مخاط و خلط گلو اگر به اندازه باشد ، برای بدن ضروری است. در واقع ، می توان گفت که مانند روغن برای موتور بدن عمل می کند. موتور بدون روغن از کار می افتد. بافت های ترشح کننده ی مخاط ، لایه داخلی حفره دهانی ، حفره بینی ، سینوس ها ، دستگاه گوارش و ریه ها را تشکیل می دهند. مخاط مانند یک لایه محافظ از این حفره ها و اندام ها در برابر ذرات خارجی مثل باکتری محافظت می کند و مانع از خشکی آنها می شود. این اندام ها برای آنکه بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند ، باید مرطوب باشند. اما خلط اضافی آزار دهنده است و باید از بدن خارج شود. برای شناخت این عارضه و روش های درمان آن با ادامه این مقاله از دکتر محمد حسین طاهریان ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران همراه باشید.

 

خلط گلو و روش های درمان آن - دکتر طاهریان

 

ظاهر خلط گلو به ما چه می گوید ؟

جمع شدن خلط در گلو ممکن است نشانه ای از یک بیماری یا عفونت باشد. که در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت :

خلط رقیق و شفاف

اکثر اوقات ترشح بیش از حد خلط رقیق و شفاف نشان دهنده آلرژی یا آنفلوانزا است. اما در بعضی موارد ، می تواند علامتی از عوارض دارویی یا حساسیت به یک ماده ی غذایی خاص باشد. آن را به انحراف تیغه  بینی یا یک مشکل در مجرای بینی هم می توان ربط داد.

خلط غلیظ و رنگی

خلط غلیظ ، شاید نشان از خشکی بدن شما داشته باشد. هوای خشک و سیستم گرمایشی در محیط باعث غلیظ شدن مخاط و بسته شدن راه های تنفسی می شوند. چنانچه خلط گلوی شما مایل به سبز ، زرد یا حتی قهوه ای است ، این یعنی یک عفونت باکتریایی در بدن شما وجود دارد.

داروهای خانگی برای رهایی از خلط گلو

داروهای خانگی و طبیعی زیادی برای از بین بردن خلط گلو وجود دارد که در اینجا برجسته ترین آنها را برای شما نام می بریم.

عسل : یک داروی خانگی عالی برای تسکین گلو درد ، تمیز کردن گلو از خلط و از بین بردن علائم سرماخوردگی است. یک قاشق غذا خوری از عسل را در یک لیوان آب ولرم با آب لیمو مخلوط کنید. اگر این ترکیب را سه یا چهار بار در روز بنوشید ، خلط گلویتان به راحتی به سمت معده حرکت کرده و هضم خواهد شد.

آب پرتقال : این نوشیدنی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C بوده و برای مقابله با گرفتگی گلو عالی است. حتما سه بار در طول روز 500 میلی گرم از ویتامین C را از طریق غذا یا مکمل مصرف کنید. یک لیوان آب پرتقال 100% خالص ، 124 میلی گرم ویتامین C دارد. توت فرنگی ، لیمو شیرین و گوجه فرنگی از دیگر منابع سرشار این ویتامین هستند.

چای داغ : این نوشیدنی خوش طعم نه تنها گلو را نرم می کند ، بلکه در بیرون کردن خلط از گلو موثر است. چای سیاه با دوز مناسبی که از اینترفرون (نوعی پروتئین) ضد ویروس دارد ، سرماخوردگی را از بدن دور می نماید. کمی چای سیاه دم کنید. کمی عسل به لیوان چای خود اضافه کنید تا گلو را نرم کند. برای غافل نشدن از ویتامین C ، یک لیموی تازه را به داخل لیوان چای خود بچلانید.

آب نمک : غرغره کردن روزانه محلول آب ولرم و نمک ، داروی خانگی خوبی برای گلو درد و خلط اضافی گلو است. محلول ولرم آب نمک باکتری های موجود در گلو را از بین می برد. نصف قاشق چای خوری نمک تصفیه شده را در یک لیوان آب ولرم به خوبی حل و این محلول را سه بار در روز در مقابل سینک روشویی غرغره کنید.

