بینی های استخوانی یکی از انواع بینی و دارای ویژگی های خاصی هستند. ساختمان و شکل استخوان بینی را می توان با یک هرم کوتاه ( مخروط کوتاه هرمی شکل ) مقایسه کرد. این بینی ها بر خلاف بینی های گوشتی پوست نازکی دارند و به همین دلیل از بینی های گوشتی انعطاف پذیرتر هستند. بنابراین دست جراح برای شکل دادن به بینی بازتر است و نتیجه نهایی نیز برای این بینی ها بهتر خواهد شد. یک جراح خوب می تواند همه مشکلات بینی استخوانی را با جراحی بینی برطرف کند.

بینی های کج ، بینی های قوز دار و بینی های عقابی جزو بینی های استخوانی محسوب می شوند. برای جراحی استخوان بینی ، بیشتر تاکید جراح بر روی پل بینی است. نوع پوست و میزان انعطاف پذیری آن، در جراحی بینی های استخوانی نقش قابل توجهی دارد. بر اساس نوع بینی می توان به آن غضروف اضافه کرد یا مقداری از غضروف را برداشت.

بینی های استخوانی

بینی های استخوانی طبیعی

یکی از مهم ترین عوامل در جراحی بینی استخوانی ، ایجاد هماهنگی و تعادل بین بینی ، صورت و سایر اعضا صورت پس از عمل زیبایی بینی می باشد ؛ معمولا افرادی که بین بینی و صورت آن ها هماهنگی و تعادل برقرار شده باشد ، پس از جراحی زیبایی بینی حس خوبی نسبت به فرم ظاهری بینی خود دارند.

دست یابی به فرم ظاهری طبیعی پس از انجام جراحی زیبایی بینی ، یک هنر در زمینه جراحی بینی می باشد ؛ دکتر محمد حسین طاهریان ، سال ها تجربه در این زمینه داشته و یکی از بهترین جراحان بینی در ایران می باشند ؛ جهت مشاهده نمونه کارهای ایشان می توانید به گالری تصاویر سایت و صفحه اینستاگرام شان مراجعه نمایید.

عمل بینی استخوانی عروسکی

از ویژگی بینی های عروسکی می توانیم به نوک سربالا بینی ، وجود قوس بر روی بینی و اندازه کوچک آن ها اشاره کنیم ؛ بینی های استخوانی کاندید مناسبی جهت انجام جراحی بینی فانتزی می باشند ، چرا که ویژگی های منحصر به فرد آن ها این امکان را به جراح بینی می دهد تا تغییرات بسیاری را بر روی بینی آن ها اعمال کند ؛ بنابراین می توان گفت افرادی که بینی آن ها در دسته بینی های استخوانی قرار می گیرد ، بر خلاف کسانی که بینی آن ها گوشتی است ، نتیجه مطلوبی از جراحی بینی فانتزی دریافت می کنند.

لازم به ذکر است بارزترین تفاوت میان بینی های عروسکی و طبیعی ، در میزان فاصله میان نوک بینی و لب بالا است ؛ این فاصله در بینی های طبیعی بین 90 الی 95 درجه و در بینی های فانتزی بین 105 الی 115 درجه می باشد.

میزان تنش پوست نیز یکی از مواردی است که باید هنگام جراحی بینی در نظر گرفته شود. در بینی های گوشتی تنش خیلی کمی برای پوست وجود دارد و در نتیجه جراحی برای بینی های گوشتی تاثیر کمتری دارد. با این اوصاف اگر بینی شما گوشتی است و تصمیم به جراحی بینی دارید بهتر است که به دنبال یک جراح بینی خوب باشید.

چگونه می توان قوز روی بینی را صاف کرد ؟

چگونه می توان به وسیله جراحی بینی ، قوز استخوانی روی بینی را بر طرف کرد؟ رایج ترین روشی برای این کار استفاده می شود استئوتومی نامیده می شود. استئوتوم یک ابزار جراحی برای بریدن استخوان است و معمولا شبیه قلم است. استئوتوم از زیر پوست وارد می شود و به آرامی استخوان اضافه ای که برآمده شده است را بر می دارد و انحنای بینی را از نیمرخ به خوبی اصلاح می کند. در شرایطی که قوز بینی خیلی کم است می توان با استفاده از یک سوهان پزشکی، کل بر آمدگی را بر طرف کرد بدون اینکه نیاز به استئوتوم باشد.

پهن بودن استخوان بینی

پهن بودن پل بینی از نمای روبرو یکی از مشخص ترین عیوب بینی است. این مشکل به علت عرض بیش از حد یا ضخیم بودن استخوان بینی ایجاد می شود. این پهنای نامطلوب نیز معمولا به وسیله تکنیکی به نام استئوتومی اصلاح می شود. این روش عبارت است از ایجاد شکستگی تحت کنترل استخوان بینی که باعث می شود استخوان بینی به سمت داخل قرار گیرد و ظاهر بینی باریک تر شود.

بینی های استخوانی

استئوتومی چگونه انجام می شود ؟

از یک ابزار پزشکی به نام استئوتوم استفاده می شود تا بتوان به وسیله آن برش های کنترل شده ای در استخوان بینی ایجاد کرد و هدف از ایجاد این برش ها نیز این است که تحرک کافی برای جابجایی استخوان به وجود بیاید.

