درباره ترمیم جزئی بعد از جراحی بینی

ترمیم جزئی بعد از جراحی بینی : انجام اصلاحات کوچک و ترمیم جزئی بعد از جراحی بینی (رینوپلاستی) در مقایسه با جراحی اولیه ، عموما نقاهت کوتاه تری را به دنبال دارد. با این حال ، ممکن است بعضی از بیماران در هفته های اول و دوم ، ورم و کبودی بیشتری را تجربه کنند. البته این قضیه بیشتر در مورد کسانی صدق می کند که پوست بینی شان بسیار ضخیم است و نیز کسانی که پوستشان به راحتی کبود می شود.

میزان ورم و مدت زمان نقاهت هم بستگی به آن دارد که جراحی ترمیمی در کجا و زیر دست کدام جراح انجام شود.

ترمیم جزئی بینی چگونه انجام می شود ؟

در کل ، هنگام ترمیم جزئی ، تنها یک قسمت بسیار کوچک از غضروف ( یک بافت همبند انعطاف پذیر اما ثابت که در دو سوم پایینی بینی قرار دارد ) حذف می گردد. در همان لحظه ، ممکن است جراح تصمیم به حذف بعضی از بافت های زخم اضافی بگیرد تا نتیجه بهتری حاصل شود.

علاوه بر آن ، ممکن است جراح تشخیص دهد که برای تعداد بسیار کمی از بیماران می توان اصلاحات را به روش های غیر جراحی انجام داد. برای مثال ، تزریق فیلرها و پرکننده های پوستی می تواند اشکالات کوچک مشهود در نیمرخ بینی را پنهان کند. البته این کار ممکن است برای بعضی از جراحان به دلیل عوارض آن قابل قبول نباشد.

چند درصد از افراد نیاز به ترمیم جزئی دارند ؟

مطالعات پزشکی نشان می دهند که حدود 5 الی 10 درصد بیماران جراحی بینی مشکلات جزئی را در طول دوران نقاهت تجربه خواهند کرد. برای این بیماران ، تغییرات کوچک (touch up) هم می تواند بهبودی لازم را ایجاد کند.

از طرف دیگر، اصلاحات عمده و بزرگتر اغلب از طریق برش بیشتر بافت انجام می شوند. به همین دلیل، تمامیت ساختار بینی باید در طول ترکیب تکنیک ها و روش های مختلف حفظ شود.

ترمیم جزئی به روش بسته چگونه است ؟

طبق یافته های مطالعات رینوپلاستی در مورد جراحی ترمیمی جزئی، انجام عمل به روش بسته هم می تواند ظاهر دلخواه را برای فرد ایجاد کند. در این روش ، تمامی برش ها از داخل بینی انجام می شوند تا چارچوب غضروفی بینی نمایان شود.

جراحان با تجربه و حرفه ای معتقدند که جراحی زیبایی بینی به روش بسته ( در مقایسه با روش باز ) موجب ورم و کبودی کمتر و در نهایت، نقاهت کوتاه تری می شود و اکثر بیماران بعد از 7 الی 10 روز پس از جراحی می توانند کارهای روزانه خود را از سر بگیرند.

طی جراحی زیبایی بینی به روش باز، یک برش در طول دیواره بافت میان دو سراخ بینی ایجاد می شود. چون بافت ، دچار جراحت بزرگتری می شود و بیشتر خونریزی می کند، ورم و کبودی بیشتری بعد از عمل بینی باز ، نسبت به روش بسته پدیدار می شود.

در حالی که تکنیک انتخابی جراح و مهارت های وی تاثیر زیادی بر مدت زمان بهبودی پس از عمل دارد ، عواملی مانند ضخامت پوست ، سن ، رژیم غذایی و مراقبت های بعد از عمل هم نقش بسزایی ایفا می کنند.

ورم بعد از ترمیم جزئی بینی چه مدت طول می کشد ؟

بعد از اینکه جراحی ترمیمی به اتمام رسید و ورم های اولیه فروکش کرد مرحله بهبود آغاز می شود. مدت زمان این مرحله متفاوت است و به شدت جراحی زیبایی بینی و به اینکه آیا گرافت ساختاری انجام شده یا نه بستگی دارد. این مرحله از شش ماه تا یک سال به طول می انجامد. در طول مرحله تغییر شکل، کلاژن اضافی (یا بافت زخم) شروع به تجزیه شدن می کند و در همین مرحله است که یک زخم قرمز متورم به یک زخم سفید هم سطح با پوست تبدیل می شود و زخم خشک و چوب مانند جایش را به یک بینی نرم و حساس می دهد.

اکثر بیماران در هفته اول حجم بیشتری از ورم را تجربه می کنند. بطور کلی با پایان هفته دوم و سوم، حجم بیشتر ورم و کبودی می خوابد؛ به گونه ای که کسی جز خود بیمار متوجه وجود ورم و کبودی نخواهد شد. اما لازم به ذکر است که بینی بیمار تا 3 الی 4 ماه بعد از جراحی ترمیمی کمی باد کرده و متورم به نظر خواهد رسید. فروکش کردن کامل ورم بینی بعد از جراحی ترمیمی معمولا یک سال طول می کشد و بعد از آن، نتیجه نهایی قابل رویت می شود.