فلفل : این ادویه خوراکی را می توان به شیوه های متفاوت برای از بین بردن علائم مختلف سرماخوردگی استفاده کرد. اگر توده ای از مخاط در گلویتان جمع شده ، فلفل را به وعده های غذایی روزانه ی خود اضافه کنید. غرغره کردن محلول ولرم آب و فلفل هم بی تاثیر نیست. اگر نمی توانید فلفل را مصرف نمایید ، از طریق بو کردن منظم آن ، از فواید دارویی اش بهره ببرید. محتوای کپسایسین در فلفل مخاط را رقیق کرده و بنابراین ، گرفتگی بینی و گلو را از بین می برد.

 

پیاز قرمز برای درمان خلط گلو - دکتر طاهریان

 

پیاز قرمز : شربت پیاز قرمز خانگی ، یک راه فرار بسیار خوب برای خلاص شدن از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مثل خلط گلو است. برای آماده کردن این شربت ، نیاز به دو الی سه عدد پیاز قرمز ، عسل و شکر قهوه ای دارید. پیازها را به قطعات افقی خرد کنید و در یک ظرف بریزید. سپس ، عسل و شکر را به آن اضافه نمایید و درب ظرف را تا 12 ساعت ببندید تا لعاب بیندازد. زمانی که درب ظرف را باز کنید ، یک شربت غلیظ پیاز قرمز را خواهید دید. دو بار در روز و هر بار ، یک قاشق غذاخوری از این شربت را بخورید تا خلط گلو دفع شود.

سیر : دارای خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی است که آن را به یک ماده ی غذایی با ارزش در درمان علائم سرماخوردگی مثل خلط گلو تبدیل کرده است. سیر ، به تقویت سیستم ایمنی بدن در طول بیماری کمک می کند ، در پاکسازی مجاری تنفسی تاثیر بسزایی دارد و سموم بدن را از بین می برد.

راحت ترین راه برای استفاده از سیر در طول یک عفونت سینوسی یا سرماخوردگی این است که پنج حبه سیر خرد شده را در یک لیوان آب بجوشانید. یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و محلول را سه یا چهار بار در روز میل نمایید. اگر بوی سیر اذیتتان نمی کند ، می توانید آن را بصورت خام مصرف کنید. علاوه بر آن ، می توانید با استفاده از روغن سیر در وعده های غذایی از خواص شفابخش آن بهره ببرید.

 

زنجبیل برای درمان خلط گلو

 

زنجبیل : یک ماده ی غذایی محبوب در درمان گلو درد و اختلالات تنفسی به شمار می آید. آن را به وعده های غذایی روزانه اضافه و یا به شکل خام مصرف کنید تا خلط گلو و آنفولانزا درمان شود. یکی دیگر از روش های استفاده از زنجبیل ، چای زنجبیلی یا شربت زنجبیل است. به چای زنجبیلی خود عسل اضافه کنید تا فواید سلامتی آن به حداکثر برسد.

سوپ مرغ :  سرشار از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان ها است که به مقابله با عفونت ها، آنفولانزا و سرماخوردگی و علائم آن ها کمک می کنند و بدن شما را قوی تر می سازد. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید ، از سبزیجات و مرغ ارگانیک برای پخت آن استفاده نمایید.

چه زمانی به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم ؟

اینکه هر از گاهی کمی خلط در گلویتان جمع می شود ، جای نگرانی نیست. ممکن است بر اثر آلرژی یا دهیدراته و خشک شدن بدن هم کمی خلط در گلوی شما متراکم شود که این حالات ، عادی هستند و با همین داروهای خانگی رفع می شوند. اما چنانچه این اتفاق به صورت مکرر اتفاق می افتد ، بهتر است که یک وقت ویزیت از متخصص گوش ، حلق و بینی تهران بگیرید تا علت آن مشخص و درمان گردد. مشکلات سلامتی زیادی از قبیل :

  • رفلاکس اسید معده
  • آلرژی و حساسیت
  • آسم
  • برونشیت مزمن
  • دیگر بیماری های ریوی
  • منجر به تشکیل خلط اضافی در گلو می شوند.

اگر بیش از یک ماه است که خلط گلویتان شما را آزار می دهد ، حتما به جراح بینی مراجعه نمایید و اگر علائم زیر را دارید ، حتما آن را پزشک خود در میان بگذارید.

  • سرفه های خونی
  • احساس درد در قفسه ی سینه
  • تنگی نفس
  • با خس خس نفس کشیدن