آیا تا به حال عبارت ” از بینی نفس بکشید و از دهان بیرون بدهید ” را شنیده اید؟ این عبارت در حقیقت یک عبارت علمی است. هنگامی که شما از طریق بینی نفس می کشید، اتفاقات زیادی رخ می دهد از جمله اینکه هوای تنفسی مرطوب می شود. هوا وقتی از کونکای (برگرفته از کونکابولوزا ) 3 تا 4 عبور می کند مرطوب می شود. این کونکا قبلا شاخک نامیده می شد.

این شاخک ها ساختارهای استخوانی و قفسه ای شکل هستند که در جهت مخالف سپتوم بینی (تیغه ای که بینی شما را به دو قسمت تقسیم می کند) شما قرار گرفته اند.

بسیاری از رگهای خونی کوچک که در داخل غشای مخاطی هستند، این شاخک ها را می پوشانند. پایین ترین شاخک یا شاخک پایینی یک ساختار استخوانی مستقل محسوب می شود در حالی که شاخک میانی و شاخک بالایی بخشی از استخوان عضلانی بزرگ هستند. این شاخک ها سه راه تنفسی برای عبور جریان هوا ایجاد می کنند.

هر کدام از این راه های تنفسی که توسط شاخک ها جدا شده است، دهانه هایی به سمت حفره های سینوسی شما نیز دارند. بین شاخک پایینی و زیر حفره های بینی، مجرای بینی یا مجرای اشکی وجود دارد. در راه تنفسی میانی، دهانه ی سینوس پیشانی و سینوس فکی وجود دارد. در حالی که در راه تنفسی بالایی، دهانه ی سینوس اسفینوئیدی وجود دارد.

بررسی اجمالی

کونکابولوزا با عنوان پنوماتیک شاخک میانی نیز شناخته می شود. این اصطلاح یعنی یک کیسه ی هوا در شاخک میانی وجود دارد. کونکابولوزا یک انحراف آناتومیکی خیلی رایج محسوب می شود که همیشه منجر به مشکلات سینوسی نمی شود. با این حال، شاخک های بزرگ بینی و کونکابولوزا ممکن است باعث انسداد بینی بشود و جلوی تخلیه ی درست سینوس ها را بگیرد.

سینوس ها اگر به موقع و به اندازه تخلیه نشوند منجر عفونت مکرر سینوسی می شوند. کسانی که کونکابولوزا دارند بیشتر مستعد انحراف بینی هستند.

علائم کونکابولوزا

نشانه های کونکابولوزا با مقدار هوای موجود در شاخک میانی ارتباط دارد. هر چه حجم هوا بیشتر باشد، احتمال داشتن نشانه ها و علائم بیشتر است و همچنین علائم شدید تر خواهد بود.

این علائم عبارتند از:

  • درد اطراف چشم که ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد
  • انسداد بینی

تشخیص کونکابولوزا

کونکابولوزا

بهترین راه تشخیص کونکابولوزا سی تی اسکن است. و پیش بینی می شود که از هر 100 مورد 16 تا 35 مورد این مشکل را داشته باشند. شاخک ها به طور طبیعی با خاکستری روشن نشان داده می شوند. در افرادی که کونکابولوزا دارند یک کیسه ی هوای مشکی در وسط شاخک های خاکستری دیده می شود. این اسکن ها به پزشک شما کمک می کند که تشخیص دهد آیا فقط یک طرف بینی کانکوبولوزا دارد یا هر دو طرف بینی این مشکل را دارد. علاوه بر این دکتر شما با این اسکن ها می تواند متوجه شود آیا شما انحراف بینی دارید یا خیر.

