هدف از انجام عمل ترمیمی بینی ، بازسازی و اصلاح ایراداتی است که در حین جراحی بینی اولیه به وجود آمده است. مشکلات بسیاری هم چون انحراف ، کجی ، غیرقرینگی حفره های بینی ، سر بالایی نوک بینی و غیره با انجام جراحی ترمیمی بینی برطرف می شود.

بیمارانی که قصد انجام جراحی ترمیمی بینی را دارند ، باید در انتخاب جراح بینی بسیار دقت کنند ؛ چرا که عمل ترمیم بینی نسبت جراحی اولیه بینی ، محدودیت های بسیاری داشته و ممکن است جراح بینی را با مشکلات بسیاری رو به رو کند ؛ از این رو میزان مهارت و تجربه جراح زیبایی بینی ، در نتیجه جراحی ترمیمی بینی بسیار تاثیر گذار است.

علاوه بر آن بیماران باید نکات بسیاری را در نظر بگیرند ، برای مثال ممکن است بینی آنان توانایی تحمل جراحی دیگر را نداشته باشد ، بنابراین آن ها باید از انجام جراحی بینی ثانویه صرف نظر کنند.

عمل ترمیمی بینی

رینوپلاستی ترمیمی

از آنجایی که رینوپلاستی ، یکی از دشوارترین روش های جراحی پلاستیک می باشد ، در برخی موارد ، جراحی بینی ترمیمی مورد نیاز است. عمل ترمیمی بینی حتی نسبت به جراحی رینوپلاستی اولیه ، پیچیده تر بوده و بنابراین یافتن یک جراح واجد شرایط و با تجربه ، الزامی می باشد.

خوشبختانه امروزه برخی جراحان رینوپلاستی ، روشهای رینوپلاستی ترمیمی را با بیشترین مهارت جراحی انجام می دهند. این جراحان پلاستیک صورت یا جراحی حلق و گوش و بینی ، به شکلی استثنایی قادر به انجام چالش برانگیز ترین روشهای رینوپلاستی ترمیمی می باشند.

مشاوره جراحی ترمیمی بینی

مشاوره ، یک زمان خصوصی بین پزشک و بیمار می باشد. مبادله صادقانه اطلاعات در این جلسه ، مورد انتظار می باشد. بیمار کلیه سوالات خود درباره این روش را می پرسد و پاسخ های صادقانه ای ، را از سوی پزشک دریافت می کند. شما می توانید توضیح کاملی از روش و خطرات احتمالی آن ، را دریافت کنید. جراح شما ، ساختارهای بینی از قبیل استخوان و غضروف ، را برای شما شرح داده و نحوه شکل دهی مجدد و تراش دادن بینی و درمان مشکلات عملکردی ایجاد شده ، در پی انجام جراحی قبلی را برای بیمار توصیف می کند.

روش عمل ترمیمی بینی

روش جراحی بینی ترمیمی ، نسبت به جراحی اولیه بیشتر طول می کشد. مدت زمان انجام این جراحی حدود 1 تا 3 ساعت است. علت طولانی تر بودن روش رینوپلاستی ترمیمی ، به آن دلیل است که باید در طول این روش ، مشکلات مربوط به جراحی اولیه ، درمان شود. برش هایی در داخل بینی یا در زیر نوک بینی ایجاد می شود. برخی اوقات جراحی بینی باز ، الویت داده می شود ، تا نتایج بهتری بدست آید.

وقتی برش ها در بینی ایجاد شدند ، پوست بینی از استخوان پایه و غضروف بالا کشیده می شود. آنچه در مرحله بعد اتفاق می افتد ، به نیازهای ویژه بیمار بستگی دارد. گاهی غضروف و استخوان در موقعیت جدید قرار داده شده یا ساختارهای از دست رفته ، دوباره جایگزین می شوند. وقتی نتایج مطلوب حاصل شد ، پوست دوباره بر روی چارچوب بینی قرار داده شده و برش ها بسته می شوند.

در قسمت خارجی بینی ، برای کمک به بازیابی شکل جدید در حین بهبود بینی ، اسپلینت قرار داده می شود. یک ماده نرم جاذب برای حفظ پایداری در راستای سپتوم ، دیواره تقسیم کننده دو سوراخ بینی ، در داخل بینی قرار داده می شود.

