در بسیاری از موارد، بعد از جراحی زیبایی بینی یا جراحی ترمیمی آن، چسب زدن بینی بعد از عمل به بیمار توصیه می شود تا پوست، منقبض شده و به استخوان یا غضروف زیرین بچسبد.

چسب زدن بینی بعد از عمل به خصوص می تواند برای افرادی که ضخامت پوستشان زیاد یا متوسط است، مفید باشد. بیمارانی که پوست اینچنینی دارند، کمی بیش از حد معمول طول می کشد تا پوست بینی شان بعد از جراحی منقبض و جمع شود. بعلاوه، پوست آنها بیشتر از بقیه مستعد تشکیل بافت زخم بین ساختار غضروفی / استخوانی و پوست است. اگر قبل از جمع شدن کامل پوست، بافت زخم در زیر پوست تشکیل شود، از منقبض و کوچک شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

👈تاثیر پوست بینی در جراحی👉

گاهی اوقات، بافت زخم باعث ایجاد برآمدگی هایی روی بینی می شود که نتیجه ی نهایی جراحی را بدشکل می کند. چسب بینی احتمال رخداد این اتفاق های ناخوشایند را به حداقل می رساند.

معمولا به بیماران توصیه می شود که زدن چسب بینی را 2 الی 3 هفته بعد از جراحی شروع کنند. زمانی که چسب زنی بینی شروع شد، بهتر است که تا چند ماه آن را ادامه داد تا بهترین نتیجه ی ممکن را از جراحی گرفت. از بیماران خواسته می شود که هرشب قبل از خواب به بینی خود چسب بزنند. هر روز صبح می توان چسب بینی را برداشت و فعالیت های روزانه ی خود را شروع کرد. اگر می توانید چسب را در طول روز هم روی بینی خود نگاه دارید که چه بهتر!

از جراح خود بپرسید که آیا لازم است به بینی خود چسب بزنید یا خیر. علاوه برآن، از او بخواهید که نحوه چسب زدن بینی توسط خود بیمار را به شما توضیح دهد. زیرا جراحی بینی و بالتبع آن، طرز چسب زدن بینی بعد از عمل برای هر شخص با دیگری فرق می کند.

چسب بینی

درمورد انتخاب نوع چسب، چسبی با پهنای 5/1 سانتی متر از داروخانه تهیه کنید. ما در مطب از چسب کاغذی با منافذ ریز و ضدحساسیت استفاده می کنیم که بسیار لطیف است و با استفاده ی مکرر، آسیبی به پوست بینی نمی رساند. قیمت این چسب هم نسبتا ارزان است. چسب بینی با پهنای یک و نیم سانتی در مقایسه با چسب های پهن تر یا باریک تر، برای این منظور بهتر است.

طرز استفاده از چسب بینی

پوست خود را تمیز کنید

قبل از آنکه به بینی خود چسب بزنید، حتما پوست بینی و گونه ها را با یک پد یا دستمال الکلی تمیز کنید. با این کار، تمامی چربی و آرایش روی صورت پاک می شود. در غیر اینصورت، چسب بینی آنطور که باید به پوست نمی چسبد.

زدن چسب بینی

بهتر است که جلوی آینه چسب را به بینی خود بزنید تا از جاگیری صحیح آن مطمئن شوید. حتما از پزشک خود بپرسید که کدام قسمت از بینی را چگونه باید چسب بزنید.

  • زمانی که خواستید زدن چسب بینی را شروع کنید، یک تکه از چسب را به اندازه ای ببرید که بینی را بپوشاند و به روی گونه های هر دو طرف امتداد پیدا کند. طول برش های چسب را با توجه به هر قسمت از بینی که می خواهید آنجا را چسب بزنید، تنظیم کنید.
  • چسب را به روی بینی بطور سفت و محکم بچسبانید، اما هنوز دو سر چسب را به روی گونه ها نزنید.
  • مطمئن شوید که چسب، محکم به بینی چسبیده باشد.
  • دو سر آن را روی گونه ها بچسبانید.
  • حواستان باشد که هدف از زدن چسب بینی، متراکم کردن و منقبض کردن پوست روی استخوان یا غضروف زیرین است.
  • زمانی که اولین تکه ی چسب بطور صحیح روی بینی قرار گرفت، شما می توانید به سراغ قسمت های بالایی یا پایینی پل بینی بروید.
  • سعی کنید که 30 تا 50 درصد هر تکه چسب با تکه ی دیگر پوشیده شود.
  • وقتی که تمام شد، بینی باید طوری به نظر برسد که انگار یک قالب چسبی، درست اندازه ی آن ساخته شده که پوست بینی را فشرده می کند.

