به ترمیم و حفظ رطوبت پوست پیشنهاد می شود با مشورت پزشک از کرم های مرطوب کننده مناسب پوست و همچنین بخور آب گرم استفاده نمایید. در مقابل ممکن است گروهی از افراد دچار چربی پوست دماغ بعد از عمل شوند که این عارضه نیز طبیعی و موقتی بوده و نباید موجب نگرانی شما شود.

درمان خانگی قرمز شدن بینی

• شستشوی سینوس‌ها با محلول نمکی
  • استفاده از بخور آب گرم در فصل سرد زمستان
  • نوشیدن مایعات به مقدار زیاد
  • مصرف سبزیجات و میوه زیاد ، به جهت کاهش علائم آلرژی
  • استفاده از کرم ضد آفتاب بر روی بینی

مهم ترین دلایل قرمزی بینی بعد از عمل چیست؟

مشکلات غضروفی

عفونت بینی : در مواردی نادر و به جهت عدم رعایت بهداشت ، بینی افراد پس از جراحی به عفونت دچار می ‌شود. در این شرایط علاوه بر قرمزی با عوارضی همچون درد ، بوی بد ، التهاب و ترشحات چرکی ، روبه ‌رو می ‌شود و برای درمان آن می بایست حتماً به پزشک مراجعه کرده تا با تجویز جراح بینی خود ، آنتی ‌بیوتیک مصرف کند.

تورم : به طور کلی طی جراحی بینی به جهت ایجاد  بخیه و برش ، التهاب و تورم در بافت‌های بینی رخ می‎‌ دهد. همین موضوع در قرمزی و سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل تأثیر زیادی دارد و بعد از گذشت مدتی به طور کلی رفع می شود.

چسب بینی : چسب زدن اشتباه به بینی و یا در مدت زمانی بیشتر از توصیه پزشک. همچنین استفاده از چسب‌های تقلبی به بینی و یا نحوه استفاده نادرست از آن در بیشتر موارد موجب ایجاد حساسیت و همچنین قرمزی پوست بینی می‌ شود. از این رو پیشنهاد می کنیم که حتماً نحوه صحیح چسب زدن به بینی را از پزشک خود بعد از عمل بینی و در جلسه ویزیت ، آموزش ببینید ، استفاده از چسب‌های با کیفیت و ضد حساسیت و تعویض آن به طور مرتب در پیشگیری از قرمزشدن بینی بسیار موثر است.

آلرژی و حساسیت

برخی از افراد به چسب بینی ، مواد ضدعفونی ‌کننده ، نخ بخیه ، داروها و غیره آلرژی دارند و این حساسیت تأثیر بالایی در قرمزی پوست بینی افراد می گذارد.

خشکی پوست

بینی پس از عمل به دلایلی متفاوت تحریک و در نتیجه خشک می‌ شود. این خشکی پوست عوارضی همچون قرمزی، ‌پوسته شدن و خارش را به دنبال دارد.