.انتظار بهبود تدریجی را داشته باشید

میزان تورمی که شما بعد از جراحی ترمیمی تجربه می کنید و مدت زمان از بین رفتن آن ، ممکن است به عوامل دیگری هم بستگی داشته باشد که هیچ ربطی به سرعت کلی بهبودی بدن شما ندارند. این عوامل عبارتند از :

  • مهارت و تکنیک به کار رفته در جراحی ترمیمی،
  • باز یا بسته بودن روش جراحی،
  • وجود شکستگی یا عدم وجود آن در استخوان های بینی،
  • تعداد جراحی های بینی که قبلا انجام داده اید
  • استفاده از گرافت ساختاری در عمل بینی

تمامی این عوامل ممکن است مدت زمان بهبودی پس از جراحی ترمیمی را به تاخیر بیاندازند اما مانعی برای آن ایجاد نمی کنند.

اغلب اوقات، ما از پروسه بهبودی که بدن بعد از یک جراحت طی می کند بی خبریم. در واقع ، زمانی که احساس درد نداشته باشیم، فکر می کنیم که دیگر بهبود یافته ایم. با توجه به زمان بهبودی ذکر شده در بالا، حالا می دانیم که پروسه بهبودی با التیام درد تمام نمی شود. بیمار به دلیل ورم و کبودی نمی تواند نتیجه نهایی جراحی را به این زودی ها ببیند و همین امر نگرانش می کند. غیر ممکن است که کسی زمان دقیق بهبودی بدنش را بداند و به همین دلیل، پزشک شما زمان تقریبی فروکش کردن ورم و کبودی پس از جراحی ترمیمی را تخمین می زند.

به خاطر داشته باشید اگر چه بهبودی پس از جراحی ترمیمی نیاز به صبر و انعطاف پذیری بالایی دارد، اما نتیجه آن یک عمر شما را راضی و خشنود می کند.

انجام ورزش بعد از ترمیم جزئی بینی

تقریبا در طول همه جراحی های زیبایی بینی، پوست آن از ساختار زیرینش جدا می شود و باید طی دوران نقاهت دوباره به استخوان و غضروف زیرین بچسبد. ورزش های سنگین باعث تورم و جمع شدن مایع لنفاوی در زیر پوست شده و بهبودی را به تاخیر می اندازند. مدت زمان لازم برای بهبودی بینی بستگی به شدت جراحی و عوامل عنوان شده در بالا دارد؛ پس، باید به توصیه های پزشک خود به دقت عمل کنید. علاوه بر آن، در تمامی فعالیت های فیزیکی و ورزشی احتمال آسیب دیدن بینی شما وجود دارد پس به هیچ عنوان تا بهبودی بینی در این فعالیت ها شرکت نکنید.

افتادگی بینی بعد از جراحی اولیه و ترمیم جزئی

من بینی ام را جراحی کرده ام و یک سال پس از آن هم یک ترمیم جزئی داشتم که به روش بسته انجام شد و تنها یک ربع طول کشید.

حالا نوک بینی ام حالت پژمرده دارد؛ بطوری که اگر یک فشار کم به آن وارد کنم فرو می رود، اما پس از مدت کوتاهی به حالت اولیه بازمی گردد. آیا بینی ام هنوز متورم است؟

پژمردگی بینی حاصل مایع لنفاوی و ورم است که هنوز از نوک بینی شما خارج نشده و ممکن است یک سال کامل طول بکشد تا این حالت از بین برود. رژیم غذایی کم نمک و گاهی تزریق کورتیزون به نوک بینی می تواند بطور موقتی به رفع این حالت کمک کند.

عمل سرپایی ترمیم بینی

در بسیاری از مواقع میزان مشکل بروز یافته پس از جراحی زیبایی بینی ، به قدری جزئی می باشد ، که نیاز به انجام جراحی نبوده و می توان آن را در مطب و تحت بی حسی موضعی بر طرف کرد.

برای نمونه در بسیاری از مواقع شاهد خواهیم بود که قوز بینی به طور کامل برطرف نشده است ، در این زمان می توان با سوهان کشی در داخل مطب مشکل بیمار را برطرف کرد.

ترمیم نوک بینی عمل شده

احتمالا مطالب بسیاری در رابطه با ترمیم نوک بینی بدون جراحی شنیده اید ، در این رابطه باید ذکر شود که امکان انجام ترمیم نوک بینی عمل شده بدون جراحی ، وجود ندارد و باید در اتاق عمل ، تحت بیهوشی عمومی انجام گیرد.

آیا عمل ترمیم بینی درد دارد ؟

میزان درد ناشی از عمل ترمیمی بینی در دوران نقاهت آن ، بسته به آستانه تحمل درد در افراد متغیر می باشد ؛ اما در حالت کلی میزان درد آن خفیف بوده و با مصرف مسکن بر طرف می گردد ؛ بنابراین می توان گفت جراحی بینی ترمیمی دردناک نخواهد بود.

بهترین جراح ترمیم بینی در تهران

دکتر محمد حسین طاهریان ، متخصص جراحی زیبایی صورت و بینی ، سالیان زیادی است که در این زمینه در حال فعالیت هستند و ایشان بیش از شش هزار نمونه کار موفق در زمینه جراحی زیبایی بینی در کارنامه کاری خود دارند ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ایشان و مشاهده نمونه کارهایشان می توانید به سایت و صفحه اینستاگرام شان مراجعه نمایید.

هزینه جراحی ترمیمی بینی

به علت تاثیر گذاری پارامترهای گوناگون در هزینه جراحی ترمیمی بینی ، به افراد توصیه می شود ، جهت اطلاع از قیمت نهایی آن به جراح بینی مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند.