کبودی بعد از جراحی بینی که در اطراف چشم ها و گونه ها رخ می دهد یکی از عوارض جانبی عادی می باشد. به عنوان بخشی از دوره نقاهت ، تعداد زیادی از بیماران مقدار کمی از تغییر رنگ در پوست را تجربه می کنند. جراحی بینی نوعی از عمل های زیبایی محسوب می شود که فرد را به اهداف خود می رساند و ساختار بینی را دستخوش تغییرات زیاد و مفیدی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، مطالعه مقاله پیش رو از دکتر محمد حسین طاهریان ، جراح بینی تهران را از دست ندهید.

 

کبودی بعد از جراحی بینی + دکتر محمد حسین طاهریان

 

چرا کبودی بعد از جراحی بینی رخ می دهد؟

تمامی بیماران این عارضه را تجربه نمی کنند. زمانی که کبودی رخ دهد ، معمولا زیر چشم ها نمایان می شود. این امر زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی اطراف چشم زیر پوست محبوس شده و باعث می شوند این قسمت به رنگ آبی یا بنفش در آید. پس از رینوپلاستی ، گاهی اوقات رگ های خونی اطراف ساختار بینی مختل می شوند و به همین خاطر منجر به سیاهی چشم می شوند.

هر گونه کبودی بعد از جراحی بینی باید در روز هفتم تا دهم شروع به محو شدن کند. مراجعه کنندگان می توانند کمپرس سرد یا یک کیسه یخ را اطراف چشم ها و روی گونه های خود قرار دهند تا تورم و همچنین کبودی کاهش پیدا کند و به طور کل محو شود. این اقدام باید تا حداقل دو یا سه روز بعد از عمل ادامه پیدا کند. پس از اتمام پروسه ، هنگام خواب سر را بالاتر از پایین تنه قرار دهید تا علائم پس از جراحی کمتر شوند.

چه عاملی منجر به کبودی می شود؟

  • نوع رینوپلاستی

تغییر رنگ پوست زمانی رخ می دهد که جراح بینی تهران تغییراتی مثل تراشیدن و شکستن را در استخوان انجام داده باشد. غشای استخوان که به نام پریوستئوم شناخته می شود ، به بینی خون رسانی می کند که در حین ایجاد این تغییرات آسیب می بیند. همین موضوع موجب می شود سیاهی زیر چشم ها و بعضی وقت ها تا گونه ها ایجاد شود. این معضل زمانی اتفاق می افتد که جراح مجبور باشد برای کاهش پهنای بینی ، شکستگی کوچکی را در استخوان ایجاد کند. در این پروسیجر پریوستئوم که سطوح پایینی و بالایی بینی را می پوشاند ، بریده می شود.

  • سن

بیمارانی که سن بالاتری دارند معمولا رگ های خونی آسیب پذیرتری نیز دارند. این مسئله معمولا افراد بالای 45 سال را شامل می شود.

  • بیماری های خونی

اگر شما یا یکی از اعضای خانوده تان سابقه کبودی یا خونریزی شدید بعد از هر نوع عملی را داشتید ، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • سیگار کشیدن

استعمال دخانیات توانایی بدن در لخته کردن خون را کاهش می دهد و همین امر به طولانی شدن دوره نقاهت می شود. هر چه این مدت زمان طولانی تر باشد ، کبودی بعد از جراحی بینی نیز مدت بیشتری باقی می ماند.

  • دارو

اگر داروهایی مثل ایبوبروفن مصرف می کنید که خون را رقیق می کنند ، پس باید پیش از جراحی با دکتر صحبت کنید تا برنامه ریزی را برای شما انجام دهد و در مورد مصرف این داروها شما را راهنمایی کند.

حقایقی درباره کبودی 

بیشتر این تغییر رنگ ها نتیجه ی جراحات جزیی هستند و بعد از چند روز خود به خود بهبود می یابند ، اما نشان دهنده ی میزان جراحت در عمل جراحی بینی هستند .شایع ترین علت کبودی وارد شدن ضربه به چشم ، بینی یا پیشانی است و همچنین دردناک شدن و تورم نیز شایع ترین نشانه های این عارضه می باشد.