درمان کونکابولوزا

در بیشتر موارد علائم کونکابولوزا آنقدر شدید نیست که نیاز به درمان داشته باشد. با این حال اگر درمان لازم باشد، جراحی تنها راه از بین بردن این کیسه ی هوا است. سه روش برای درمان کونکابولوزا وجود دارد که عبارتند از : خرد کردن، برش و توربینوپلاستی (جراحی شاخک های بینی)

خرد کردن یک روش رایج است که برای درمان کونکابولوزا استفاده می شود. این روش تحت بیهوشی عمومی و همراه با اندوسکوپ انجام می شود. دکتر به شاخک بینی اپی نفرین تزریق می کند تا رگ های خونی را مسدود کرده یا آنها را کوچک تر کند. این کار به کاهش التهاب بینی و کاهش خونریزی کمک می کند. اگر جراحی سینوس هم لازم باشد، ابتدا سینوس ها جراحی می شود.

وقتی جراحی سینوس کامل شد، با استفاده از یک پنس، کونکابولوزا را از بالا تا پایین می فشارند و سپس به سمت عقب فشار می دهند تا آسیب وارد شده به شاخک ها به حداقل برسد. روش خرد کردن نرخ موفقیت بالایی دارد و عوارض آن را بسیار کم است، اگرچه بعد از جراحی امکان خونریزی وجود دارد. روش خرد کردن کمترین تاثیر را بر روی حس بویایی شما می گذارد و به عبارتی کمترین ریسک را در این مورد دارد.

برش شاخک ها نیز یک روش برای حذف قسمتی از شاخک بینی یا حذف کامل شاخک بینی  محسوب می شود. با این روش می توان جریان هوای تنفسی را بهبود داد و کونکابولوزا را حذف کرد. بافت باقی مانده داغ می شود و برای جلوگیری از خونریزی، بینی را با باندپیچی می کنند.

توربینوپلاستی نیز شامل برش باز شاخک بینی و حذف بافت و کوچک کردن استخوان بینی می شود. وقتی بافت بینی به اندازه کافی برداشته شد محل برش را بخیه می زنند.

کوچک کردن شاخک ها به وسیله توربینوپلاستی

کوچک کردن شاخک ها هم می تواند در بیمارستان و هم در کلینیک انجام شود. عمل کاهش شاخک ها معمولا با استفاده از اندوسکوپ (یک لوله ی کوچک که یک چراغ قوه در سر آن تعبیه شده است و اجازه می دهد که جراح ساختار داخل بینی را مشاهده کند) انجام می شود. این جراحی از طریق سوراخ های بینی انجام می شود و به همین دلیل شما جای برش در بیرون بینی نمی بینید. یک برش کوچک در پوشش شاخک ها ایجاد می شود و مقدار کمی از استخوان برداشته می شود. بعضی از جراحان ممکن است از ابزاری به نام میکرودبریدر (یک چاقوی دوار که برای ساکشن قلاب شده است) برای کاهش ضخامت بافت اطراف استخوان استفاده کنند. سپس جراح ممکن است از کورتر یا فرکانس رادیویی برای توقف خونریزی استفاده کند.

بعد از جراحی توربینوپلاستی

بعد از جراحی کاهش شاخک ها شما باید برای مدتی در مرکز جراحی بمانید و تحت نظارت باشید. وقتی که برای مرخص شدن آماده شدید، پرستار دستورالعمل های خاصی را برای مراقبت از خودتان به شما  خواهد داد. دستور العمل هایی که دکترتان به شما خواهد گفت به مطالبی که در این مقاله آمده است اولویت دارد. با این حال دکترتان احتمالا داروهای مسکن برای کنترل درد به شما خواهد داد. ممکن است بعد از جراحی کمی حالت تهوع داشته باشید اگر اینطور بود بهتر است فقط مایعات بنوشید. ممکن است بعد از جراحی کمی حالت سرگیجه و خواب آلود داشته باشید.

بسیاری از افراد ممکن اطرف سوراخ بینی شان پوسته پوسته شود که در این حالت ممکن است دکترتان استفاده از یک دستگاه بخار سرد یا مالیدن وازلین اطراف سوراخ بینی را به شما پیشنهاد کند.

دکترتان ممکن است توصیه کند که از اسپری نمکی استفاده کنید. در صورت داشتن مشکل تنفسی شدید، درد شدید، تب، خونریزی زیاد، عدم توانایی در خوردن و آشامیدن بدون استفراغ یا عدم توانایی در ادرار کردن با دکترتان تماس بگیرید.