یکی از نگرانی های بسیاری از بیماران این است که آیا  عطسه و سرفه پس از جراحی بینی است که می تواند تاثیر بدی در نتیجه عمل بینی آنها داشته باشد. همین نگرانی ها شاید یکی از دلایلی باشد که خیلی ها از عمل بینی در فصول سرد سال واهمه دارند. در پاسخ و با استناد به نظر چند جراح بینی می توان گفت عطسه و سرفه تاثیر چندانی بر روی نتیجه عمل ندارند و نیازی به نگران شدن در باره آنها وجود ندارد با این حال در ادامه این مقاله از دکتر طاهریان ، جراح بینی خوب در تهران ، به توضیحاتی در مورد علل عطسه و راه هایی که می توان کمتر عطسه کرد می پردازیم.

 

دلایل عطسه کردن

 

چرا عطسه می کنیم ؟

برای مدت های طولانی پاسخ این سوال اینگونه بوده است که عطسه نوعی رفلکس و یا واکنش است. هنگامی که محرک هایی مانند میکروب ، گرد و غبار، گرده ، شوره بدن حیوانات و یا آلاینده ها به داخل محوطه بینی نفوذ می کنند ، مغز برای خلاص شدن از شر آنها یک نوع سیگنال می فرستد. این سیگنال یک نفس عمیق از شما درخواست می کند که در ریه ها اتفاق می افتد. در نتیجه عضلات قفسه سینه شما را سفت می کند و تحت فشار قرار می دهد. زبان نیز با فشار آوردن به سقف دهان ، نفس شما را وادار به بیرون آمدن از طریق بینی می کند – آچوووو !

تفکر جدید درباره ی این که چرا ما عطسه می کنیم

محققان گروه جراحی سر و گردن در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا اخیرا به این سوال پاسخ جدیدی داده اند. آنها کشف کرده اند که بدن انسان مانند کامپیوتر در حال راه اندازی مجدد این سیستم است. مبتنی بر گزارش منتشر شده در مجله فدراسیون انجمن های آمریکایی برای زیست شناسی تجربی ، محققان به این نتیجه رسیده اند که ما هر چند وقت یکبار نیاز به تنظیم مجدد محیط بینی خود داریم و عطسه این کار را برای ما انجام می دهد. برای اثبات این امر ، محققان سلول های بینیِ موش ها را بررسی کرده و چگونگی پاک شدن مخاط به وسیله عطسه را مورد مشاهده قرار دادند و سپس آزمایش خود را این بار برای سلول های بینی دو انسان (یکی داری سینوزیت و دیگری بدون سینوزیت ) تکرار کردند.

چطور بعد از عمل بینی کمتر عطسه کنیم  ؟

از مواد آلرژی زا دور بمانید

برای اشخاصی که از جمله عطسه های پراکنده رنج نمی برند و بیشتر درگیر نوعی عطسه ثابت و یکنواخت هستند ، ممکن است یک نوع حساسیت محیطی وجود داشته باشد. علاوه بر مشورت با بهترین جراح بینی تهران ، مراقبت حساسیت ها باشید. تعداد زیادی از این قبیل عطسه ها قابل پیشگیری هستند.

  • از آنتی هیستامین ها استفاده کنید. آنتی هیستامین ها نه تنها با عطسه مبارزه می کنند ؛ بلکه می توانند از سرفه ، آبریزش بینی ، خارش چشم و … نیز جلوگیری کنند. بنادریل (Benadryl)به عنوان یک داروی خواب آور شناخته شده اما داروهای کلاریتین (Claritin) به طور قابل توجهی عوارض جانبی کمتری را به دنبال خواهد داشت.
  • پنجره ها و درها را بسته نگه دارید. این قاعده در مورد منزل و درون ماشینتان نیز صدق می کند. هر چقدر که شما کمتر در معرض عوامل آلرژی زا باشید بهتر است. محیط خارج بهتر است که در همان خارج بماند !
  • اگر برای مدت طولانی در خارج از منزل بوده اید ، یک دوش بگیرید و لباس هایتان را عوض کنید چون ممکن است این گرده ها و آلودگی ها را با خود به درون خانه آورده باشید.

چگونه عطسه کردن را بعد از جراحی بینی متوقف کنیم ؟

به جز تاثیر این اتفاق در جراحی بینی ، حتی کسانی که عمل بینی نداشته اند شاید بخواهند به دلایل متفاوت کمتر عطسه کنند مثلاً در بسیاری از فرهنگ ها این عمل به عنوان یک بی ادبی اجتماعی محسوب می شود به خصوص اگر کسی در هنگام عطسه از دستمال استفاده نکند با این حال بسیاری از مردم به دلایل مختلف می خواهند جلوی عطسه کردن خود را بگیرند.

چند راهکار برای توقف عطسه ناگهانی :

دقت داشته باشید که در ادامه تمامی راهکارهای مناسب برای جلوگیری و کنترل عطسه بیان شده است. برخی از راهکارها مثل فشار دادن بینی یا وارد کردن ضربه به بینی از جمله موارد خطرناکی هستند که بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شوند ؛ بهتر است از روش های دیگر برای جلوگیری عطسه بعد از عمل بینی کمک بگیرید.

بینی خود را فشار دهید

آن بخش از بینی که بالای نوک بینی است را گرفته و به بیرون بکشید طوری که انگار می خواهید بینی خود را از صورتتان بکنید .این کار نباید دردناک باشد سعی کنید به راحتی غضروف بینی خود را به سمت بیرون بکشید این کار سبب متوقف شدن عطسه خواهد شد.

  چلوگیری از عطسه

به بینی خود ضربه وارد کنید 

هنگامی که احساس می کنید یک عطسه در حال آمدن است از یک دستمال استفاده کنید و به بینی خود ضربه وارد کنید این عمل سینوس های شما را از چیزهایی که سبب به وجود آمدن عطسه شده اند پاک خواهد کرد.

 چلوگیری از عطسه

لب بالای خود را فشار

دهید. به وسیله انگشت سبابه و انگشت شصت، لب بالای خود را به آرامی فشار دهید و آن را به سمت سوراخ های بینی خود بکشید.همانطورکه انگشت شصت شما به سمت یکی از سوراخ های بینی و انگشت سبابه به سمت سوراخ دیگر است ، لب بالای خود را کمی به طرف بالا جمع کنید.

از زبان خود استفاده کنید

زبان خود را به پشت دو دندان جلویی تان فشار دهید ، جایی که سقف دهان با لثه ی شما تلاقی می کند . با زبان خود محکم به پشت دندان های جلویی فشار آورید تا آن احساس غلغلک مانند از بین برود .

چلوگیری از عطسه

نیشگون گرفتن نقطه بین دو ابرو

این قسمت از صورت شما یک نقطه حساس است که برخی برای از بین بردن سر درد به این فشار وارد می کنند که برای از بین بردن عطسه نیز تا حدی کارامد خواهد بود. به وسیله انگشت شصت و انگشت سبابه ی خود ، فاصله ی بین دو ابرو را نیشگون بگیرید تا زمانی که مقدار قابل تو جهی فشار احساس کنید .

چلوگیری از عطسه