جراحی بینی از هر دو جنبه ی زیبایی و کارایی ، جراحی پیچیده و ظریفی به شمار می آید و ممکن است سال ها طول بکشد که تجربه به اندازه ای زیاد شود که جراح کاملا مهارت پیدا کند. به همین دلیل متاسفانه نرخ جراحی ترمیمی بینی نیز بالاست.در اینجا به مشکلاتی که ممکن است بعد از جراحی اولیه توسط یک جراح کم تجربه به وجود می آید و نیاز به جراحی ترمیمی بینی داشته باشد اشاره می شود. هر مشکل به نوبه ی خود نیاز به درمان خاصی دارد. به نظر شما چه کسانی به جراحی ترمیمی بینی نیاز دارند؟

مشکلات پل بینی و بینی مرکزی

ناهنجاری منقار مانند توسط بافت نرم و غضروف

 

چه کسانی به جراحی ترمیمی بینی نیاز دارند؟

 

در یک بینی طبیعی ،یک فرو رفتگی خفیف وجود دارد که از پل بینی تا نوک بینی ادامه دارد ،در مورد بینی منقار مانند، این ناحیه ی پل روی بینی بسیار بالاست و بینی کمی به شکل منقار طوطی در می آید.سه عارضه مختلف در جراحی بینی می تواند منجر به این نوع نافرمی بشود.ایجاد بینی منقار مانند توسط غضروف زمانی رخ می دهد که :

  1. کمی غضروف بعد از جراحی باقی بماند
  2. جراح مقدار زیادی از بافت نرم را در بیماری که پوست ضخیم دارد حذف می کند بنابراین پوست به درستی نمی تواند منقبض شود به همین دلیل صاف شده و موجب ایجاد بافت اضافه در آن ناحیه می شود.برای اصلاح این مورد باید بافت اضافه برداشته شود و برای اطمینان از اینکه پوست بینی به غضروف متصل شده و به خوبی بهبود می یابد از بخیه ی قابل جذب و چسب بینی استفاده می شود.
  3. جراح نمی تواند پشتیبانی کافی برای نوک بینی قرار دهد به همین دلیل به مرور زمان می افتد و باعث می شود که ناحیه ی بالای نوک بینی برجسته به نظر برسد.در جراحی ترمیمی بینی برای اصلاح این مشکل نوک بینی باید بازسازی شود که پشتیبانی کافی را به دست بیاورد.

نیمرخ بدشکل: فرو رفتگی بیش از حد  یا برآمدگی ماندگار در پل بینی

 

چه کسانی به جراحی ترمیمی بینی نیاز دارند؟

 

این نوع ناهنجاری زمانی ایجاد می شود که قرار است یک برآمدگی روی پل بینی اصلاح شود.برآمدگی ماندگار زمانی ایجاد می شود که جراح نتوانسته به خوبی استخوان یا غضروف بینی را صاف کند.شرایط متضاد برآمدگی ماندگار ، فرو رفتگی بیش از حد می باشد در این شرایط جراح بیش از اندازه استخوان یا غضروف بینی را برداشته است که باعث شده بینی بیمار از نیمرخ گود به نظر برسد.

در جراحی ترمیمی بینی برای اصلاح برآمدگی ماندگار باید با یک سوهان بینی (یک وسیله ی دقیق که می توان به کمک آن استخوان یا غضروف مشکل ساز را به صورت کنترل شده حذف کنیم) استخوان بینی را صاف تر کنیم.برای اصلاح فرو رفتگی بیش از حد نیز می بایست از غضروف بدن خود بیمار استفاده کرد تا بتوان ناحیه ی گود افتاده را پر کرد .

برجستگی بیش از حد نوک بینی / بینی پینوکیو

 

چه کسانی به جراحی ترمیمی بینی نیاز دارند؟

 

یکی از معمول ترین اشتباهات دیده شده بعد از جراحی بینی ، ارتفاع زیاد از حد نوک بینی می باشد .وقتی قوز روی بینی برداشته می شود ، بیماران اغلب تصور می کنند که نوک بینی خیلی با صورت فاصله گرفته است.اگر بعد از عمل جراحی شیب پل بینی زیاد شده باشد،مشکل دوچندان خواهد شد .در بسیاری از موارد ، جراحان به سادگی جرات مقابله با ارتفاع بیش از حد نوک بینی را ندارند زیرا تکنیک هایی که برای کم کردن ارتفاع نوک بینی به کار می رود بسیار پیچیده می باشد و نیاز به مهارت بالا و تجربه ی زیادی دارد .جراح ترجیح می دهد از این عمل صرف نظر کند تا اینکه ریسک کاهش دادن برجستگی نوک بینی را بپذیرد . علاوه بر آن کاهش دادن قابل توجه برجستگی نوک بینی در روش جراحی بسته عملا غیر ممکن است .فقط در جراحی با روش باز می توان به صورت تاثیر گذار برجستگی نوک بینی را کاهش داد.مزیت این کار این است که اگر جراحی با روش باز به درستی انجام شود ، پشتیبانی ساختاری برای نوک بینی کاملا امکان پذیر است.

جراحی ترمیمی بینی برای اصلاح نوک بینی نامتقارن

 

چه کسانی به جراحی ترمیمی بینی نیاز دارند؟

 

ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد که هر زمان جراحی بینی انجام شود در واقع دو عمل جراحی جداگانه انجام شده است یکی سمت راست بینی و دیگری سمت چپ بینی.در هر مرحله از جراحی ، باید توجه زیادی به تقارن پرداخته شود.غضروف هر دو طرف نوک بینی باید خیلی دقیق بریده شود تا اندازه ی نهایی هر دو یکسان باشد.عدم تقارن ممکن است ناشی از زخم های نابرابر در طول دوره ی بهبود باشد که تا ماه ها یا حتی سال ها پس از این واقعیت خود را آشکار نمی کند.برای داشتن یک جراحی ترمیمی بینی موفق،جراح باید در هر مرحله از جراحی توجه زیادی به تقارن و پیش بینی نحوه ی تشکیل بافت زخم بپردازد و بر این اساس یک نتیجه ی زیبا و رضایت بخش را تنظیم کند.

جراحی ترمیمی بینی برای اصلاح مشکلات سوراخ بینی

ضعیف شدن پره های بینی/ضعف دریچه ی خارجی

باریک ترین ناحیه در ساختار داخلی بینی “دریچه ی بینی” نامیده می شود .باز گذاشتن کل دریچه ی بینی برای تنفس نرمال و بدون مانع، ضروری است.با این حال مشکلات دریچه ی داخلی بینی می تواند هنگام برداشتن قوز بینی نیز ایجاد شود.ضعف دریچه ی خارجی نیز زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی از غضروف نوک بینی در حین عمل بینی برداشته شود.بدون پشتیبانی مناسب غضروف در نوک بینی ،دریچه ی بینی که درست در بالای سوراخ بینی قرار گرفته است دچار انسداد می شود.پرداختن به این مشکل به این صورت است که غضروف نوک بینی را بازسازی کنیم تا پشتیبانی کافی ایجاد شود.

معلق ماندن کلوملا/جمع شدن سوراخ بینی/یا جمع شدن باله های بینی

عدم اطمینان از پشتیبانی نوک بینی می تواند منجر به مشکلات دیگری در سوراخ بینی بشود .”کلوملا” نام جزیی از بینی است که دو سوراخ بینی را از هم جدا می کند.در بهترین حالت این ناحیه باید چند میلی متر از لبه های سوراخ بینی پایین تر باشد.اگر مقدار زیادی از ستون فقرات بینی یا قسمت پایینی سپتوم (اجزایی که نوک بینی را پشتیبانی می کند) حذف شود.کلوملا آویزان خواهد شد (به آن “کلوملای معلق” می گویند) و لبه ی سوراخ بینی بیش از حد جمع می شود یا پس رفت می کند. که این عارضه نه تنها ظاهر ناخوشایندی پیدا می کند بلکه روی تنفس نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.اصلاح این مشکل نیاز به پیوند غضروف خواهد داشت .

هنگامی که مقدار زیادی غضروف برداشته می شود و فرورفتگی لبه پره بینی بعد از جراحی در داخل سوراخ بینی به وجود می آید، بیمار متوجه مشکلی خواهد شد که به آن جمع شدن باله های بینی گفته می شود .اصلاح این مشکل در موارد خفیف با پیوند غضروف و در موارد شدید با پیوند غضروف و پوست (معمولا از گوش) می باشد.

علل انجام جراحی ترمیمی بینی

مشکلات زیادی می تواند از انجام جراحی بینی اولیه بر جای بماند. این مشکلات عبارتند از :

مشکلات فانکشنال ( عملکردی )

در این مشکل بینی طبیعی به نظر می رسد ، ولی عملکرد خود را به شکل صحیح انجام نمی دهد. مشکلات فانکشنال شامل تخریب مجاری داخلی و خارجی جریان هوا و انسداد این مجاری ، در اثر بر جای ماندن جای زخم یا اسکار زیاد می باشد.