ریکاوری و نتایج

ریکاوری عمل ترمیمی بینی ، اغلب طولانی مدت نمی باشد، خصوصاً اگر این جراحی در نوک بینی انجام شده باشد. به طورکلی 12 تا 18 ماه ، زمان منطقی برای دستیابی به نتایج زیبایی نهایی است. بدون شک رینوپلاستی ترمیمی ، یکی از چالش برانگیزترین جراحی های زیبایی می باشد. علت این است که در جراحی اول ، در آناتومی اصلی بینی تغییراتی ایجاد شده ، برخی ساختارها تقویت شده یا برخی از آنها از دست رفته اند و در جراحی بینی ترمیمی ، باید تمامی این مشکلات درمان شود.

این امر گاهی پیش بینی درجه بهبود حاصل از یک جراحی بینی ترمیمی را تا زمان تکمیل اجرای آن ، غیر ممکن می نماید. بیمار با علم به این موضوع ، باید نتایج منطقی را از جراحی بینی ترمیمی انتظار داشته باشد.

عمل ترمیمی بینی

مراقبت های بعد از جراحی ترمیمی بینی

کسانی که اقدام به انجام عمل ترمیمی بینی کرده اند ، از نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی و همچنین میزان اهمیت آن آگاهی دارند ؛ با این حال در ذیل به منظور یادآوری به برخی از مهم ترین نکات پس از جراحی بینی ، اشاره شده است ؛ جراح بینی توصیه بسیاری به رعایت موارد ذکر شده می کند ؛ بنابراین به هیچ عنوان در این باره سهل انگاری نکنید.

  1. بروز ترشحات خونابه در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی ،  مسئله ای طبیعی بوده که جای هیچ گونه نگرانی ندارد و به خودی خود برطرف می گردد.
  2. بیمارانی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته اند ، باید تا مدتی از فین کردن خودداری کنند.
  3. بهتر است به منظور عدم تحرک بیش از حد صورت ، در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی از حرف زدن و خندیدن زیاد خودداری نمایید.
  4. با دهان باز عطسه و سرفه کنید.
  5. بیماران در دوران نقاهت جراحی بینی ، باید جهت شستشوی بینی از سرم های شستشو مخصوص استفاده نمایند.
  6. افرادی که جراحی بینی انجام داده اند ، تا مدتی نباید از عینک آفتابی و همچنین طبی استفاده کنند ؛ اما استفاده از لنز بلامانع است.

تورم و کبودی پس از جراحی بینی

در ذیل به برخی از موارد تاثیر گذار بر روی تسریع در روند بهبودی ورم و کبودی ناشی از جراحی بینی ، اشاره شده است :

  • استفاده از کمپرس یخ
  • اجتناب از خم کردن سر
  • حذف یا کاهش قابل توجه نمک و ادویه از رژیم غذایی
  • اجتناب از قرارگیری در برابر نور مستقیم خورشید و گرما
  • مصرف آب آناناس و آب کرفس
  • ساخت زاویه 30 درجه در حین خواب و استراحت
  • و از این قبیل موارد

سوالات رایج عمل ترمیمی بینی

چه مدت باید از زمان اولین عمل جراحی بینی بگذرد تا بتوان عمل ترمیمی بینی را انجام داد ؟

یکی از سوالاتی که بیشتر بیماران می پرسند این است که اگر یک بار بینی خود را عمل کنند آیا امکان عمل مجدد وجود دارد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که این امکان وجود دارد اما باید زمان لازم از جراحی بینی سپری شده باشد.

به طور میانگین 8 تا 10 درصد از کسانی که عمل جراحی بینی انجام می دهند ممکن است نیاز به عمل جراحی مجدد داشته باشند و زمان لازم برای عمل مجدد معمولا یکسال بعد از عمل جراحی اولیه تخمین زده می شود ؛ چرا که بینی بعد از عمل شدن باید فرآیندی را طی کند تا نتیجه جراحی اولیه مشخص شود.

