جراحی پلک ، بلفاروپلاستی پلک ها ، مانند همه ی جراحی ها ، دارای یک دوره ی نقاهت بعد از عمل است. گاهی اوقات داشتن اطلاعاتی در مورد دوران نقاهت جراحی پلک به اندازه ی اطلاعات مربوط به خود جراحی اهمیت دارد. در مقاله ی زیر اطلاعاتی در مورد مراقبت های بعد از جراحی پلک آورده شده است. علاوه بر این ، شما می توانید یاد بگیرید زمان نقاهت چقدر خواهد بود و این که چطور در طول دوران نقاهت از خود مراقبت کنید ، تا بهبود شما بهتر انجام شود.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

بعد از جراحی پلک انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

جراحی پلک معمولا به صورت سرپایی در کلینیک یا با یک شب بستری در بیمارستان انجام می شود. جراح با توجه به گزینه های موجود و شرایط خاص بیمار این تصمیم را اتخاذ می کند.

یک شب بستری در بیمارستان برای بعضی از افراد ممکن است لازم باشد و برای بعضی دیگر لزومی نداشته باشد. بهترین محیط برای دوران نقاهت توسط ترجیحات پزشک و بیمار تعیین می شود.

در ابتدای دوره ی بهبود بیماران باید انتظار قرمزی و تورم را در اطراف نواحی بخیه خورده داشته باشند. برش پلک ها ممکن است خیلی زیاد باشد. خشکی ایجاد شده در ناحیه چشم با پمادی که دکتر تجویز می کند برطرف می شود. با این حال بیماران ممکن است به علت استفاده از پماد به طور موقت تاری دید را تجربه کنند.

در حالت کلی باید گفت تاری دید یکی از رایج ترین اثرات جانبی بعد از جراحی پلک است. در دوران نقاهت ممکن است چشم ها به نور نیز کمی حساس شوند.

دوران نقاهت پس از جراحی پلک چقدر طول می کشد؟

برای بعضی از افراد دوران نقاهت ممکن است خیلی طولانی به نظر برسد و تا حدودی نا امید شوند، به خصوص در مراحل اولیه بهبود وقتی که صورت کاملا متورم و کبود است. اما بعد از چند هفته اکثر بیماران متوجه تغییرات خوبی در ظاهرشان می شوند. نتایج جراحی پلک- چشم جوان تر و بازتر به نظر می رسد- در وحله ی اول به بیماران یادآوری می کند که چرا برای این جراحی اقدام کرده اند.

مراقبت های بعد از جراحی پلک چگونه است؟

دو روز اول

بعد از جراحی پلک فوقانی و پلک تحتانی، پلک های شما احساس درد و تنگ بودن را خواهد داشت که درد را می توان با مسکن برطرف کرد. در دو روز اول برای چرب نگه داشتن محل بخیه باید از پماد استفاده کرد. برای کاهش تورم اطراف چشم می توان از کمپرس سرد استفاده کرد. برای جلوگیری از خشک شدن چشم نیز باید از قطره های چشمی استفاده کنید.

هفته ی اول

در هفته ی اول پس از جراحی، بیماران باید از انجام هر گونه فعالیتی که باعث خشکی چشم می شود جلوگیری کنند. که این فعالیت ها عبارتند از:

  • خواندن
  • تلوزیون نگاه کردن
  • تماس لباس با چشم هنگام لباس پوشیدن
  • استفاده از کامپیوتر، موبایل، تبلت و …

کبودی و تورم چشم را می توان با بالا نگه داشتن سر در طول دوره نقاهت پس از جراحی پلک کاهش داد. بخیه های پلک شما 2-7 روز پس از جراحی توسط دکترتان برداشته می شوند. بیماران معمولا در روز دهم نقاهت می توانند فعالیت های روزمره ی خود را از سر بگیرند.

سه هفته ی اول

استفاده از عینک آفتابی در چند هفته ی اول دوران نقاهت برای محافظت چشم و پلک در برابر نور خورشید و باد پیشنهاد می شود. بیماران ممکن است احساس کنند که چشمانشان در چند هفته ی اول خیلی زود خسته می شود به همین دلیل توصیه می شود که تا جایی که می توانند مرتب پلک بزنند.

در طول 3-4 هفته ی اول بعد از جراحی پلک ، باید از انجام هر گونه فعالیتی که باعث افزایش فشار چشم می شود خودداری کرد که این فعالیت ها عبارتند از:

  • خم شدن
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • فعالیت های ورزشی
  • و حتی گریه کردن

زمان از سر گرفتن فعالیت های ورزشی توسط دکترتان به شما اعلام می شود.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

میزان تغییرات پلک در ماه اول

  1. ورم اطراف چشم به طور یکنواخت کاهش پیدا می کند
  2. پوست شما در اطراف محل برش هنوز کمی ناهموار است
  3. توده های ریز مانند جوش سر سفید در زیر پوست
  4. احساس تنگ بودن پلک ها
  5. بی حس بودن
  6. مور مور شدن
  7. ممکن است قادر به احساس کردن بخیه ها باشید
  8. دید تار
  9. تغییر در موقعیت ابروها
  10. احساس ناهمواری در پلک ها
  11. خشکی چشم

اگر هر سوال دیگری درباره ی علائم دوران نقاهت داشتید مثل زمان برطرف شدن علائم یا طبیعی بودن علائم، حتما با دکترتان تماس بگیرید تا مطمئن شوید که روند بهبود شما کاملا نرمال است.

