جراحی سینوس ها به روش سنتی شامل حذف دقیق بافت سینوسیِ بیمار شده به همراه بهبود در تخلیه ی طبیعی مجاری بینی به وسیله ی ایجاد یک گذرگاه برای مواد آلوده است که از طریق حفره های سینوسی تخلیه شوند.در بیشتر مواقع ، جراح از روش اندوسکوپیک استفاده می کند زیرا دید بیشتر و بهتری برای جراح ایجاد می کند بدون اینکه هیچ گونه برشی در خارج بینی ایجاد شود.در نتیجه پس از جراحی، تورم ، خونریزی و ناراحتی کمتری به وجود می آید و سرعت بهبود نیز افزایش پیدا می کند.

جراحی سینوس ، برخلاف جراحی های دیگری که در آنها فقط بافت بیمار شده ی بدن حذف می شود، علاوه بر حذف بافت های بیمار شامل باز کردن مسیرهای موجود در سینوس ها نیز خواهد بود. بیش از این نمی توان تاکید کرد که مراقبت های بعد از عمل به اندازه ی خود عمل جراحی سینوس اهمیت دارد .یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت در جراحی سینوس، مراقبت ها و پیگیری های ضعیف بیمار بعد از عمل جراحی می باشد.دکتر فقط می تواند نهایت تلاشش را برای عمل جراحی به کار ببندد. قبول کردن مسئولیت این بیماری مزمن به خود بیمار بستگی دارد. دستورالعمل هایی که در ادامه گفته می شود تا جایی که ممکن است برای کمک به بهبود بیماران و پیشگیری از عوارض بعدی پس از جراحی سینوس ها تنظیم شده است. مساله ای که بسیار حائز اهمیت می باشد این است که بیماران این دستورالعمل ها یا دستورالعمل هایی که دکتر خودشان به آنها می دهد را به دقت دنبال کرده و انجام دهند.

قبل از جراحی سینوس

در اتاق عمل ، متخصص بیهوشی از مخلوطی از داروهای وریدی و گاز استفاده می کند تا بیمار را بیهوش کرده و بیهوشی را در یک سطح بی خطر و راحت نگه دارد. در طول جراحی، بیمار به طور مداوم تحت نظارت خواهد بود. تیم جراحی برای همه ی اقدامات اورژانسی آماده هستند. همه ی جراحی در کل چند ساعت طول خواهد کشید. بعد از جراحی وقتی بیمار به اتاق ریکاوری برده می شود جراح به اتاق انتظار می آید تا با همراه شما صحبت کند .

جراحی اندوسکوپیک برای درمان سینوزیت

در جراحی اندوسکوپیک که برای درمان سینوس به کار گرفته می شود ، یک اندوسکوپ (یک ابزار نوری بلند و باریک است که یک دوربین سر آن نصب شده است ) به درون بینی فرستاده می شود و به دکتر اجازه می دهد که درون سینوس های شما را مشاهده کند .

ابزار جراحی نیز در کنار اندوسکوپ وارد می شود. جراح به وسیله ی این ابزار می تواند استخوان های کوچک، موادی که موجب انسداد سینوس ها شده است، پولیپ ها و یا غشای مخاطی را بردارد و راه سینوس ها را باز کند .گاهی اوقات نیز برای باز گردن دهانه ی سینوس ها که به وسیله ی بافت درونی بینی بسته شده است از لیزر استفاده می شود. لیزر می تواند این بافت اضافه را بسوزاند. ممکن است از مته ی دواری استفاده شود که بتواند در بافت بینی خراش ایجاد کند.

این جراحی هم می تواند در بیمارستان انجام شود هم در مطب دکتر یا کلینیک. برای بیهوشی نیز هم می توان از بیهوشی عمومی استفاده کرد هم از بی حسی موضعی. این جراحی حدود 30 الی 90 دقیقه به طول می انجامد.