عمل ترمیمی بینی

چه کسانی به جراحی ترمیمی بینی نیاز دارند ؟

  1. اسکلت بینی به اندازه کافی محکم نشده و نوک بینی افتاده باشد ؛ در این صورت یک جراح مجرب می تواند مشکل را برطرف کند.
  2. قوز بینی کاملا برداشته نشده باشد ، این مشکل نیز به راحتی توسط جراح قابل حل خواهد بود.
  3. انحراف بینی برداشته نشده یا بینی کج باشد که این مشکل نیز قابل اصلاح است.
  4. بافت بینی بیش از حد برداشته شده باشد ، پشت بینی بیش از حد فرورفته و بینی بیش از حد سر بالا شده باشد که اصلاح کردن این موارد نیاز به یک جراح مجرب دارد.
  5. در صورتی که امکان اصلاح پس از جراحی بینی اولیه وجود داشته باشد ؛ معمولا اسکلت بینی به وسیله غضروف های خود بیمار تقویت می شود که معمولا از غضروف لاله گوش و یا دنده ها استفاده می شود.
  6. زمانی که آسیب دیدگی مربوط  به پوست بینی باشد ترمیم بسیار مشکل و حتی غیر ممکن خواهد بود البته لازم به ذکر است که این مورد بسیار کم دیده می شود.

زیاد بودن فاصله سوراخ های بینی ، مشکلات تنفسی ، ناراضی بودن بیمار از نتیجه جراحی بینی اولیه ، کج شدن استخوان های بینی به دلیل ضربات فیزیکی و غیره از جمله عواملی هستند که رفع آن ها ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشد.

جراحی مجدد تا چه حد موثر واقع می شود ؟

از آنجا که عمل ترمیمی بینی نیاز به تجربه و تخصص بیشتری نسبت به جراحی اولیه دارد ، انتخاب جراح بینی مناسب یکی از مهمترین عوامل در میزان موثر بودن عمل ترمیمی به شمار می آید .

یکی دیگر از عواملی که در میزان موثر بودن عمل ترمیمی نقش بسیاری دارد نوع پوست بینی و  مشکل ایجاد شده می باشد که در مورد پوست بینی باید گفت پوست هایی با ضخامت معمولی ( نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم ) بهترین کاندید برای عمل ترمیمی به شمار می آیند و مشکلترین عمل ، مربوط به افرادی است که پوست آن ها در ناحیه سوراخ های بینی ، بیش از حد برش خورده باشد .

علاوه بر این موارد ، صبر و شکیبایی بیمار در سپری شدن زمان لازم برای ترمیم ، یکی از عوامل مهم در عمل ترمیمی به شمار می آید .

عمل ترمیمی بینی به کدام یک از روش های باز و بسته انجام می شود ؟

انتخاب کدام یک از روش های بسته و باز ، توسط جراح زیبایی بینی بسته به میزان ایرادات بینی انجام می شود.

آیا امکان انجام عمل جراحی ترمیمی بینی با بی حسی موضعی وجود دارد ؟

بله ، در بسیاری از مواقع میزان ایرادات بینی بسیار کم بوده و با بی حسی در داخل مطب قابل انجام خواهد بود ؛ برای مثال جراح زیبایی بینی می تواند در داخل مطب با سوهان کشی اقدام به رفع قوز بینی بیماران کند.

 

آیا جراحی ترمیمی ثانویه نسبت به جراحی بینی اولیه دشوارتر است ؟

عوامل بسیار زیادی هم چون پوست بینی ، میزان غضروف های باقی مانده بینی ، حساسیت بیماران و غیره در دشواری جراحی ترمیم بینی تاثیر گذار بوده و سبب افزایش حساسیت عمل ترمیم بینی می شوند.

تکنیک های مورد استفاده در جراحی بینی ثانویه نسبت به اولیه متفاوت می باشد ؟

تکنیک های هر دو جراحی بینی اولیه و ثانویه ، یکسان است ؛ تنها تفاوت میان آن دو این است که جراح زیبایی بینی برای انجام جراحی ترمیمی بینی ، بر روی بازسازی بینی تمرکز می کند.

هزینه جراحی عمل ترمیمی بینی

همانطور که می دانید هزینه جراحی بینی ثانویه نیز هم چون هزینه جراحی بینی اولیه ، بسته به پارامترهای بسیاری متفاوت بوده و پس از معاینه توسط جراح بینی مشخص می گردد.