راه های درمانی کبودی بعد از جراحی بینی

درمان خانگی :

مراقبت های بعد از جراحی بینی برای کبودی چشم شامل این موارد می شود :

  • استراحت و کمپرس سرد بلافاصله بعد از عمل جراحی برای کمک به کاهش تورم و درد .
  • یخ به وسیله ی تنگ کردن رگ های خونی ، کاهش تجمع مایعات ، سرد کردن و بی حس کردن آن ناحیه موجب کاهش تورم می شود.
  • برای 24 ساعت اول در هر ساعت 20 دقیقه از یخ استفاده کنید ( یک پاکت تمیز از سبزیجات یخ زده مانند لوبیا و ذرت که بتواند با شکل صورت مطابقت پیدا کند بهتر از قالب های مکعبی یخ عمل می کند )
  • برای جلوگیری از سرما زدگی آن قسمت می توان از یک پارچه استفاده کرد.
  • از گذاشتن گوشت سرد خام بر روی چشم کبود خودداری کنید زیرا گوشت سرد مملو از باکتری های پنهان است و گذاشتن آن بر پوست آسیب دیده بسیار خطرناک است

مراقبت های دارویی به منظور کاهش کبودی بعد از جراحی بینی

درمان تجویز شده برای کبودی های سطحی بیشتر شامل همان مراقبت های خانگی بعد از عمل بینی می شود :

  • داروهای ضد درد مانند استامینافون (تلنول) یا ایبوپروفن (ادویل ،موترین) . از مصرف آسپرین (مگر اینکه توسط دکتر یا متخصص قلب برای قلبتان تجویز شده باشد) خودداری کنید زیرا ممکن است باعث افزایش خونریزی بشود.
  • استراحت
  • مراقبت از ناحیه ی آسیب دیده

نکته : از فعالیت های آسیب زننده ی احتمالی تا بعد از بهبود چشم هایتان خودداری کنید

برای آسیب های عمیق تر ، بیمار باید به یک متخصص مناسب مراجعه کند. برای مثال چشم پزشک که می تواند آسیب وارد شده به چشم بیمار را درمان کند یا یک متخصص گوش و حلق و بینی و یا جراح فک و صورت برای شکستگی های صورت .

در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید با دکتر خود تماس بگیرید

  • عدم کاهش کبودی ها
  • افزایش درد
  • کبودی های اطراف چشم مربوط به ضربه نیست ، نشانه هایی از عفونت در آن دیده می شود (برای مثال ، تب ، گرمی ، قرمز شدن و چرک کردن)
  • اگر فرد دچار تغییرات رفتاری شده باشد مانند ، فراموشی ، حرارت ، تهوع ، استفراغ ، سرگیجه ، کاهش بینایی (یه خصوص هر دو چشم ) یا ناتوانی در حرکت چشم ها (برای مثال ناتوانی در نگاه کردن به جهت های مختلف)

چطور با کبودی و ورم بعد از عمل بینی مقابله کنیم ؟

کبودی و تورم یک بخش طبیعی در دوران بهبود بعد عمل به حساب می آید. میزان کبودی به عوامل متعددی از جمله روش جراحی و خود بیمار بستگی دارد. فاکتورهای که در میزان کبودی و تورم بینی تاثیر می گذارند عبارتند از  :

فاکتور های جراحی

  • آیا بینی شکسته شده است یا خیر (جراحی استئوتومی )
  • میزان برش بافت نرم یا ارتفاع از از چارچوب استخوانی – غضروفی
  • استفاده از تکنیک باز یا بسته در جراحی

فاکتور های شخصی

  • سن
  • ضخامت پوست
  • اختلالات خونریزی
  • داروهایی که خون را رقیق می کنند

بدیهی است که همه این عوامل تحت کنترل خود بیمار نیستند با این حال میزان کبودی و شدت تورم را می توان با رعایت نکات زیر به حداقل رساند.