جراحی سینوسجراحی سینوس

پس از جراحی سینوس چقدر طول می کشد تا بهبود پیدا کنیم؟

بسته به وسعت جراحی، دوران بهبود حدودا چند روز به طول می انجامد. و برای اینکه کاملا به حالت عادی برگردید حدودا 3 تا 5 روز زمان می برد. بیماران باید از فعالیت هایی که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود خودداری نمایند. این فعالیت ها شامل دویدن، ورزش کردن، وزنه برداری یا فعالیت های مشابه می شود. پیروی کردن از راهنمایی های جراح تا زمانی که بتوانید فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید ضروری است. در این مدت بیماران باید استراحت کرده و فعالیت های فیزیکی خود را محدود کنند.

آیا سینوزیت بدون جراحی درمان می شود ؟

بله در خیلی از موارد می توان سینوزیت را با دارو کنترل کرد. جراحی اندوسکوپی در صورتی مورد نیاز است که دارو نتوانسته سینوزیت را بهبود دهد. برای سینوزیت هایی که به وسیله ی دارو بهبود نیافته و به نیاز جراحی دارد، روش اندوسکوپی روش برگزیده است.

جراحی اندوسکوپی برای درمان سینوزیت تا چه حدی موثر است ؟

جراحی اندوسکوپیک از هر 100 نفر 90 نفر را می تواند بهبود دهد و علائم سینوزیت آن را برطرف کند.

آیا جراحی سینوس ها و برداشتن پولیب همزمان با جراحی زیبایی بینی امکان پذیر است؟

بعضی از جراحان ترجیح می دهند که ابتدا در عمل جداگانه ای پولیپ بینی را بردارند و  راه سینوس ها را به وسیله جراحی اندوسکوپی بینی باز کنند. بعضی دیگر نیز اندوسکوپی بینی را همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام می دهند. این که کدام روش بهتر است بستگی به ترجیحات پزشک شما دارد.

دستور العمل ها و مراقبت های بعد از جراحی سینوس

بیمارانی که دچار سینوزیت هستند باید درک کنند که یک بیماری مزمن دارند. موفقیت در جراحی سینوس تنها به کنترل عوارض و نارحتی های ناشی از سینوزیت آنها کمک می کند

در برداشت زیر، سه حوزه ی پیشگیری را باید همیشه به خاطر داشته باشید :

  1. حداکثر رطوبت. بیماران باید همیشه به خاطر داشته باشند که رطوبت بینی خود را به حداکثر برسانند. مرطوب نگه داشتن سینوس ها باعث می شود مخاط رقیق تر شود و این این امر به سینوس ها اجازه می دهد که راحت تر تخلیه شوند. تخلیه سینوس ها به نوبه ی خود به جلوگیری از عفونت کمک می کند. استفاده از یک دستگاه بخار ساز، نوشیدن مقدار زیادی آب، اجتناب از مصرف مواد خشک کننده و تشنگی آور مانند الکل و کافئین، اجتناب از کشیدن سیگار که سینوس ها را خشک می کند و استفاده ی مکرر از اسپری نمکی باعث می شود رطوبت بینی شما حفظ شود.
  2. دوری از ذرات آلرژی زا (آلرژن ها). بعضی از افراد به دلیل رعایت بهداشت بیشتر یا جلوگیری از نفوذ گرد و خاک هنگامی که در معرض گرد و خاک قرار می گیرند از ماسک استفاده می کنند. نشستن در قسمت هایی از رستوران یا رستوران هایی که در آنها استعمال دخانیات مجاز نیست، اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلودگی در فصل های مسافرتی و استفاده از یک هواکش در فصل های آلرژی زا می تواند از ورود مواد آلرژی زا به درون سینوس های شما تا حد زیادی جلوگیری کند.
  3. جلوگیری از سرما خوردگی.تا جایی که ممکن است مراقبت باشید که سرما خوردگی و آنفولانزا به سراغتان نیاید. می توانید از واکسن های سالیانه ی آنفولانزا استفاده نمایید.