برای اینکه بدانید دوران نقاهت شما چگونه خواهد بود این سوالات را از دکترتان بپرسید:

  • بعد از اتمام جراحی کجا منتقل می شوم؟
  • بعد از اتمام جراحی چه داروهایی برای من تجویز می کنید؟
  • آیا پلک های من بعد از جراحی باندپیچی می شود؟
  • چه زمانی باندپیچی ها برداشته می شود؟
  • آیا بخیه ها برداشته می شوند؟ چند روز بعد؟
  • چه زمانی می توانم ورزش و فعالیت های روزمره را از سر بگیرم؟
  • زمان ویزیت بعدی من کی خواهد بود؟

خوابیدن بعد از جراحی پلک

خوابیدن بعد از جراحی پلک می تواند مشکل باشد. در چند روز اول دوران نقاهت، حتی هنگام خواب هم باید سعی کنید که سرتان را بالا نگه دارید. از چند بالش متوسط برای بالا بردن سرتان استفاده کنید یا اینکه از داروخانه فوم های ابری مخصوص این کار را خریداری کنید. چشم بند محافظ نیز ممکن است برای خوابیدن شما تجویز شود.

حضور در محل های عمومی

به عنوان یک قاعده ی کلی باید بدانید که بیشتر بیماران پس از دو هفته می توانند با خیال راحت در جامعه حضور داشته باشند. البته این مدت زمان برای افرادی که جراحی مشکل تری را داشته اند یا بهبود آنها کند تر پیش می رود یا به طور کلی افرادی که خیلی روی ظاهرشان حساس هستند بیشتر خواهد بود.

تا کی صورت من ترسناک به نظر می رسد؟

 این مورد به تعریف شما از این کلمه بستگی دارد اما حدودا سه یا چهار روز طول می کشد.

چقدر طول می کشد تا نتیجه ی نهایی مشخص شود؟

4 تا 6 ماه طول می کشد اما گاهی اوقات به یکسال هم می رسد. در این مدت باید با ظاهرتان کنار بیایید و تصور کنید که این یک تجربه ی جدید است و اصلا به خودتان استرس ندهید.

جای بخیه ها ( اسکار ها )

وقتی که ورم اطراف چشم و بیشتر کبودی ها از بین رفت، توجه ما به جای بخیه ها جلب می شود. جای همه ی بخیه ها در مراحل زیر از بین خواهد رفت:

  1. ابتدا محل بخیه ها قرمز و کمی ضخیم می شوند
  2. در بعضی از بیماران، مرحله ی ضخیم شدن تا هفته ی چهارم طول می کشد و جای بخیه کمی براق به نظر می رسد
  3. ممکن است جوش های سر سفید کوچکی در ناحیه برش خورده پدیدار شوند که اغلب خود به خود و بدون هیچ گونه درمانی از بین می روند.
  4. بعد از جراحی پلک بالا ممکن است کمی برآمدگی در انتهای برش ها ایجاد شده باشد که این حالت طبیعی است و به صورت طبیعی بعد از چند ماه از بین می رود.
  5. با اینکه برآمدگی های کوچکی که از بین نرفته اند قابل اصلاح هستند اما بهتر است فرصت بیشتری به آن ها بدهیم تا خود به خود جذب شوند
  6. همانند همه زخم ها، شما بهبود روز به روز، بهبود هفته به هفته و بهبود ماه به ماه را کاملا متوجه خواهید شد. در واقع بدن روند بهبود خود را همیشه ادامه می دهد تا بتواند همه اسکار ها (جای زخم) را بهبود دهد.
  7. اگر احساس خشکی در پلک ها به وجود آمد (بعد از چند هفته)، ممکن است نیاز باشد از کرم های چشمی بدون نسخه استفاده کنید. ما پیشنهاد می کنیم که از ویتامین E خالص استفاده کنید.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

بهبود زخم ها

همانطور که زخم های قابل مشاهده برای بهبود به زمان نیاز دارند، بهبود زخم های داخلی و پنهان نیز که در لایه های زیرین هستند (ماهیچه ها، سپتوم، چربی، تاندون) زمان بر است. در بیشتر موارد زخم های جراحی پلک بیش از یک لایه هستند. سه یا چهار لایه ی پلک داخلی نیز همراه با زخم های قابل مشاهده در حال بهبود هستند اما سرعت بهبود آنها کمی پایین تر است.

تا زمانی که این زخم های داخلی بهبود پیدا کنند، پلک های شما سفت و لاستیک مانند به نظر می رسد و ممکن است به خاطر سفتی به طور کامل باز نشود. لایه ای که سریع تر بهبود پیدا می کند ممکن است چین های پلک و انتهای برش را بپوشاند.

ارزیابی میزان موفقیت در جراحی پلک قبل از اینکه بهبود شما به صورت تقریبی کامل شود، کار مشکلی است حتی برای جراح!