عوامل موثر در کاهش کبودی و شدت تورم بینی :

  1. از مصرف هر گونه دارویی که خون را رقیق می کند به مدت 2 هفته قبل از عمل اجتناب کنید و پس از عمل نیز مصرف این گونه داروها را با دستور پزشک خود دنبال کنید. از آن دسته داروهایی که سبب رقیق شدن خون می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  2. آسپرین ، ایبوپروفن ، ضد التهاب ، هپارین ، کومادین ، پلاویکس و…
  3. اجتناب از مصرف مولتی ویتامین ها ، داروهای گیاهی ، چای و … که سطح بالایی از ویتامین E را دارا می باشند ، جینسنگ (Ginseng) و جینکو (Ginkgo) . این داروها خون را رقیق کرده و باعث می شوند خونریزی بیشتر شود.
  4. اگر شما سابقه تمایل به خونریزی یا کبودی را دارید و یا حتی یکی از اعضای خانواده شما سابقه اختلال در خونریزی را دارد ، بهتر است قبل از جراحی ، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  5. برای 48 ساعت اول می توان از بسته های یخ بر روی گونه ها استفاده کرد.
  6. سر خود بالا نگه دارید این به شما کمک خواهد کرد که ورم کمتری در صورت شما ایجاد شود.
  7. از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  8. مصرف مکمل های گیاهی مانند بروملین (که در آناناس موجود می باشد) ، عصاره پاپایا و آرنیکا نیز می تواند سودمند باشد اما مطالعات کم و محدودی اثرات آنها را ثابت کرده است.
  9. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در چند ماه اول بعد از جراحی زیبایی بینی ، می تواند قرمز شدن و لکه دار شدن پوست بینی را تشدید کند. همچنین می تواند به راحتی سبب آفتاب سوختگی پوست شما شود. برای چند ماه اول بعد جراحی بیماران باید از کرم های ضد آفتاب و یا کلاه های لبه دار استفاده کنند.

آتل بینی موثر در تورم بینی

  • جراحان بینی غالبا پس از عمل جراحی  ، یک آتل خارجی بر روی قسمت خارجی بینی قرار می دهند.
  • آتل یا قالب بینی می تواند در بهبود نتیجه عمل و کاهش تورم مفید باشد.
  • اکثر پزشکان بینی آتل را به مدت یک هفته بر روی بینی بیمار قرار می دهند.

آیا کبودی بعد از عمل خطرناک است ؟

همیشه کبودی بعد از جراحی بینی قسمتی از روند عمل بینی است ، از این رو نمی توان آن را خطرناک دانست. با انجام بعضی از تکنیک ها می توان به تسریع روند بهبودی این عارضه کمک شایانی کنید. لازم به ذکر است که در صورت رفع نشدن کبودی بعد از ۷ الی ۱۰ روز و آشکار شدن علائمی همچون اختلال در بینایی ، درد در نواحی چشم ها ، سرخی صورت ، سرگیجه ، تب ، حالت تهوع و ضعف در حرکت چشم ها ، لازم است به جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید و نسبت به موارد فوق بی اعتنا نباشید.

ارتباط جراح متبحر و کبودی بعد از جراحی بینی

در واقع باید گفت یکی از اولویت های جراح بینی ماهر و باتجربه ، استفاده از تکنولوژی های پیشرفته می باشد که میزان وارد شدن ضربه به بینی را ، به حداقل می رساند. ورود ضربه به بینی در حین عمل ، پارگی عروق در ناحیه تحت درمان را به دنبال دارد که موجب کبودی می شود. از این رو جراح بینی حاذق با لحاظ این موضوع ، تکنیک هایی را استفاده می کند که با خلق بهترین نتیجه ، کمترین آسیب را به محل رینوپلاستی وارد می کند تا میزان کبودی کمتری را به همراه داشته باشد.

کبودی بعد از عمل چه مدت به طول می انجامد؟

بیشتر بیماران به طور تقریبی بعد از دو الی سه هفته ، شاهد رفع کامل کبودی بعد از جراحی بینی خواهند بود. در افرادی که سطح کبودی آنها ملایم است ، این عارضه در مدت زمانی کوتاه فروکش می کند. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که میزان ایرادات طی جراحی چقدر است. به عنوان مثال این عارضه پس از عمل بینی طبیعی ، در قیاس با نوع فانتزی ، با شدت کمتری نمایان می شود.ش