جراحی بینی می تواند به روش های مختلفی در شکل، اندازه و ساختار بینی تغییر ایجاد کند. اما بسیاری از افراد دیگر نیز قبل از جراحی بینی به شکل های دیگری مانند پیرسینگ در ظاهر بینی خود تغییراتی ایجاد می کنند.

پیرسینگ بینی چیست؟

وارد کردن سوزن به بخشی از بینی و سوراخ کردن آن به منظور انداختن زیورآلات را پیرسینگ می گویند که ممکن است در غضروف یا پوست بینی قرار داده شود.

عوارض و خطرات پیرسینگ بینی

مانند هر اقدام دیگری که در جهت زیبایی انجام می گیرد، این کار نیز ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از عوارض سوراخ کردن بینی و راه های پیشگیری از آنها آگاه باشید تا دچار عفونت بینی و مشکلات این چنینی نشوید.

  • عفونت: باکتری استافیلوکوکوس در مجرای بینی به وفور یافت می شود. علائم عفونی شدن پیرسینگ بینی شامل: تورم دائم، چرک، درد و خارش و خونریزی شدید بینی می باشد. وجود بر آمدگی در بینی به احتمال زیاد نشانه ی عفونت می باشد. این بر آمدگی ممکن است نوعی واکنش الرژیک به زیورآلات یا عدم رعایت بهداشت باشد.
  • نکروز: عفونت در صورت درمان نشدن می تواند موجب نکروز یا مرگ بافت دیواره ی بینی و در نتیجه نافرمی و بدشکلی بینی شود. بافت نکروز شده نهایتا باید با عمل جراحی برداشته شود.

پری کندریت

  • پری کندریت: باکتری سودوموناس آئروژینوزا موجب عفونت پری کندریت می شود که طی آن غضروف بینی متورم شده و ممکن است منجر به نکروز یا مردگی بافت بینی شود.
  • هماتوم سپتوم: اگر درد، ورم و یا مشکلات تنفسی دارید، ممکن است دچار هماتوم سپتوم شده باشید. هماتوم سپتوم زمانی رخ می دهد که خون بین سپتوم و پری کندریوم انباشته می شود.
  • بلعیدن زیورآلات: با اینکه این اتفاق ممکن است به ندرت اتفاق بیافتد، اما در هنگام خواب شل بودن زیورآلات ممکن است موجب کشیده شدن آن به سمت داخل، و در نهایت خفگی و مرگ شود.
  • پس زدن: بدن ممکن است برخی از فلزات موجود در این حلقه ها یا زیورآلات را پس بزند، که ممکن است با تلاش بدن برای بیرون انداختن فلز از پوست، یا برعکس کشیدن آن به درون پوست همراه باشد.

مراقبت های بعد از پیرسینگ

مراقبت های بعد از پیرسینگ بینی

مراقبت بعد از این کار بسیار آسان است به طوری که با گذشت 6 ماه به طور کامل بهبود می یابد. پیرسینگ سپتوم و بافت های داخلی بینی سریع تر از پیرسینگ پوست خارجی بینی بهبود پیدا می کند.

برای تمیز کردن آن باید از محلول نمک طبیعی و آبی که قبلا جوشانده شده استفاده کنید. مقدار کمی نمک را در یک فنجان آب حل کنید و با استفاده از پد پنبه ای پیرسینگ را روزی دو بار و به آرامی تمیز کنید. همچنین می توانید 5 دقیقه قبل از استفاده از محلول، روی آن روغن درخت چای بمالید و سپس با محلول آب نمک آن را بشویید. باید پیرسینگ های داخل بینی  را تا 6 هفته و پیرسینگ های بیرونی را تا 8 هفته دو بار در روز تمیز کنید.

موانع جراحی بینی

آیا پیرسینگ مانع جراحی بینی می شود؟

داشتن پیرسینگ بینی، شما را از انجام جراحی بینی منع نمی کند. پیرسینگ هایی که در غضروف یا پوست بینی می باشند اخلالی در روند جراحی ایجاد نمی کنند. حتی با وجود پیرسینگ نیز می توانید  یک کاندید خوب برای جراحی بینی باشید و انواع روش باز یا بسته جراحی بینی می تواند برایتان مورد استفاده قرار گیرد. جراحی بینی به روش بسته با برش هایی درون بینی آغاز می شود که نهایتا هیچ جای زخم یا اسکار پس از جراحی بینی ایجاد نمی شود. برای جراحی بینی به روش باز نیز تنها یک برش در زیر بینی و بین سوراخ ها ایجاد می شود.