مشکلات زیبایی

بینی از نظر فانکشنال درست عمل می کند ؛ ولی بیمار از شکل ظاهری آن راضی نمی باشد. گاهی رینوپلاستی اولیه می تواند باعث نامتقارن شدن بینی ، بدشکل شدن آن ، یا باریک شدن بیش از حد نوک بینی شود.

مشکلات زیبایی و فانکشنال

ترکیبی از هر دو مشکل باعث می شود ، که بینی علاوه بر زشت به نظر رسیدن ، عملکرد خود را نیز به خوبی انجام ندهد. درمان تمامی این مشکلات یک چالش محسوب می شود و جراح بینی ، از شما می خواهد تا انتظارات و توقعات خود از جراحی بینی ترمیمی ، را در سطح منطقی حفظ کنید.

 

 

انتخاب جراح برای رینوپلاستی ترمیمی

همه روندهای جراحی بینی ترمیمی به معنی وجود یک مشکل حاد در بینی نمی باشد. گاهی اوقات ، مشکل بسیار جزئی است و تنها به یک اصلاح مختصر نیاز دارد.

اگر شما از جراحی اولیه انجام شده به دست جراح بینی خود راضی هستید ، و تنها یک عدم تقارن جزئی در آن وجود دارد ، بهتر است به جای تلاش برای یافتن یک جراح بینی دیگر ، رینوپلاستی ترمیمی خود را به دست جراح خودتان بسپارید. او بینی شما را بهتر می شناسد.

البته اگر احساس می کنید که جراحی که روند رینوپلاستی اولیه شما را انجام داده ، نا امیدتان کرده است ، وقت آن فرا رسیده تا در جستجوی یک جراح دیگر باشید. حتماً در زمان ملاقات جراح جدید ، تمام آزمایشات ، عکس های قبل و بعد جراحی و کلیه مدارک مربوط به جراحی اولیه خود را ، به همراه داشته باشید. این کار باعث می شود که فرایند مشاوره شما بهتر پیش رفته و جراح جدیدتان ، درک بهتری از موقعیت شما داشته باشد.

برای انجام جراحی ترمیمی چقدر باید صبر کرد ؟

صرف نظر از جراح منتخب شما ، نمی توانید بلافاصله جراحی ترمیمی تان را انجام دهید. بینی شما به زمان برای بهبود قبل از اینکه بتواند بدون بروز هیچ خطری ، تحت جراحی ثانویه قرار گیرد ، نیاز دارد. از آن جایی که یک سال زمان برای مشاهده نتیجه نهایی لازم است ، شما نمی توانید قبل از فروکش کردن کامل تورم بینی و نرم شدن و بهبود کامل بافت ها در این اندام ، به انجام جراحی ترمیمی اقدام کنید.

با در نظر داشتن این موضوع ، این سوالی است که بهترین پاسخ آن ، نزد جراح می باشد. هر چند 12 ماه بعد از جراحی اولیه ، زمانی استاندارد برای آماده شدن جهت قرار گرفتن تحت جراحی بینی ترمیمی می باشد ؛ ولی گاهی جراح بینی تان ، زمان زودتر یا دیرتری را با توجه به روند بهبود این اندام در شما ، مقرر می نماید.

 

 

مشکلات بالقوه

هر چند بیشتر جراحان بینی ، برای انجام روندهای جراحی بینی اولیه واجد شرایط می باشند ، ولی رینوپلاستی ترمیمی ، به دانش و تجربه بیشتر و عمیق تری به دلیل پیچیده بودن ماهیت آن ، نیاز دارد.

خطر بروز مشکلات در بیمارانی که تحت جراحی بینی ترمیمی قرار گرفته اند بنا به دلایل متعدد ، بیشتر می باشد. اگر غضروف ساختاری در سپتوم بینی به طور کامل در طول جراحی بینی اولیه برداشته شده باشد ، جراح باید از گوش یا دنده برای بازسازی بینی ، غضروف برداشت کند.

از آن جایی که روند بسیار پیچیده می باشد ، اغلب جراحی در مقایسه با روند اولیه ، طولانی تر می باشد. یک رینوپلاستی نرمال اولیه ، حدوداً دو ساعت طول می کشد ؛ در حالی که رینوپلاستی ترمیمی ثانویه تقریباً به سه ساعت و نیم زمان نیاز دارد. گاهی بر حسب بی کیفیت بودن روند رینوپلاستی اولیه ، زمان روند رینوپلاستی ترمیمی ، طولانی تر نیز می شود.