استئوتومی برای باریک کردن استخوان بینی اغلب پس از بر طرف کردن قوز بینی انجام می شود حتی اگر پل بینی قبل از جراحی پهن به نظر نرسد. و این نشان می دهد که پهن بودن استخوان بینی ممکن است پس از برداشتن قوز بینی نمایان شود و قبل از آن مشخص نباشد. این همچنین به جراح اجازه می دهد که پهنای پل بینی را که تخت شده است اصلاح کند.

کج بودن استخوان بینی

یکی از مشکل ترین چیزها در طول جراحی بینی، صاف کردن بینی کج می باشد. عوامل زیادی وجود دارد که این نوع جراحی را چالش برانگیز می کند.

اولین عامل این است که غضروف و استخوان کج، سطح مشخصی از حافظه کج بودن را در خود دارند و با اینکه صاف می شوند اما بعد از عمل تمایل دارند که دوباره به حالت قبل از عمل برگردند.

دومین عامل این است که انحراف بینی ( به خصوص در بینی هایی که مادرزادی کج هستند ) ممکن است در ساختمان نامتقارن صورت واقع شده باشد. این یعنی ممکن است پیدا کردن یک خط صاف که بتوان موقعیت بینی جدید را در آن قرار داد، کمی مشکل باشد.

بینی های استخوانی

چطور به وسیله جراحی بینی می توان بینی کج را صاف کرد ؟

برای بسیاری از افراد، جراحی بینی، چیزی فراتر از بهبود ظاهر بینی و تقارن کلی صورت است. یک بینی کج علاوه بر اینکه تقارن صورت را از بین برده است ممکن است مشکلات تنفسی نیز ایجاد کرده باشد. در این گونه مواقع سوال حیاتی این است که آیا جراحی بینی می تواند برای من مفید باشد یا خیر.

برای اصلاح کجی بینی به این موارد توجه داشته باشید:

  • اگر جراحی بینی را برای بازسازی راه تنفسی، اصلاح مشکلات تنفسی، یا حذف انسداد ایجاد شده در راه بینی انجام می دهید این جراحی سپتورینوپلاستی نیز نامیده می شود.
  • اگر می خواهید با جراحی بینی هم مشکلاتی که اشاره شد اصلاح شود و هم به عنوان مثال سایز بینی کوچک شود، این جراحی خیلی مشکل تر می شود.
  • این جراحی هم می تواند برای اصلاح کجی مادرزادی بینی به کار رود و هم کجی ناشی از یک آسیب مانند یک بینی شکسته که اصلا جا نیفتاده است.
  • یک بینی کج ممکن است نتیجه رشد نامتعادل و توسعه آن در دوران کودکی و نوجوانی باشد. تروما یا ضربه به بینی در طول این مراحل زندگی نیز می تواند باعث کجی بینی شود.

بینی های استخوانی

احتمال موفقیت در جراحی بینی کج چقدر است ؟

احتمال موفقیت در جراحی بینی کج ، بیشتر به مشکلات واقعی موجود در بینی بستگی دارد. بعضی از مطالعات نشان داده است که برای مشکلاتی مانند انحراف بینی، حدود 30 درصد احتمال برگشت وجود دارد. البته این نیز بیشتر می تواند به تکنیک های استفاده شده، سطح مهارت و میزان تجربه جراح شما بستگی داشته باشد. بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که یک جلسه مشاوره با یک یا چند جراح متخصص ترتیب دهید و بازخوردهایی از یک جراح حرفه ای بگیرید. نسبت به وعده ها و قول های خیلی بالا بدگمان باشید و سعی کنید چند جسله مشاوره ترتیب دهید و نظرات مختلف را با هم مقایسه کنید.

کلیات جراحی بینی های استخوانی

جراحی بینی های استخوانی هم می تواند به وسیله بی حسی موضعی و هم بیهوشی عمومی انجام شود.

روش های مختلفی برای کاهش پهنای استخوان بینی وجود دارد که رایج ترین آن بریدن استخوان های جانبی و هل دادن به سمت داخل به وسیله جراحی بسته است. حداقل 1-3 هفته بعد از جراحی بینی باید از اسپلینت بینی استفاده شود. کبودی و تورم بینی (منظور تورم زیاد است) معمولا تا هفته اول ادامه خواهد داشت. دوران نقاهت پس از جراحی بسته به جزئیات جراحی 1-2 هفته طول خواهد کشید و شکل اصلی بینی هم تقریبا بعد از 1-3 ماه مشخص می شود.

بینی های استخوانی

هزینه عمل بینی های استخوانی

در اکثر مواقع اولین نکته ای که ذهن فردی را که تصمیم به انجام جراحی زیبایی بینی گرفته است ، مشغول می کند هزینه عمل زیبایی بینی می باشد ؛ قطعا شما نیز متوجه هزینه های متفاوت عمل زیبایی بینی شده اید ؛ در این باره باید گفته شود که هزینه جراحی زیبایی بینی بسته به پارامترهای بسیار گوناگونی متغیر می باشد ، به همین علت است که شاهد تفاوت قیمت جراحی زیبایی بینی در هر فرد می باشیم ؛ کسانی که قصد اطلاع از هزینه عمل زیبایی بینی را دارند ، باید به جراح بینی مراجعه کنند و پس از انجام معاینات مورد نیاز ، هزینه نهایی عمل زیبایی بینی در آنان مشخص می گردد.