هیچ کدام از روش های مورد استفاده برای جراحی بینی تاثیری بر پیرسینگ ندارند. با این حال تغییرات انجام شده طی جراحی ممکن است محل آن را جا به جا کند. گاهی اوقات، جراح زیبایی تغییرات لازم را برای دستیابی به نتیجه ی مطلوب ایجاد کرده و سوراخ پیرسینگ نیز حرکت خواهد کرد. در برخی موارد نیز بیماران پس از بهبودی کامل از جراحی بینی دوباره تصمیم به پیرسینگ می گیرند.

کارهای لازم قبل از جراحی بینی - خارج کردن پیرسینگ

خارج کردن پیرسینگ قبل از جراحی بینی

پیرسینگ باید قبل از جراحی از بینی خارج شود و در صورت نیاز این نکته در جلسه مشاوره قبل از جراحی به شما گوشزد خواهد شد. حضور این شیء طی جراحی بینی می تواند خطرات و عوارض بسیاری را به دنبال داشته باشد. حلقه یا زیورآلاتی که به سوراخ بینی آویزان است ممکن است شل شده و وارد کانال بینی شود و در آنجا گیر کند و موجب پاره شدن بافت و دیگر مشکلات این چنینی شود. بهتر است راجع به پیرسینگ خود در روزهای قبل از جراحی با پزشک صحبت کنید و حتما قبل از مراجعه به بیمارستان یا کلینیک آن را از بینی خود خارج کنید. می توانید از پزشک خود بخواهید تا حین جراحی کمتر به این سوراخ نزدیک شود تا در صورت امکان سوراخ ها بسته نشوند.

چه مدت پس از جراحی بینی می توان پیرسینگ انجام داد؟

پیرسینگ بعد از عمل بینی

پس از رینوپلاستی، بینی نیاز به زمانی برای بهبود دارد و باید حداقل 6 ماه برای پیرسینگ بینی صبر کنید. انجام این کار قبل از 6 ماه می تواند روند بهبود طبیعی بدن را مختل کند. اگر بینی به طور کامل بهبود نیافته باشد، پیرسینگ می تواند موجب عفونی شدن و آسیب به ساختار بینی شود. همانطور که می دانید، هفته ها طول می کشد تا نتیجه جراحی بینی در ظاهر فرد نمود پیدا کند، به همین دلیل انجام پیرسینگ قبل از آن زمان، تنها روند بهبودی را کند می کند.

البته بهتر است پس از بهبودی و قبل از انجام پیرسینگ با جراح بینی خود مشورت کنید. وی می تواند بگوید که آیا بینی تان آماده این کار هست یا باید مدت بیشتری صبر کنید.

چگونه می توان به روند بهبودی بینی پس از جراحی سرعت بخشید؟

پیروی از دستورالعمل های پزشک

عدم پیروی از دستورالعمل های پزشک می تواند احتمال عفونی شدن بینی را افزایش داده و در نتیجه موجب  کند شدن روند بهبودی شود. به منظور بهبود بهتر بینی، توصیه های بعد از عمل بینی را با دقت دنبال کنید.

حفظ سلامتی

حفظ سلامتی به معنای داشتن رژیمی سالم و حذف یا محدود کردن غذاهای فرآوری شده می باشد. مصرف کافئین را محدود کرده و از مصرف دخانیات دوری کنید. مصرف الکل و سیگار پس از جراحی بینی می تواند تاثیر منفی بر نتیجه جراحی داشته باشد.

مراقبت های بعد از عمل بینی

استراحت کافی

خواب مهمترین نقش را در بهبودی سریع بیمار ایفا می کند. مطمئن شوید که در دوره نقاهت استرس و اضطرابی به خود وارد نمی کنید و در آرامش کامل به سر می برید.