کندن چسب بینی

کندن چسب باید با دقت زیادی انجام شود. شما نباید ته آن را بگیرید و یک دفعه از روی بینی بکَنید؛ زیرا این کار هرآنچه رشته اید پنبه می کند و پوست دیگر جمع و متراکم نمی شود. برای کندن بی خطرتر چسب از بینی می توانید محلول چسب زدا را از داروخانه و بدون نسخه بگیرید. این محلول چسب را شل، و کندن آن را راحت تر می کند. یا می توانید زیر دوش آب گرم مقدار زیادی کف صابون به آن بزنید تا راحت تر کنده شود. موچین یا ابزار مشابه آن هم به شما کمک می کند تا با ظرافت بیشتری لبه های چسب بینی را بلند کنید. چسب را به آرامی از پوست جدا نمایید اما فورا آن را 180 درجه روی خود برگردانید و در همان جهت، باقی چسب را به موازات سطح پوست بکَنید. با این کار احتمال جدا شدن پوست از استخوان و غضروف را به حداقل می رسانید.

این پروسه را هر روز تکرار کنید، تا زمانی که دکتر به شما بگوید که دیگر کافی است. اگر چسب زنی بعد از جراحی را دائم و صحیح انجام دهید، نتیجه ی نهایی مطلوب تر خواهد شد.

سوالات متداول در مورد چسب زدن بینی بعد از عمل

چه زمانی باید به بینی ام چسب بزنم؟

معمولا پیشنهاد می شود که این کار را قبل از خواب انجام دهید. بیشتر ورم صورت و بینی در طول شب ایجاد می شود و با زدن چسب بینی در طول شب، دیگر صبح با یک بینی بادکرده مواجه نخواهید شد.

می توانم 24 ساعته روی بینی ام چسب داشته باشم؟

بعضی پزشکان توصیه می کنند که اجازه بدهید پوست بینی در طول روز نفس بکشد. چسب زدن زیاد پوست بینی را تحریک می کند و باعث سوزش آن می شود و حتی در بعضی موارد، ورم بینی را افزایش می دهد.

تا چند ماه باید به بینی ام چسب بزنم؟

تا زمانی که دکتر خودتان تشخیص داده است به این کار ادامه دهید. به بیشتر بیماران توصیه می شود که یک الی سه ماه بعد از جراحی، از چسب بینی استفاده کنند. بعضی ها هم باید مدت طولانی تری این کار را انجام دهند که این مسئله بستگی به تفاوت های شخصی در نوع پوست و سایر موارد دارد.

مزایای چسب زدن بینی بعد از عمل چیست؟

این کار باعث می شود بینی زودتر از زمانی که به حال خود رها شده است، حالت بگیرد. در برخی موارد، چسب بینی از تشکیل بافت زخم در بینی جلوگیری می کند.

👈 چگونه از ماندن جای بخیه بعد از جراحی جلوگیری کنیم؟

معایب چسب زدن بینی بعد از عمل چیست؟

چسب بینی گاهی پوست آن را تحریک می کند. بعضی از بیماران، صبح برای کندن باقی مانده های آن با مشکل مواجه می شوند.

خرده های چسب را چگونه از روی بینی پاک کنیم؟

پوست بینی را با ملایمت بشویید. گاهی با رطوبت کم هم می توان خرده چسب ها را از روی بینی پاک کرد.

چه زمانی دیگر می توانم زدن چسب بینی را متوقف کنم؟

بیمارانی که در طول روز هم به بینی خود چسب می زنند، زودتر از بیماران دیگر چسب زنی را متوقف می کنند. برای جواب دقیق، این سوال را از پزشک خود بپرسید چون این زمان برای افراد مختلف متفاوت است.